Telisskida offpist

freeride_nu

Aktiv medlem
Telisskida offpist
Nån som kan rekommendera en bra offpistskida för telemarksåkning???
Stormrider II, Bandit XX, Fischer Alltrax 74, G31, G41?? Andra förslag uppskattas oxå

Telisskida offpist
Jag har kört G41 198 som telis. Det funkar som väntat superbra och paketet är mer lättåkt än vad den oinvigde skulle gissa så länge man håller lite fart.

Låt dig inte luras av dem som säger att denna typ av skidor (Bandit XXX, G41, 10.ex, AK Rocket, Big, etc) är för breda för telis. Det är helt enkelt inte sant.

Kom också ihåg att anledningen till att köpa en sådan här skida i princip är EXTRA flyt och EXTRA kraft att mosa sig igenom vad som helts i hög fart och med bra skär. Går du ned i längd mot vad du normalt kör får du inte ut maximalt av ditt köp. Endast om du kör där det är extremt trångt kan det vara bra att gå ned i längd, men då så att säga för att behålla den sammanlagda biffigheten men öka manöverbarheten i låg fart och mycket snö.

Kolla recensionerna av t.ex. G41 här på freeride.nu för mer info.

HWC HitMe

Mannen, Myten, Milstolpen

Telisskida offpist

Med tanke på den "Svenssonstämpel" X-Scream Series numera har törs jag väl knappast nämna namnet. Men faktum kvarstår att det är en kanonbra telemarksskida. Sviktar i isgreppet men höjer sig över mängden när det blir lite mjukare och utanför pisten.

För att klara dig undan "Svenssonstämpeln" kan du ju prova att lacka dom helsvarta eller försöka få tag i ett par från -97 med beteckningen "edition one".

MVH/ :-) MM

Telisskida offpist
Jag kör ett par alltrax 74 (174 cm). Hade möjlighet att testa dom i en halvmeter torrt puder för ett tag sedan. Det fetaste jag upplevt på skidor! Dom flyter fram! Betydligt jobbigare i isig pist, men är det bara mjukt så är dom kanon!

Tillbaka
Topp