teleskopstavar i fickformat?

zenit

Medlem
Hallå!

Finns det några riktigt kompakta teleskopstavar som är 1m eller längre fullt utdragna? Som snowboardåkare skulle det vara skönt att kunna plocka fram ur fickan (stora fickor på täckbyxor, men fortfarande inte hur stora som helst) i seg snö på transportsträckor och liknande ställen för att slippa spänna loss foten och putta.

Har letat men vet inte riktigt vart sånt finns att köpa, har kollat lite på sport-conrad och liknande sidor, men problemet är att de ofta inte skriver ut ihopfällbar längd.

Finns det några vänliga själar som vet något om detta?

MVH
Johan

Det kan omöjligt finnas i fickformat då det hade blivit så jävla otympligt.
Stavarna hade blivit för breda och inget praktiskt alls.
För övrigt så brukar jag bara spänna loss bakfoten och kicka på transportsträckor. :cool:

Du får väl planera din åkning lite bättre, antingen genom att få upp mer fart innan transportsträckan eller ha ett par skidor under fötterna istället ;)

En tredelsstav borde ju gå att finna om man letar lite? En sådan brukar ju ofta gå ner i en ryggsäck, eller åtminstonde utanpå.

magnusericsson sa:
Det kan omöjligt finnas i fickformat då det hade blivit så jävla otympligt.
Stavarna hade blivit för breda och inget praktiskt alls.
För övrigt så brukar jag bara spänna loss bakfoten och kicka på transportsträckor. :cool:
Nog borde det väl finnas någon ganska liten ändå. Har redigerat första inlägget.
Det är just det jag försöker undvika :)

Nojlas sa:
En tredelsstav borde ju gå att finna om man letar lite? En sådan brukar ju ofta gå ner i en ryggsäck, eller åtminstonde utanpå.
Jo jo, men det står ju ofta inte hur långa dom är ihopfällda, och en 180 cm utfälld behöver jag inte, räcker med typ 100-120, och då kan de ju genast bli mycket kortare :)

Tomtefar sa:
Du får väl planera din åkning lite bättre, antingen genom att få upp mer fart innan transportsträckan eller ha ett par skidor under fötterna istället wink
Svårt att planera alla gånger och skidor går inte för sig ;)

Kanske ett snö-ankare och en lång lina?
Kasta fram så den fastnar i snön och dra dig mot den!
Vad kan gå fel? ;)

Ontopic: Finns det plats nog att fästa nånting på brädan? Kanske kan va ett alternativ om man löser det snyggt. :)

Senast ändrad:
zenit sa:
Nojlas sa:
Jo jo, men det står ju ofta inte hur långa dom är ihopfällda, och en 180 cm utfälld behöver jag inte, räcker med typ 100-120, och då kan de ju genast bli mycket kortare :)
Du får gärna säga till vart du har hittat 180cm 3 deleade.
Längsta jag har hittat är 140cm och jag tycker det är nästan lite kort.

lleberger sa:
Kanske ett snö-ankare och en lång lina?
Kasta fram så den fastnar i snön och dra dig mot den!
Vad kan gå fel? ;)

Ontopic: Finns det plats nog att fästa nånting på brädan? Kanske kan va ett alternativ om man löser det snyggt. :)
Haha, det där med snö-ankare lät som en bra idé :lol:

Hmm, vette tusan, bindningarna går ju över hela brädan

pocapontus sa:
http://www.sportscam.se/se/art/stativ-for-gopro.php

har stativgänga och är väldigt smidig. Vet att fler ställen har den, bara att googla
Kanske är en lösning, för man behöver ju som du säger bara staka lite lätt, behöver inte lägga hela min vikt på stativet isåfall :)

Mountain_Man sa:
Ett kamerastativ är ju iofs. en kreativ idé. Men om det ska fungera som stav ska man nog inte väga mer än några kilo ...

Ett stavalternativ är BD Expedition som är 57 - 125 cm. Tror inte det går att hitta något mycket kortare som verkligen håller. http://www.blackdiamondequipment.com/en … expedition

/MM
Är det så illa? För jag har ju ett vanligt kamerastativ (mono) och det håller, men ett sånt där gopro kanske är ganska skört, är ju inte till för att hålla upp nå tyngre vikter :/

Tancoll sa:
Du får gärna säga till vart du har hittat 180cm 3 deleade.
Längsta jag har hittat är 140cm och jag tycker det är nästan lite kort.
Har sett det på Intersport, det kanske var 170 eller 165, jag är drygt 180 och gick väl lite längre än hakan på mig, ungefär som mina skatestavar för längdskidor, så runt 165 :) (inte helt säker på längden, kan kolla om jag åker dit igen)
Sen har vi ett par här hemma som är 155 åtminstone, hittar dom inte just nu, men dom är 3-delade och inte med skruvlås utan mer som att man spänner fast dom, vet ej vad det kallas.

Men i alla fall så var det jag skrev tidigare mer ett uttryck för att jag inte behövde nå långa stavar utan att längden ihopfällbar var viktigare :)

Edit: den där jag har hemma är 155, men den har ganska stora trugor, så det kanske inte är en vandringsstav, vad vet jag ;) men den är i alla fall 155, och inget märke står det, den är bara typ brun-/guldfärgad

Detta är det minsta jag hittat hittills: http://www.sport-conrad.com/page/product-detail/__/shop/prod/2057, 50 cm ihopfälld

Senast ändrad:
svveet sa:
Går det inte fästa staven utan på benet då eller är 50 för mycket där med?
Kanske går, då är ju 50 inte för mycket :)

Den här trådstarten kanske var dum, tänkte bara om någon visste något om detta, trodde inte jag skulle vara först att "komma på" det här :/

zenit sa:
svveet sa:
Går det inte fästa staven utan på benet då eller är 50 för mycket där med?
Kanske går, då är ju 50 inte för mycket :)

Den här trådstarten kanske var dum, tänkte bara om någon visste något om detta, trodde inte jag skulle vara först att "komma på" det här :/
Ja, det låter som riktigt dumt att leta efter stavar i fickformat ... är det vad du kommit på?

:-) / MM

Mountain_Man sa:
Ja, det låter som riktigt dumt att leta efter stavar i fickformat ... är det vad du kommit på?

:-) / MM
Menade att använda stavar till snowboardåkning när det knappt sluttar :) men som sagt, jag lär ju knappast vara först med att ha detta problem... eller? :/

Senast ändrad:
Det är inte ovanligt att brädåkare som kör offpist har med teleskopstavar i ryggan (tillsammans med säkerhetsutrustning) för att kunna staka sig fram på flacken. Inget nytt i det ...

/MM

Mountain_Man sa:
Det är inte ovanligt att brädåkare som kör offpist har med teleskopstavar i ryggan (tillsammans med säkerhetsutrustning) för att kunna staka sig fram på flacken. Inget nytt i det ...

/MM
Precis, var gömmer de sig då? :) Fast de kör med rygga, då kanske de inte har samma problem som mig :/

Senast ändrad:
Hej

Det är nog svårt att hitta stavar som passar i fickan. Om inte annat så undrar jag hur du tänkt göra med trugan?

Kolla på Gipron Sherpa som är en tredelad stav packlängd ca 70 cm. Som längst kan den bli 145 cm.
Många tycker att "flick-lock" lås är att föredra framför teleskopstavar som låses genom att gängas.

Kanske går förvaringsproblemet att lösa genom att ha snabbfästen för stavar på ryggsäckens utsida eller, ännu mer spännande, snabbfästen för stavar direkt på snowboarden.

Den här kanske. Kortare går nog inte att få tag i 57-125 cm bara fästa på ryggan eller direkt på ryggen.http://www.addnature.com/product.aspx?pf_id=BDEXPEDITIONPOLE_F09

Max_Faktor sa:
Hej

Det är nog svårt att hitta stavar som passar i fickan. Om inte annat så undrar jag hur du tänkt göra med trugan?

Kolla på Gipron Sherpa som är en tredelad stav packlängd ca 70 cm. Som längst kan den bli 145 cm.
Många tycker att "flick-lock" lås är att föredra framför teleskopstavar som låses genom att gängas.

Kanske går förvaringsproblemet att lösa genom att ha snabbfästen för stavar på ryggsäckens utsida eller, ännu mer spännande, snabbfästen för stavar direkt på snowboarden.
Jo, det verkar som det. Men från fotograferandet så vet jag att det finns monopods som är 30 cm ihopfällda och tänkte att det kanske fanns liknande fast teleskopstavar, det är ju hyfsat lik design :) hur tänkte du? Trugor är ju inte så stora att dom inte går ner, tänkte du om dom skulle spetsa en typ?

Jo, det är flick-lock jag har på stavarna här hemma, dom håller fast mycket bättre än skruvgrejset.

MrHotDog sa:
Den här kanske. Kortare går nog inte att få tag i 57-125 cm bara fästa på ryggan eller direkt på ryggen.http://www.addnature.com/product.aspx?pf_id=BDEXPEDITIONPOLE_F09
Ser ut som att det får bli nån sån lösning :)

Stavar... mesig lösning. Dagens motorsågar är väldigt lätta och smidiga. Bara att hala upp ur ryggan, dra igång och trycka ner svärdet i snön. Du borde lätt kunna komma upp i 70-80 km/h på transportsträckorna.

Åk tillsammans med skidåkare. Så lånar du deras stavar eller så drar dem dig! Brukar jag göra :)

Tillbaka
Topp