Inte enklare men roligare...
Monarch, Colorado 09, 11" nysnö under natten...
Jämför man en hårt vattnad, isig störtloppspist med en fin lagom backe med stabilt underlag och 10 lössnö så är det naturligtvis enklare offpist...
Men jag kommer ihåg min första Cham resa på 90 talet när vi åkte telis från Aguille de Midi (Small Envers), trodde jag var skaplig på offpist men, djup tung lössnö, bristande skare, branta rännor, is, och rejält många fallhöjdsmeter fick mig nästan att gråta, ramla säkert 100ggr...
Lössnö med telisar Alt 2
Ett par K2 Pist off med 65 mm i midjan, cobrabindning var ju inte nått att hurra över heller...
Tur att tekniken och prylarna blivit bättre sen dess... Men det är jävligt mycket jobbigare med telis, i brant offpist böjer du ju benen djupt, och på en dag i tex Silverton blir det som att göra djupa utfall i sex timmar på raken...
Är det inga problem så är ju offpist med telisar kul!
tipset är att lära sig en solid brantsväng (hoppkort) där det är jävulsbrant och att våga dra på (kanske inte där det är jävulsbrant) och ha grova telisben;-)
Sen ang tura så funkar prylarna lika bra och tura på sam alpina om man har vanliga prylar, det är naturligtvis lättare med lätta randoprylar för telisprylar är tunga nu... NNN, Feta skidor rejäla skor!
Men skidorna sitter ju på ryggen och stegjärn på fötterna på en riktig topptur..
Nygrens led KEB, 2006
Fantastisk tur upp med medioker skidåkning ned. Firning östra leden i pannlampans sken och bristande skare på glaciären och kittelbäcken;-)