Telemark? Varför är ni så envisa med att gå uppför

Merchod

Ny medlem
Telemarkåkarna? Varför är ni så envisa med att gå uppför backarna? Har åkt i Österrike och alltid möter man några telemarksåkare som gör UPPFÖR!!!! Varför?? Hör det till själva sporten, eller?? Fattar inte hur de orkar! Då pratar jag om pister om ca 2000- 3000 m höjd..........!!!! Har de inte lust/råd att köpa liftkort?
Kul att få ett riktigt svar! Min fråga kanske lät dum men är seriös!!!

Kanske något intressant stod här en gång?

Senast ändrad:
Det är nog telemark folket jag lagt märke till i alla fall! Men det finns säkert "vanliga" slalomåkare, fast de är nog mer gåendes sällsynta uppför backen..........

De har skidorna på och har pjäxorna "sådär uppställda" och går på. Låter som en 5-årings förklaring kanske....

Senast ändrad:
Jag tror inte heller det är telemarksåkare du sett. Vad som däremot är populärt i Alperna är alpin turåkning (jmfr. nordisk turåkning ...). Många väljer att ta liften/kabinen upp på berget för att därifrån påbörja/fortsätta sin tur. En och annan väljer istället att för egen maskin även ta sig upp i bergsparti som är liftbestyckade, hårda killar och tjejer ... sannolikt är det de sistnämnda su sett!

That´s all folks! / MM

Nä, det är telemark folk! Jag har sett dem gått uppför i pisten, samma pist som jag tagit mig nerför. Sen har jag sett dem igen, åkt telemark ner.... Kan inte bli många åk för dem per dag! jag menar inte några som åkt med lift/kabin till toppen och sen fortsatt.....

Senast ändrad:
Jaha! "chrtur", men hur många åk nerför hinner det bli på en dag? Kan det verkligen vara värt besväret?? Vet ju själv hur jobbigt det är att bara gå uppför en backe.......en ganska brant sådan.... Och så dessutom 2000 m höjd...
Men tack ändå för svaret.... men tar gärna emot fler svar från er telemarks tokar!!!

Hur många åk nerför man hinner på en dag är ovesäntligt när man ägnar sej åt touring.
Att det skulle vara telemarksåkare du sett är ju möjligt och spelar i sammanhanget ingen roll.
Förutom den frihet som utrustning för att ta sej uppför berget för egen maskin ger är det en attans bra träning.

Med måttlig ansträngning är normal fart för en hyfsat vältränad turist 1000 lodmeter på 3 till 3,5 timmar litet beroende på terrängen.

I alperna är touringsporten stor, att gå uppför ett berg då helst utanför något liftområde med ett fint åk ner som avslutning ger för många mycket större njutning än att trängas med en massa piståkare.

Är målet att på fin offpist utan att gå alltför långt tar man naturligtvs liften upp och därifrån börjar man sin utflykt.
Med den allt mer hysteriska puderjakten är det ju enda sättet att hitta något sånär "säker" offpist.

Jag håller med "chrtur " att många liftar aldrig skulle byggts. Tänk så mycket bra offpist som blivit alltför lättillgänglig. Ett slående exempel är ju Val Thorens. Tänk er Lac Lou utan lift.

Skins on pojkar o flickor

Tack för långa och uttömmande svar! Tufft och strongt gjort av er i alla fall ! Kan väl förstå tjusningen så, i alla fall när det är kanonväder och blå himmel! En annan har väl inte kondis så det skulle funka att gå.... men man vet ju aldrig förrän man själv provat. Men måste ju ändå säga att jag gillar ju också att åka där det inte är så mkt folk. Vi brukar faktiskt fixa det, slipper oftast långa liftköer också för den delen. Ifall Kerstin 53 år, ( eller Bertil 55 år) åker framför mig och plogar, kör jag faktiskt en sväng runt henne/honom............. Stå på er alpfantaster........jag tar i alla fall liften upp och backen ner, fast jag tävlar inte med er! Vi ses i pisten på väg ner/upp!!

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp