Telemarksåkare med NTNbindning i åre!?

Tjena.
Jag håller på att skriva en uppsats/prjektarbete om Telemark och dess utveckling.
Arbetet handlar i huvudsak om hur telemarken mer och mer övergår till slalomtekniken. jag är just nu inne på bidningar och pjäxor.
jag skulle behöva intervjua någon som åker på rottefella NTN bindning, då jag själv inte vet hur denna känns själv.

Så jag söker nu dig som bor i åre och åker Telemark på NTN bidningen , helst har du åkt på en annan sorts telemarksbidning innan du börja med NTN.

intervjun kommer ta max 1 timme och kan ske vart som helst i åre.

Om du känner dig utvald, skriv ett svar i tråden eller skicka ett meddelande till mig på Telemark_tias@hotmail.com

MVH // Tias

"Arbetet handlar i huvudsak om hur telemarken mer och mer övergår till slalomtekniken"

Detta har redan hänt en gång. Det kommer inte att hända igen eftersom definitionen av "telemark" är att hälen är "lös". Däremot förändras tekniken pga vad "man" tillåter kallas för "telemarksbindning".
En relevant diskurs vore vilka som bestämmer detta eller hur tekniken förändras med utrustningen.

Iofs skulle det vara intressant att höra en relevant definition av "slalomtekniken" som kunde användas i någon form av statiskt, tidlöst jämförande. :)

Ledsen att låta så negativ men det känns som om du behöver handledning.

Telemarken håller inte alls på att övergå i slalomteknik. Däremot ser grejorna mer ut som alpin utrustning. Det är två heeeeeeelt olika saker. Att NTN duger fint till att köra parallellsväng också om man har lust är en annan sak.
Om du faktiskt har som grundtes att telemarken håller på att övergå i slalomteknik finns det nog en överhängande risk att du får underkänt på hela arbetet. Eller i varje fall borde...

dr-telemark sa:
Telemarken håller inte alls på att övergå i slalomteknik. Däremot ser grejorna mer ut som alpin utrustning. Det är två heeeeeeelt olika saker. Att NTN duger fint till att köra parallellsväng också om man har lust är en annan sak.
Om du faktiskt har som grundtes att telemarken håller på att övergå i slalomteknik finns det nog en överhängande risk att du får underkänt på hela arbetet. Eller i varje fall borde...
Ett klart fall av ett underkänt arbete,,,

Jag har skrivit mitt tips på intervjupersoner i gästboken. Då det var det denna tråd skulle handla om. De bor inte alla i Åre men i samma landskap.

Nu lite angående hans tes:
Tråden handlar ju faktiskt om bindningar och pjäxor och där är det tydligt att telemarken blir mer lik slalom då det nästan blir samma åkteknik med ntn som med fasthälsåkning. Inte mycket som skiljer när det gäller stabiliteten nästan som i början faktiskt då även parallellåkarna körde med lös häl i en parallellsväng.

Nu när den moderna utrustning med midjor på telemarksskidor finns så är telemarken tillbaka till hur det startades på 1800-talet, däremot med pjäxorna och dess bindningar liknar det slalom när det gäller stabilitet och säkerhet. Så tycker att hans tes kan funka bra när det gäller historian om telemarksutrustningen som pjäxor och bindningar.

rabbit sa:
"Arbetet handlar i huvudsak om hur telemarken mer och mer övergår till slalomtekniken"

Detta har redan hänt en gång. Det kommer inte att hända igen eftersom definitionen av "telemark" är att hälen är "lös". Däremot förändras tekniken pga vad "man" tillåter kallas för "telemarksbindning".
En relevant diskurs vore vilka som bestämmer detta eller hur tekniken förändras med utrustningen.

Iofs skulle det vara intressant att höra en relevant definition av "slalomtekniken" som kunde användas i någon form av statiskt, tidlöst jämförande. :)

Ledsen att låta så negativ men det känns som om du behöver handledning.
Handledning är alltid bra.

När jag läste skidhistoria fick jag lära mig att en telemarksväng är att föra skidorna med diagonal skidföring där den ena skidan är framför den andra skidan samtidigt som en sväng bildas. Den andra tekniken som numera kallas för parallsväng hette då i början för Cristianasvängen. Och ordet slalom var bara ett påhittad begrepp för att prata om att skidåkning åktes i sluttningar ("lägga ett spår i en backe") och begreppet användes även för telemarkssvängarna. Innan den moderna slalomskidan med bindningar där hälen sattes fast åkte man både parallellt och telemark med löshäl. Carvingskidan den med midja ja den tillverkades första gången till telemarkssvängen men blev då på i slutet av 1800-talet ingen hit i Norden. Utan det för först några hundra år senare som fasthälsåkarna ville återuppfinna ursprugnstelemarksskidan den med skärning fast då för bindningar med fast häl. Så telemarken har ju redan gått över till slalom i den stunden som telemarkskidan utvecklades till en spikrak skida.

Senast ändrad:
I3ea sa:
Tråden handlar ju faktiskt om bindningar och pjäxor och där är det tydligt att telemarken blir mer lik slalom då det nästan blir samma åkteknik med ntn som med fasthälsåkning. Inte mycket som skiljer när det gäller stabiliteten nästan som i början faktiskt då även parallellåkarna körde med lös häl i en parallellsväng.
Nix.
Den moderna telemarksvängen definieras av att man lyfter hälen och böjer knät på innerskidan. Det gör man på NTN också. Skillnaden är inte så stor på hur jag åker oavsett om jag kör NTN eller 75mm. Ligger jag rktigt och carvar hårt händer det att jag släpar innerknät i pisten lite grann. Däremot ser det aningen annorlunda ut med mina gamla läderpjuck och turskidor. Jag lyfter dock fortfarande hälen och böjer knät. Grundtesen är alltså fel och hela arbetet bör därför få underkänt, om man inte avslutar med slutsatsen att han motbevisat sin grundtes. Då blir det godkänt, med eller utan beröm...

Senast ändrad:
dr-telemark sa:
Nix.
Den moderna telemarksvängen definieras av att man lyfter hälen och böjer knät på innerskidan.
Riktigt så enkelt är det väll egentligen inte. Kollar man till FIS reglerna ska det ju vara ett speciellt avstånd mellan främre och bakre fot (en fotlängd) för att det skall räknas som telemarkssväng. Dessutom skall hälen vara tydligt lyft från skidan och hela svängen ske i en rörelse.
Inte för att vara petig men jag tycker du är lite hård som dömer ut grabbens arbete rätt upp och ner.

Senast ändrad:
dr-telemark sa:
I3ea sa:
Nix.
Den moderna telemarksvängen definieras av att man lyfter hälen och böjer knät på innerskidan. Det gör man på NTN också. Skillnaden är inte så stor på hur jag åker oavsett om jag kör NTN eller 75mm. Ligger jag riktigt och carvar hårt händer det att jag släpar innerknät i pisten lite grann. Däremot ser det aningen annorlunda ut med mina gamla läderpjuck och turskidor. Jag lyfter dock fortfarande hälen och böjer knät. Grundtesen är alltså fel och hela arbetet bör därför få underkänt, om man inte avslutar med slutsatsen att han motbevisat sin grundtes. Då blir det godkänt, med eller utan beröm...
Bara så att du vet så definierade jag aldrig telemarkssvängen i det textstycke som du citerat av mig. Så dina invändningar blir lite missvisande om du endast utgår från min inledning.

Jag beskrev det så här i några stycken nedanför inledningen:
När jag läste skidhistoria fick jag lära mig att en telemarksväng är att föra skidorna med diagonal skidföring där den ena skidan är framför den andra skidan samtidigt som en sväng bildas.

Jag skrev att telemarksåkning inte endast definieras av att telemark är lika med löshäl och löshälsbindningar som Rabbit beskrev det att telemark är, eftersom att det rent historiskt inte alltid varit fast häl för slalomåkare. Det jag beskrev var mer hur svängen ser ut. Tog dock inte med några detaljer om böjning i knät och vad man gör med hälen för det vet de flesta ändå som orkar läsa denna tråd. Du skrev dock den detaljrika definitionen av hur telemarkssvängen utförs.

Du skrev själv att skillnaderna för åktekniken mellan mjuka pjäxor/turskidor skiljer sig lite åt från vad 75mm eller NTN men inte hur själva svängen ser ut. Frågan är vilken av dessa åksätt som liknar mest slalomtekniken utifrån olika faktorer, t,ex stabilitet, lutning av kroppen, böjning i benen, upp med hälen e.t.c Vet ju inte vad trådskaparen kommer att jämföra med exakt för faktorer. Den faktor som jag utgick ifrån var stabiliteten och det syns tydligt i det textstycke som du citerat av mig.

Om jag hade jämfört hur mycket böjning i ben och hur mycket hälen lyfts från skidan hade det blivit ett annat resultat angående skillnader rent historiskt för telemark och slalom, då skulle jag ha tyckt som dig. Men så var inte fallet det jag jämförde.

Tesen var inte helt klockren, det tyckte jag med från början, därför som jag även skrev ut detta:
Så tycker att hans tes kan funka bra när det gäller historian om telemarksutrustningen som pjäxor och bindningar.

Detta innebär att istället för att endast påpeka vart tesen inte funkar så skrev jag ut vart den funkar. Du skrev bara att den inte funkar på just åktekniken. Trådskaparens uppsats skulle även handla om dess utrustning vad jag kan uppfatta efter att läst hans inlägg om hans tes.

En tes går väl förresten att ändra efterhand, bara det görs innan uppsatsen ska lämnas in. Haha tur att han startade en tråd här. Du Dr-Telemark skulle säkert vara en bra intervjuperson i hans undersökning.

Senast ändrad:
Berggrund sa:
dr-telemark sa:
Nix.
Den moderna telemarksvängen definieras av att man lyfter hälen och böjer knät på innerskidan.
Riktigt så enkelt är det väll egentligen inte. Kollar man till FIS reglerna ska det ju vara ett speciellt avstånd mellan främre och bakre fot (en fotlängd) för att det skall räknas som telemarkssväng. Dessutom skall hälen vara tydligt lyft från skidan och hela svängen ske i en rörelse.
Inte för att vara petig men jag tycker du är lite hård som dömer ut grabbens arbete rätt upp och ner.
Exakt dr-telemark är hård och väldigt opedagogisk i denna tråd. Grabben alltså trådskaparen håller ju på att utbilda sig till skidlärare vid Åres skidlärarutbildning så behöver alla lärdomar han kan få och då är det smart att även uppmuntring samt hur förbättringar kan ske kommer med i kritiken. Att formulera sig rätt i text är inte alltid det lättaste speciellt när det gäller uppsatser.

Alla som tycker detta är intressant och vill påverka trådskaparens utfall i hans undersökning vare sig hans tes är rätt eller felaktig bör anmäla sig som intervjuoffer.

Senast ändrad:
I3ea sa:
Jag skrev att telemarksåkning inte endast definieras av att telemark är lika med löshäl och löshälsbindningar som Rabbit beskrev det att telemark är, eftersom att det rent historiskt inte alltid varit fast häl för slalomåkare.
definieras är nutid, "rent historiskt" är dåtid, dvs definierades...

I3ea sa:
Och ordet slalom var bara ett påhittad begrepp för att prata om att skidåkning åktes i sluttningar ("lägga ett spår i en backe") och begreppet användes även för telemarkssvängarn
Jag citerar ifrån; "Svenska Skidförbundets slalomskola med Ingemar Stenmark" ISBN 91-7136-203-7 :
[quote="Svenska Skidförbundets slalomskola med Ingemar Stenmark" ISBN 91-7136-203-7]Slalom (norska) betyder ordagrant spårslag eller till sin innebörd riktningsändring. På telemarksdialekt innebär slalom skidlopp på en långsträckt brant. Riktig slalom är dock en skapelse av engelsmannen Sir Arnold Lunn, som framkastade att man med hjälp av slalom skulle kunna prova skidskicklighet och terrängbehärskning i ett slags hastighetstest. Den första slalomtävlingen med portar ordnades dock av Mathisas Zdarsky redan 1905.[/quote]
Notera att med "telemarksdialekt", i stycket ovan, så syftar man på den dialekt av norska som talas i regionen telemark. Inget annat.

Sen anser jag att tävlingsregler inte bör användas som definition av något annat än tävlingsformen i sig.

Det avståndet mellan främre och bakre foten som omtalas i tävlingsregler för telemark är inget annat än ett hjälpmedel för portdomarna så att det skulle vara praktiskt möjligt att se om de tävlande gjorde en "parallellsväng" eller en "telemarkssväng".

Godtyckligt användande av detta avstånd som en definition på god telemarks-stil har varit den största bromsklossen för de allra flesta som velat lära sig telemark från 1980 och framåt och är ensamt skyldig för den "låga stilen" där folk sitter på det inre benets häl med inre benets knä tryckt emot skidan som i sin tur medfört behovet av knäskydd.

-peace
/r

Senast ändrad:
rabbit Sen anser jag att tävlingsregler inte bör användas som definition av något annat än tävlingsformen i sig. Det avståndet mellan främre och bakre foten som omtalas i tävlingsregler för telemark [b sa:
är inget annat än ett hjälpmedel för portdomarna så att det skulle vara praktiskt möjligt att se om de tävlande gjorde en "parallellsväng" eller en "telemarkssväng"[/b].
/r
Här handlar det dock om att uppsatsen i denna tråden dömts ut p.g.a. att dr telemark har kommit med en egen definition av telemark. Om uppsats skrivaren bestämmer sig för att tillämpa FIS definition istället är frågan helt plötsligt betydligt mer relevant.

Sen går det att diskutera om detta är rätt. Personligen tycker jag tävlingsformen är en konstig idrott och att telemark aldrig bör användas i pist. Men det är inte detta jag tar upp här. Jag vill bara försvara uppsatsens relevans. Jag tror inte heller den definitionen som FIS har kommit med har någon större inverkan på telemarksåkare där ute. Hur många har någonsin sett en telemarkstävling eller någonsin hört FIS definition?

Berggrund sa:
Här handlar det dock om att uppsatsen i denna tråden dömts ut p.g.a. att dr telemark har kommit med en egen definition av telemark
Även om herr DrTelemark inte anger några källor för sitt påstående så känns det som en pragmatisk definition av "gemene mans" uppfattning om vad som definierar "telemark" och det skulle inte vara några som helst problem att snabbt författa en liten litteraturstudie som skulle ge helhjärtat stöd för hans tes. ;)

Berggrund sa:
Sen går det att diskutera om detta är rätt
Givetvis. Det är orsaken till att jag noggrant påpekar att det, enbart, är något jag anser. Dvs en personlig åsikt som här presenteras utan något annat stöd.

I3ea sa:
När jag läste skidhistoria fick jag lära mig att en telemarksväng är att föra skidorna med diagonal skidföring där den ena skidan är framför den andra skidan samtidigt som en sväng bildas.
Det skulle vara intressant att höra var det "lästes skidhistoria".

I3ea sa:
En tes går väl förresten att ändra efterhand, bara det görs innan uppsatsen ska lämnas in.
Även om detta är vanligt, även på högskolor, när studenter kastar ihop sina papers för att få poäng så är det förkastligt och leder rakt ner i pseudo-vetenskaps träsket.

-snö
/r

Jag är aldrig seriös när jag åker skidor. Det är alldeles för kul. :D

Men att hellre krascha/falla/körainiettträd än att rädda upp situationen med parallella skidor skulle jag definitivt stämpla som seriös telemarkåkning :cool:

rabbit sa:
Jag är aldrig seriös när jag åker skidor. Det är alldeles för kul. :D

Men att hellre krascha/falla/körainiettträd än att rädda upp situationen med parallella skidor skulle jag definitivt stämpla som seriös telemarkåkning :cool:
Absolut : )

rabbit sa:
I3ea sa:
Det skulle vara intressant att höra var det "lästes skidhistoria".

/r
Menar du "var" som vilken plats som jag läste det eller vilken min källa är från där jag kommer ihåg teorin som jag bearbetat och skapat ett inlägg här?

Jag tar med alla sorter för säkerhetsskull. :)

Första gången jag studerade skidhistoria var platsen i Jämtlandsfjällen i en fjällstuga då jag tog del av ett kompendium skrivit av Asbjörn Flemmen. Det hette så här:
Flemmen, Asbjørn: Skilæring, Norges skiforbund, Universitetsforlaget, Oslo 1993 (215 sider).

I samband med denna tråds inlägg repeterade jag lite snabbt från historian om Sondre här och skapade mitt egna uttryck:
"Att en telemarksväng är att föra skidorna med diagonal skidföring där den ena skidan är framför den andra skidan samtidigt som en sväng bildas." Jag skrev alltså här mest en helhetsbild av telemarkssvängen eftersom att jag inte orkade skriva några detaljer vad som exakt görs med kroppen.

Onlytelemark sa:
Vad är seriös telemarkåkning? någon som kan beskriva ; )
Det är när man åker på ett lekfullt sätt med telemarksskidutrustning och har diagonal skidföring. Oftast hinner man med att le under tiden.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp