Telemark

Stoffeborg

Ny medlem
Hej,

Går i banor på att köpa nya telis-skidor.
Kör enbart offpist/big mountain.

Någon inom samma område som kan tipsa på bra skidor ,, ?
Tack

Mvh, Christoffer

Droonten83

Medlem
Åker på 22designs outlaw bindning och Icelantic nomad 105

Är sjukt nöjd med den settupen.

De enda negativa är att skidan har twintip så ibland fastnar man i sväng.

Sedan är den lite tung men de kan jag leva med för detär en underbar skida, stabil, lekfull i alla fören utom is/stenhård pist.

steglund

Medlem
Droonten83 sa:

Sedan är den lite tung men de kan jag leva med för detär en underbar skida, stabil, lekfull i alla fören utom is/stenhård pist.
Kan vara värt att nämna att Nomad 105 finns i en Lite-version också:
https://skidad.com/icelantic/icelantic-nomad-105-lite-2019/

Droonten83

Medlem
steglund sa:
Droonten83 sa:

Kan vara värt att nämna att Nomad 105 finns i en Lite-version också:
https://skidad.com/icelantic/icelantic-nomad-105-lite-2019/
Sant de, är sugen på den skidan men vet inte om den klarar påfrestningen från telemark..

Sant de, är sugen på den skidan men vet inte om den klarar påfrestningen från telemark..
Intressant! Tack. Min fråga då till @Droonten83 Jag ska äntligen köpa nya telisar, har pratat med Skidad om exakt samma setup som du har. Med Outlaw bindningarna.
Hur långa har du?
Jag är 170 cm lång och väger 80-90 kg, starka ben :)
Kanske ska jag ha 181 cm? Vad tror du?
jag åker överallt, och dom måste bära mig i djupsnö, därav tanken att 170 kanske blir för korta?

Kom med alla era bästa tips tack !!!

hälsningar
Åsa

HannaDE

Medlem
@gakkervattnet 170 cm låter lite kort, jag är 173 och åker på 178 cm Black crow atris, fö övrigt en fantastisk skida för djupt puder! Valet av längd beror även på om det är nån tip tail rocker (vilket BC har), är det det tycker jag korta skidor kan kännas väldigt mycket kortare helt plötsligt, med sämre bärighet och balans i kota längder och då kan man gå upp en smula i längd.
Jag vill även slå ett slag för bakmonterade bindningar! Hur monterar ni era?

Jag visste inte ens att det fanns såhär många telisåkare i Sverige! 🤘

Sideshow

Ny medlem
@gakkervattnet 170 cm låter lite kort, jag är 173 och åker på 178 cm Black crow atris, fö övrigt en fantastisk skida för djupt puder! Valet av längd beror även på om det är nån tip tail rocker (vilket BC har), är det det tycker jag korta skidor kan kännas väldigt mycket kortare helt plötsligt, med sämre bärighet och balans i kota längder och då kan man gå upp en smula i längd.

Mittmonterade armada jj, en skida jag tyckte var lite för mjuk med slalombindningar men som har varit perfekt för telis då jag inte åker lika fort då.

Ah tack! Kollade in dina Black Crow Atris- snygga ju! Jag har köpt mina Nomad nu med 22 design outlaw bindningen. Trodde att ett par nya Scarpa NTN tjejpjäxor- dom turkosa skulle passa, men icke. Skaften är jättesmå. Jättesmala. Inte för mina Anja Pärsonben inte. Mamma är född i Tärnaby förresten- kanske gener 🤪
så nu skickade Skidad i Åre (postorder- webbshop- jättesnälla!) Crispi Shiver ( vill inte ha fyra spännen) (tre spännen) åt mig, 24,5 var för små, tån tar i.... även då jag böjer knäna, men inte när jag böjer jättemycket, ah svårt det där med storlek, de töjer sig ju lite. Kanske behöver 25 ändå.
Jag valde för övrigt 181 längden på mina 2020 års gula Icelantic Nomad med björnen på !
jo vi finns, vi telisåkare, men det är fan en raritet- vi får inte dö ut bara- se till att reproducera där ute! 😄

Senast ändrad:
För telemark gillar jag skidor med rocker hela vägen utan nåt vanligt spann i mitten. Alltså gillar jag Völkl. Dessutom ska skidorna vara lite mjukare än för slalom, så undvik dom styvaste spetten.

Hur långt bak monterar du dina bindningar? Har själv tänkt att flytta bak mina men osäker på hur mycket.

För telemark gillar jag skidor med rocker hela vägen utan nåt vanligt spann i mitten. Alltså gillar jag Völkl. Dessutom ska skidorna vara lite mjukare än för slalom, så undvik dom styvaste spetten.
Tack tack- nu blir det som det blir med mina Nomad. Men gillar att du tog dig tid till att svara mig. Kanske köper ett till par nästa år.
Vad tror du om bindningarnas placering, det som nämns här ovan- lite bak monterade? Det är väl bara om man ska raila på railen....

HannaDE

Medlem
Ah tack! Kollade in dina Black Crow Atris- snygga ju! Jag har köpt mina Nomad nu med 22 design outlaw bindningen. Trodde att ett par nya Scarpa NTN tjejpjäxor- dom turkosa skulle passa, men icke. Skaften är jättesmå. Jättesmala. Inte för mina Anja Pärsonben inte. Mamma är född i Tärnaby förresten- kanske gener 🤪
så nu skickade Skidad i Åre (postorder- webbshop- jättesnälla!) Crispi Shiver ( vill inte ha fyra spännen) (tre spännen) åt mig, 24,5 var för små, tån tar i.... även då jag böjer knäna, men inte när jag böjer jättemycket, ah svårt det där med storlek, de töjer sig ju lite. Kanske behöver 25 ändå.
Jag valde för övrigt 181 längden på mina 2020 års gula Icelantic Nomad med björnen på !
jo vi finns, vi telisåkare, men det är fan en raritet- vi får inte dö ut bara- se till att reproducera där ute! 😄
Ska bara hitta nån, men en ser ju aldrig till oss, eftersom vi inte direkt hänger i pisten 😜

HannaDE

Medlem
Tack tack- nu blir det som det blir med mina Nomad. Men gillar att du tog dig tid till att svara mig. Kanske köper ett till par nästa år.
Vad tror du om bindningarnas placering, det som nämns här ovan- lite bak monterade? Det är väl bara om man ska raila på railen....
Med moderna skidor och ntn-bindningar kan man får en troligt skön surfkänsla om man bakmonterar tycker jag. Har provat minst 10 par olika skidor sista åren och inga imponerade - tills jag började bakmontera. vilken skillnad det blev! Som att surfa i pudret på riktigt! Jag kör inga rails, bara stora berg och lite pist, men bakmonterat passar nog överallt!

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Advertisement
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp