Telemark vs Slalom i offpisten

JesperJansson

Ny medlem
Telemark ser ju så fruktansvärt mycket enklare ut att åka i offpisten än vad det gör med slalom, nu har jag aldrig åkt telemark utan är uppfostrad på ett par slalomskidor. Jag tycker efter ganska mycket åkning i offpisten att det fortfarande är relativt klurigt att åka offpist med slalomskidor och skulle därför vilja testa telemark då det ser så mycket enklare ut i offpisten (och i pisten).

Nå? vad säger ni offpisträvar, är telemark enklare att köra i offpisten?
Ge gärna lite kommentarer och synpunkter! tack!

jo visst det är mycket lättare det är därför de flesta åker telemark...

Varifrån får du att det ser lättare ut och vad har egentligen vad en sak ser ut som med nåt att göra?

det kan vara det sjukaste jag hört på länge.. på vilket sätt ser det lättare ut menar du? måste säga att jag tycker som lee-nus på den fronten.

Jag misstänker att du sett lite för mycket skidfilm och själv tillbringat allt för lite tid utanför pistmaskinernas spår ...

Men jag kan hålla med om att det finns telemarksåkare som levererar otroligt sköna linjer utför berget, men de är inte så många. Det enda läget där jag direkt vill påstå att lös häl är till fördel är på platten och uppför.(Men det går att lösa med alpin turutrustning.)

Men prova själv, tycker du att det är klurigt i offpisten med fast häl är dock risken stor att det kommer att bli extra superduperklurigt med lös häl!

:-) / MM

Kan inte annat än instämma - telemark är svårare vad du än jämför med i slalomväg. Men det är ju det som är tjusningen.

Okej, bra då har jag fått den förklaringen iallafall:P Har tröttnat relativt mycket på vanlig slalom och intresserat mig för telemarksåkning då det både ser roligare ut och är mer sällsynt. Slalom i pisten är knappt något att tänka på längre, ett par åk och jag är mer än uttråkad.

Tänkte överväga att testa telemark men om det nu är så svårt som ni har sagt så kanske man får hålla sig till fast häl ändå.

Förövrigt: det jag syftade på var att om man är ungefär lika bra på att åka telemark som slalom i pisten så var min fråga om det är enklare att sedan ge sig ut i offpisten då det verkar enklare(enligt mig) på film. Åktekniken i pist och offpist ser ungefär likvärdig ut medans i slalom så(tycker jag) att åktekniken skiljer sig ganska drastiskt.

Tack ska ni ha, jag tackar även för fortsatta serriösa svar.

PS. Jag tvekar inte en sekund på att lös häl är svårare att bemästra.

Jag tycker absolut du ska testa telemark, som med vanlig slalom får du räkna med några dagar inlärning innan det börjar flyta på. Bara att hyra/låna, tuta å köra..

Jag personligen tycker det är mycket roligare att åka telemark ner för en fin pist om det är dåligt med snö offpist, glida ner med riktigt stora carvingsvängar. Samtidigt tyckte jag också att jag fick bättre kontroll över slalomskidorna tack vare telemarken då man fick in ny teknik och nytt tänk om hur man kan hantera ett par skidor.

lycka till

Telemark är enklare, snyggare, skönare, roligare och definitivt mer sexigt. Offpist alltså....Sen är det ju inte alla som klarar av det. Men alla fixar ju inte alpint heller så...

Vill du att det ska bli nytt, kul och enkelt i offpisten? Prova lagg med rocker, du kommer få en uppenbarelse!

Mitt stalltips är Black Diamond Megawatt, årets skida alla kategorier!

Utter sa:
Vill du att det ska bli nytt, kul och enkelt i offpisten? Prova lagg med rocker, du kommer få en uppenbarelse!

Mitt stalltips är Black Diamond Megawatt, årets skida alla kategorier!
Tack! det där tipset ska jag verkligen ta och spinna vidare på!

JesperJansson sa:
Okej, bra då har jag fått den förklaringen iallafall:P Har tröttnat relativt mycket på vanlig slalom och intresserat mig för telemarksåkning då det både ser roligare ut och är mer sällsynt. Slalom i pisten är knappt något att tänka på längre, ett par åk och jag är mer än uttråkad.

Tänkte överväga att testa telemark men om det nu är så svårt som ni har sagt så kanske man får hålla sig till fast häl ändå.

Förövrigt: det jag syftade på var att om man är ungefär lika bra på att åka telemark som slalom i pisten så var min fråga om det är enklare att sedan ge sig ut i offpisten då det verkar enklare(enligt mig) på film. Åktekniken i pist och offpist ser ungefär likvärdig ut medans i slalom så(tycker jag) att åktekniken skiljer sig ganska drastiskt.

Tack ska ni ha, jag tackar även för fortsatta serriösa svar.

PS. Jag tvekar inte en sekund på att lös häl är svårare att bemästra.
Ja Telemark är otroligt svårt speciellt om du redan är en inkörd "fastmedhälenåkare". Det krävs mycket tålamod att återigen bli en nybörjare och lära sig något nytt. Det blir nya muskelgrupper som används och en annan åkteknik. Fastän att den moderna telistekniken har mer likheter med carvingsvängar i pist så är det ändå annorlunda. Telemark offpist är inte samma teknik som i pist eftersom att underlaget oftast skiljer sig så drastiskt och då påverkar din kropps position.

Om du vill testa skillnader för pist och offpist redan när du är nybörjare rekommenderar jag dig att gå på telemarkskurs i Abisko. Där piståkning tränas i Björklidens liftsystem och offpist som utgår från Abiskoturiststation.

Telemark är inte rent tekniskt svårare att bemästra än vad slalom är för en som aldrig åkt skidor. Kan dock vara mer balansostabilt innan man blivit van.

Telemark i lössnö/offpist är lätt om man tränar mycket på det. I offpist kan man köra mer den bakåtlutande telistekniken när man sladdar runt utan att få en ordentlig kantisättning, därför är det lättare med offpist i början innan man lärt sig i pist att åka på stålkanterna.:) Men det beror på hur du tränar. Om du tränar mest i pist så är det där du blir bäst och sen när det är dax för offpist måste du börja om.

Ibörjan är det mycket att tänka på så om du vill ha en ny utmaning så kan du testa Telemark. Men du ska aldrig sluta med Slalom bara för att du börjar med telemark. Det är variationen som gör det roliga.

Senast ändrad:
I3ea sa:
Telemark i lössnö/offpist är lätt om man tränar mycket på det. I offpist kan man köra mer den bakåtlutande telistekniken när man sladdar runt utan att få en ordentlig kantisättning, därför är det lättare med offpist i början innan man lärt sig i pist att åka på stålkanterna.:) Men det beror på hur du tränar. Om du tränar mest i pist så är det där du blir bäst och sen när det är dax för offpist måste du börja om.
Min syn är att om man kan köra bra i pist så kan man köra offpist. Då menar jag inte bara att ta sig ner.

Problemet är att 99% har aldrig lärt sig att åka ordentligt i pisten så det är klart att offpist blir svårt.

"Its not that you can't ski off piste, it's that you can't ski and the off piste proves it"

Jamt69 sa:
I3ea sa:
Min syn är att om man kan köra bra i pist så kan man köra offpist. Då menar jag inte bara att ta sig ner.

Problemet är att 99% har aldrig lärt sig att åka ordentligt i pisten så det är klart att offpist blir svårt.

"Its not that you can't ski off piste, it's that you can't ski and the off piste proves it"
Håller inte riktigt med det Jamt69, åka i en pist är storskillnan när man kommer upp på fjället, med bristande skare, isfläckar och puder om vartannat, i pisten har du ju alltid en hårt stabil grund att trycka mot!

men det var ju inte ämnet!

tycker du absolut ska prova telemark! grymt kul klurigt i början men utanför pisterna grymt kul! när du får fram flytet! sen är "vissa delar" av tekniken lite i telemark, vad det gäller att kanta skidorna och och åka på skär mm

det skadar inte att prova!

Jag har sett vuxna män gråta på telisar men även lärt en gammal alpinräv att åka telisar. Det tog exakt 2 åk innan han drog carvingsvängar i pisten, men 3-4 dagar innan han slutade glömma av att han hade telisar o köra parallellsväng ibland. Min kompis som nu konverterat tog ungefär en dag på sig att bli hyfsad och hänger bra med i puder. Det är högst personligt om man tycker det är svårt eller inte.
Det är lättare att åka telisar i puder när det är flackt. Ju brantare det blir eller ju tätare skog det är desto mindre fördel och när det är svår terräng är det klart lättare att sitta fast med foten. Själv tycker jag att telisar är bättre i puder alla kategorier, inte för att det är lättare utan för att det är roligare. En lite friare känsla.
Nyckeln till kul i puder heter rockerskidor, oavsett om du kör alpint eller telisar.

Jamt69 sa:
I3ea sa:

Menar du Jamt69 att man först måste lära sig att åka ordentligt i pisten innan man kan hantera offpisten?

Hur förklarar du då min upplevelse att det är lättare att åka i offpist än vad det är i pisten?

Själv tror jag det beror på att jag mest tränat telis i offpist därför är det lättast där.

Senast ändrad:
I3ea sa:
Jamt69 sa:
I3ea sa:

Menar du Jamt69 att man först måste lära sig att åka ordentligt i pisten innan man kan hantera offpisten?

Hur förklarar du då min upplevelse att det är lättare att åka i offpist än vad det är i pisten?

Själv tror jag det beror på att jag mest tränat telis i offpist därför är det lättast där.
Hm, med risk för att dra den här tråden fullständigt OT men ändå...

Att påstå att det är lättare att åka offpist än i pist är ju som att tycka att det är enklare att bowla på stora torget än på en bowlingbana. Det låter bara som att det skulle stämma ifall man inte har nån aning om vad man gör och bara chansar hej vilt (jag antar att du inte var ironisk. Det finns en viss risk att du var ironisk och i så fall får jag tillbringa kvällen i skamvrån )

Pillard sa:
I3ea sa:
Jamt69 sa:

Att påstå att det är lättare att åka offpist än i pist är ju som att tycka att det är enklare att bowla på stora torget än på en bowlingbana. Det låter bara som att det skulle stämma ifall man inte har nån aning om vad man gör och bara chansar hej vilt (jag antar att du inte var ironisk. Det finns en viss risk att du var ironisk och i så fall får jag tillbringa kvällen i skamvrån )
Det är såklart att jag har en aning om vad jag gör där ute i lössnön som är opistad då jag har jämfört åkningen både i brantare nedfarter för pist och offpist med telisutrustning. Om jag skulle chansa hejvilt skulle jag väl mest ha erfarenhet av att i offpisten ramlar men mest men så är inte fallet för mig. Vad jag anser behöver ju inte vara rätt för alla.

Ja nu är det mycket OT. Jag var seriös hur kan du ens tvivla på det?

Senast ändrad:
En sak som ingen i tråden definierat och som är avgörande är vad de menar med pist/offpist.
I min värld så är de båda väldigt varierande både i lutning och "konsistens". Djupt puder på en brant nordsida är MYCKET lättare att åka I än att åka PÅ stenhård knagglig kanonsnö.
Så vad är lättast, pist eller offpist? Omöjligt att svara på om man inte först definierar vardera. Jag tycker nästan alltid att mjukare snö är lättare och mindre ansträngande att åka på än hårdare.

I3ea sa:
Pillard sa:
I3ea sa:

Det är såklart att jag har en aning om vad jag gör där ute i lössnön som är opistad då jag har jämfört åkningen både i brantare nedfarter för pist och offpist med telisutrustning. Om jag skulle chansa hejvilt skulle jag väl mest ha erfarenhet av att i offpisten ramlar men mest men så är inte fallet för mig. Vad jag anser behöver ju inte vara rätt för alla.

Anledningen till att jag garderade om ironi var för att det varit så mycket diskussioner om att folk inte förstår ironi, så jag körde med hängslen och livrem där ;)

Min tanke när det gällde att jämföra offpist kontra pist så jämför ju jag samma sluttning med samma lutning och om man då får välja mellan att det är massa snö eller om den är välpistad. Det är klart, uppkörd vårpist eller uppkörd varmpuder är ju typ samma sak. Men jag kände att man ju var tvungen att jämföra de bägges yttersta väsen för att det skulle bli rättvist. Då skulle väl jag alltid anse att det är lättare att åka på ett välpistat salsgolv jämfört med att åka utanför pisten. Sen att offpisten kan vara väldigt enkel för någon som kan åka när det ligger orörd fin kallpuder. Men har du en nybörjare så ställer jag mig tveksam till att den kommer ha det lättare i offpisten ändå.

Pillard sa:
I3ea sa:
Pillard sa:

Anledningen till att jag garderade om ironi var för att det varit så mycket diskussioner om att folk inte förstår ironi, så jag körde med hängslen och livrem där ;)

Min tanke när det gällde att jämföra offpist kontra pist så jämför ju jag samma sluttning med samma lutning och om man då får välja mellan att det är massa snö eller om den är välpistad. Det är klart, uppkörd vårpist eller uppkörd varmpuder är ju typ samma sak. Men jag kände att man ju var tvungen att jämföra de bägges yttersta väsen för att det skulle bli rättvist. Då skulle väl jag alltid anse att det är lättare att åka på ett välpistat salsgolv jämfört med att åka utanför pisten. Sen att offpisten kan vara väldigt enkel för någon som kan åka när det ligger orörd fin kallpuder. Men har du en nybörjare så ställer jag mig tveksam till att den kommer ha det lättare i offpisten ändå.
Okej då förstår jag dig. När jag var nybörjare typ första veckan så testade jag både pistad backe samt pistad backe med mycket opistad lössnö samt helt och hållet opistade backar där inga hårda snöfordon åkte, (terräng där var lössnö i varierad mängd och då det blev hårt skare blev det som en pist). Då tyckte jag det var lättare att åka i offpist, kanske var det mest mentalt för att jag visste att om jag ramlade så skulle det inte göra ont.:D Jag valde dock inte själv vart jag skulle åka själv utan det gjorde min lärare som menade att i offpisten tränar man upp balansen som är bra att ha vart du än åker när du blir mer van.

Efter ett tag kom jag även på när det gäller pisten att det var lättare att åka i brantare nedfarter som röda nedfarter än vad det var i gröna och blå eftersom att ju mer fart jag hade så blev svängarna lättare och lutningen hjälpte till med balansen. Kanske detta är ironiskt men det var så jag upplevde det. :)

Senast ändrad:
I3ea sa:
Efter ett tag kom jag även på när det gäller pisten att det var lättare att åka i brantare nedfarter som röda nedfarter än vad det var i gröna och blå eftersom att ju mer fart jag hade så blev svängarna lättare och lutningen hjälpte till med balansen. Kanske detta är ironiskt men det var så jag upplevde det. :)
Helt riktigt, det är enklart att åka med fart. Det enda som krävs är mer mod.
Jag är tränare för ungdomar i en klubb, och det är ganska lustigt att ungar bedömmer sin åkförmåga med vilket backe dom kan åka ner i. Jag får ständigt förklara att om man inte kan åka i barnbacken med rätt teknik så kommer man definitivt inte kunna göra det i svart backen heller.

Jag har väldigt svårt att se hur man skulle kunna ha problem i pisten och samtidigt vara bra på offpist.
Ta den andra tråden om S7 som exempel. Om man inte kan alla typer av svängar i pisten är chansen stor att man man får stora problem i brant skog.

Inte enklare men roligare...

f6cd0b05111e08096644f3253a5f286b.jpg

Monarch, Colorado 09, 11" nysnö under natten...

Jämför man en hårt vattnad, isig störtloppspist med en fin lagom backe med stabilt underlag och 10 lössnö så är det naturligtvis enklare offpist...

Men jag kommer ihåg min första Cham resa på 90 talet när vi åkte telis från Aguille de Midi (Small Envers), trodde jag var skaplig på offpist men, djup tung lössnö, bristande skare, branta rännor, is, och rejält många fallhöjdsmeter fick mig nästan att gråta, ramla säkert 100ggr...
4f7b97befed4f22986a9bd7bfe11d046.jpg

Lössnö med telisar Alt 2

Ett par K2 Pist off med 65 mm i midjan, cobrabindning var ju inte nått att hurra över heller...

Tur att tekniken och prylarna blivit bättre sen dess... Men det är jävligt mycket jobbigare med telis, i brant offpist böjer du ju benen djupt, och på en dag i tex Silverton blir det som att göra djupa utfall i sex timmar på raken...

Är det inga problem så är ju offpist med telisar kul!

tipset är att lära sig en solid brantsväng (hoppkort) där det är jävulsbrant och att våga dra på (kanske inte där det är jävulsbrant) och ha grova telisben;-)

Sen ang tura så funkar prylarna lika bra och tura på sam alpina om man har vanliga prylar, det är naturligtvis lättare med lätta randoprylar för telisprylar är tunga nu... NNN, Feta skidor rejäla skor!
Men skidorna sitter ju på ryggen och stegjärn på fötterna på en riktig topptur..
c499e4b17eb6aee0eb2957a2c9deab0e.jpg

Nygrens led KEB, 2006
Fantastisk tur upp med medioker skidåkning ned. Firning östra leden i pannlampans sken och bristande skare på glaciären och kittelbäcken;-)

Senast ändrad:
Tack Fafner! Har irriterat mig på den här tråden ett tag, nu kom första vettiga inlägget.
Sammanfattningsvis är det fysiskt mer ansträngande och roligare att åka telemark (jämfört med vad du vill)!
Basta, lås tråden.

Jamt69 sa:
I3ea sa:
Helt riktigt, det är enklart att åka med fart. Det enda som krävs är mer mod.
Jag är tränare för ungdomar i en klubb, och det är ganska lustigt att ungar bedömmer sin åkförmåga med vilket backe dom kan åka ner i. Jag får ständigt förklara att om man inte kan åka i barnbacken med rätt teknik så kommer man definitivt inte kunna göra det i svart backen heller.

Jag har väldigt svårt att se hur man skulle kunna ha problem i pisten och samtidigt vara bra på offpist.
Ta den andra tråden om S7 som exempel. Om man inte kan alla typer av svängar i pisten är chansen stor att man man får stora problem i brant skog.
Även i offpist finns det ju olika svårighetsgrader beroende på val av vägar nerför ett fjäll eller om man väljer en trädtät skog eller en trädgles skog att åka igenom. Hur bra skidteknik respektive dålig teknik används märks väldigt tydlig i offpist. Däremot i pist går det lätt att fuska med telistekniken och ändå tro att man är bra bara för att man kan åka i brantare backar. Hoppas att du Jamt69 är en sådan tränare som lär ut alla typer av telissvängar i pist.

Bilderna av fafner var även trevliga exempel på vad man kan glädjas av vid telemarksåkning.:)

Mountain_Man sa:
Jag rekommenderar med stor värme HitMe´s Telemarkskola som berör de verkliga väsentligheterna i den ädla konstarten att framföra skidor med knäböj.

;-) / MM
Precis som HitMe´s Telemarkskola MM förmedlar :) så är det stor skillnad på tävlingsåkare för telemark där den mer framåtlutade tekniken används och ett ordentligt skär med skidan i pisten kan uppstå. Denna skidteknik lärs numera ut även i skidskolor för telemark då denna teknik anses vara den rätta. Den andra telistekniken som är mer bakåtlutad och där sämre tryck på stålkanterna uppstår och bidrar till mer sladdvängar är som en annan typ av åkning med telemarkssvängar.

Hoppas att du som vill testa Telemark ska göra det och helst i en skidskola som kan ge dig tips.

Senast ändrad:
Denna diskussionen har spårat ur redan ( obs ej ironi utan göteborgsvits) så dristar mej till ett inlägg

HitMe´s Telemarkskola är verkligen läsvärd, fick mej ett gott skratt

Kan tipsa farbröder i 40+ åldern att om man har ryggproblem kan telemark vara mer skonsamt pg att vid lyft av bakre foten blir det inte samma vridning i ryggen.

Tillbaka
Topp