Telisar

freeride_nu

Aktiv medlem
Telisar
Tjena!

Slut på påsken, men den har varit kul. Jag testade telemark för första gången. Med riktig utrustning vill säga. Skitkul!! Det ska jag åka hela nästa säsong. Nu snackar jag carving förstås. Det som var roligast var ju att bränna big-jump med dem. Trodde inte alls det skulle vara så stadigt att landa dem som det var. Men jag testade flera stycken skidor och däribland Rossignol Cut, utan plattor!! Vansinne märkte jag på en gång. Speciellt för att det var lite mjuk snö. Pjäxan/bindningen högg ju tag i backen hela tiden nästan. Körde sedan på axendo 7. Dem var fina. Skönt skär och stadiga. Synd att telepjäxor är så dyra annars så hade jag köpt på en gång.

Men iallafall så märkte jag att telecarvers utan plattor funkar inte.

Telisar
Jaha... det går utför för telisåkning. Nu för tiden stöter man på en massa unga slynglar som skiter i traditionen och går direkt på höga plattor/plastskor och breda alpina carvingsskidor. Dom gör det sååå enkelt för sig... själv har jag i åratal kämpat med låga mjuka läderskor och smala skidor med vridstyvhet noll. Att dom dessutom kör skiten ur en gör inte saken bättre... ;-)

MVH/MM

PS! Ibland syndar även jag ... med mina X-Scream, 30 mm plattor och Garmont Super G kan jag soliga dagar ses rippa djupa skärande P-svängar... :-) DS.

Telisar
Jo visst är det synd och skam att man har blivit materialtorsk. Jag har kört på farsans gamla turtelisar med halvhöga läderpjucks men inte blev man så imponerad av telemark då men detta med vassa stålkanter, högklackat och hårda dojjor det var ju skitball. Håller med om att telemark ska egentligen vara lite classic, men jag kallar nog detta nya för telecarving då.

Telisar
Telecarving... hmm... bra beteckning! Faktum är att jag njuter obeskrivligt av att sätta alpina åkare på plats med mina telisar. Vad som är något oroande är dock att jag allt som oftast faller in i P-sväng... och tycker det är riktigt kul.

MVH/MM

Tillbaka
Topp