Telisåkare som har problem, hjälp!!!

freeride_nu

Aktiv medlem
Hej, Jag undrar om det är ngn annan än jag som åker telemark och har problem med att tårna klämms över nagelbandet i varje sväng? Nu kör jag med en hög plastpjäxa (scarpa) och med vissa bindningar!? gör det mindre ont. Hur kan det påverka vilken bindning man har??? Den bindning som hittils funkat bäst (har provat 5 olika typer) är Riva II. Det kan ju förståss ha med pjäxan att göra också som är en 3 år gammal mod. Vad ska jag ta mej till? Smärtan i svängarna förtar nöjet med åkningen!? är det nån som har nått tipps?

Ja, det där är guds straff till telemarksåkarna. Kan man inte få fast hälen i skidan får man skylla sig själv. När jag själv, i ret demionstrationssyfte, ibland kör telisar händer detta även mig. Lite coachtape på de mest utsatta tårna kan hjälpa. Ett annat trix är att köra dubbla strumpor. Om du har dåligt med plats kan ett par vara ett par supertunna yllestrumpor.

Att olika bindningar påverkar är inte så konstigt. Beroende på hur hög spänning man ha i binfdningen och hur den öveörws tillrförs till pjäxan blir det olika tryck över tåna.

HWC HitMe

Mannen, Myten, Materialaren.

Hej Nisse!

Naturligtsvis ligger det någonting i vad HitMe skriver... :-)

Problemet kan dock i många fall tillskrivas dagens plastpjäxor där böjningen inte bestäms av var dina tåleder är placerade utan av pjäxan! Fel storlek på pjäxan eller en konstruktion som inte passar din for kan därför vara förödande!

Det är lätt att säga:
- Prova igenom alla marknadens modeller och välj de som passar din for bäst. De skall sitta tajt och böja sig där din fot böjer sig utan att klämma!

Men... eftersom ett par nya plastskor kostar från 3000 kronor och uppåt kanske detta inte är ett tips som du riktigt gillar. Och tyvärr kan man ju inte heller vara riktigt säker förrän man åkt några dagar...

En budgetvariant kan vara att testa med ett par andra innerskor. Har du ett par alpina innerskor som går att pressa ner i skorna så prova. Det kan mycket väl hjälpa.

MVH/MM

PS! Jag har själv under mitten av nittiotalet susat omkring med ett par Dynafit innerskor i ett par Scarpa T2 (gamla modellen)... DS.

Tjenare, har haft samma problem med mina gamla T1or. Kliv in på Skidåkarna i Åre och be dem bulba, de vet precis vad de ska göra och mina blev kalas.

Det känns igen. Fick blånagel på två tår första säsongen i mina CX4. Tappade naglarna lagom till midsommarlunchen... lite spill får man räkna med.
Se till att du har passform och att hälen sitter, funkar inte det så får du fixa ett par tryck, dock svårt i böjen. Funkar inget... lid och tig still. Van Gogh skar av sig ett öra för konsten, då kan väl du ta en blånagel för telisåkningen :-)

Tillbaka
Topp