Test av ny setup. Mercury, Extrem ButcherHook115+Radical FTz12

PNyberg

Aktiv medlem
Har alltså fått testa en ny setup i ett par dagar i Rogers Pass (Glacier National Park, BC) som även är känt som himmelen på jorden...för dem som gillar att tura.
Det hade snöat lite under natten, och även ett ymnig snöfall under den första timmens tur.
Vi gick upp till Teddybear Trees som ligger i Balu Pass och turen tog totalt 2timmar och 40min, tur och retur.
Mestadelen av turen gick smärtfritt, medan sista 25% tog en timma, pga 1000 switchbacks variant brant och isigt. Tur att man var två så man kunde hjälpa varandra vid riktigt jävliga vändningar.

BH115 kommer i 186 längd med måtten 140-115-132, och mäter en del kortare än vad siffran anger. Detta pga att den är mätt längs med belagen. Kärnan är i poppel och vikten är låg, vilket gör att den passa fint som en allroundskida med fokus på mjuk snö (går iofs riktigt bra i pisten med...som alla andra Extrem-lagg). Hade lite problem med att tailklippet hade svårt att fästa på tailen som är riktigt spetsig. Men efter att ha stramat till tailklippet så mkt jag kunde så satt det perfekt, hela turen....faktiskt.
Flexet är åt det mjukare hållet, och nosen är riktigt mjuk. Tailen har en del stuns i sig och tål iaf mig som åkare (85kg) utan problem. Dock ingen skida jag hade tagit till Mt. Doom...
Rockern ser lite för plogig ut vid första anblick, och chans för att man kastas över styret när man träffar ett spår kunde ha funnits, om det inte vore för shapen på nosen. Spetsig som fan, och går igen snön utan några som helst problem.
Eftersom jag skulle ha den som en turskida och lekskida så har jag installerat Quiver-Killers för FTz12 och Jester Demo. Har än så länge bara åkt dem på rekommenderat för puder och vart riktigt nöjd med det. Vid mer allround-lek så hade jag nog valt att gå fram ca 2cm för lite mer tail.

Åket bjöd på 40cm med några dagar gammalt, relativt ospårat puder, med 10-20cm av dagsnytt megafluff á la Utah. Flytet var fint och väl avvägt, utan några dyk eller hooktenedenser någonstans.

Mercuryn är jag lite ambivalent till. Jag diggar passformen (efter lite värmning och en lätt punch), och gåläget är helt makalöst! Hatar mer eller mindre flextungan som ska av och på. Inte alltid det man har lust att göra när man står på en topp och det blåser på. Den har krånglat lite ibland, då spåret man ska föra in tungan i lätt kan fyllas med snö. Jag får banka lite och skaka på foten för att vara säker på att det inte ligger ngt mellan.
Det är även sjukt viktigt att man bankar bak foten helt när man ska spänna pjäxan. Skaftet är mer upprätt än vad jag är van vid, och det händer lätt att man tror man är helt bak i skon. Väl spänd så blir flexet helt fuckat och man får noll känsla, samt tryckpunkter man inte hade innan.
Med foten i korrekt så tycker jag fortfarande att flexet är lite wierd. Det kan bero på att jag är van vid Full-Tilt som har det mest progressiva flexet på marknaden, och jag verkligen erftersträvar något som fungerar som den, men med gåläge och tech-inserts. Scarpa Maestrale RS är en god utmanare, men har för hög volym för min fot, och den känns fort för stor i framfoten.
Jag hade gärna sett nå mer flex längs i tungan längre upp, då den just nu mest flexar precis vid spåret på¨tungan (längst ner) och det känns som det är endast där det flexar...eller att inte flexar alls och att det är plasten runt fotknölarna som ger vika...?

FTz12 alltså. Fiiin bindning med stor potential till att bli än bättre. Bra vikt, och jag har än så länge inte fått några tidiga släpp pga dålig (ingen) elasticitet. Dock kör jag den på 12/12 och med tådelen på andra hacket (inte låst med andra ord). Gåläget är löjligt lätt att fippla med, även för en novis. Den är helt enkelt väldigt lätt att operara.
Några negativa sidor finns det ju...såklart.
Kolfiberplattan som ska fungera som en länk och stöt/vibrationsdämpare mellan tå och häl känns sjukt onödig. Har testat att ha den på och av, och känner i ärlighetens namn ingen skillnad alls. För övrigt så verkar det som att skruvarna i tådelen är lite för långa. Både jag och min vän har haft problem med att man känner och ser att tådelen vrider sig när man går (dock bara ngn grad). Vi har dock helt olika monteringar då jag har QK och han har monterat dem rätt i skidan. Detta är något som inte alls känns bra, och jag tror har mkt med skruvlängden att göra. Borde gå att göra powerplaten lägre och på så sätt slippa de långa skruvarna. Eller att ha en annan infästning som sitter närmare skidan..?

Jag kommer definitivt att hålla kvar vid Dynafitgrejer, för det finns fan inget bättre för att gå topptur med! Lätt, enkelt att operara och stabilt. Kommer bli intressant att få testa den nya bästen när den möjligheten dyker upp.

Intressant! :)

En liten funder kring FT 12. Hänger inte riktigt med på vad du menar avseende skruvlängd och att tådelen vrider sig.

Kompletterade mina FT 12 med Powerplate förra säsongen , varju bara att skruva loss tådelen, skjuta in "platen" och skruva dit tådelen igen med samma skruvar. Dvs som jag uppfattar det påverkar inte powerplate skruvlängden. Tycker att powerplaten ger märkbart bättre stabilitet och kraftöverföring på hårt underlag.

När det gäller att tådelen vrider sig ... hur då? Inget jag noterat. Men kanske något som blir mer märkbart på en fetare skida än mina Sidestash eller så är jag allt för fokuserat på annat när det klättras hårt och brant ... ;)

/MM

Mountain_Man sa:
Intressant! :)

En liten funder kring FT 12. Hänger inte riktigt med på vad du menar avseende skruvlängd och att tådelen vrider sig.

Kompletterade mina FT 12 med Powerplate förra säsongen , varju bara att skruva loss tådelen, skjuta in "platen" och skruva dit tådelen igen med samma skruvar. Dvs som jag uppfattar det påverkar inte powerplate skruvlängden. Tycker att powerplaten ger märkbart bättre stabilitet och kraftöverföring på hårt underlag.

När det gäller att tådelen vrider sig ... hur då? Inget jag noterat. Men kanske något som blir mer märkbart på en fetare skida än mina Sidestash eller så är jag allt för fokuserat på annat när det klättras hårt och brant ... ;)

/MM
Skidorna vi har haft problem med är ca 115mm under foten.
Man märker det tydligt när man går då man slår i hälen lite random i häldelen när man går platt.
Jag kan inte vrida den med bara händerna, utan behöver hävarmen från pjucken för att den ska vridas.
Detta märker jag av när jag har gått på skrå en stund.
Jag ska köpa nya skruvar (torxs) och slänga i locktite. Hoppas att detta ska lösa mina problem.

Håller med om att dynafit tungorna har lite märkligt flex och fördrar verkligen full tills variant (avskydde däremot vajrarna, som Veiron skulle sagt).
Experimenterade därför lite med ett avlagt par full tilts, och med experimentera menar jag slaktade... Plockade loss tungorna och slipade till dem för att passa i mina TLT5p och tryckte ner full Tilt linern, värme med tåhätta.
Är ganska nöjd med resultatet. Det förvandlar inte pjäxan till en alpin-variant, men i jämfört med de strump-tunna original innerskorna är full Tilt varianten mycket snällare mot mina smalben vid en dag i systemet. Har inte provat att tura med dem och tror att jag då tar originalen, för att de erbjuder grym rörelsefrihet uppför. Möjligt att det i framtiden investeras i en intuition pro tour.
Vad jag däremot kommer att fortsätta använda är full Tilt tungorna (flex 8). De ger ett märkbart progressivare flex och styvar på det hela upp pjäxorna på ett bra sätt. Tungorna bidrar själva till en större förbättring med orginal liners, än full Tilt liners gör med orginal tungor.
Jag behövde inte ens slipa bort den lilla "knoppen" på pjäxan, vilken håller orginal tungan på plats. Full Tilt tungan är veckad precis där.

Har hunnit köra en vecka på DPS RPC med de moddade pjäxorna, monterade med Speed Radicals (ST-Shim under tådelen och inserts monterad midsole). För att riktigt uttala mig om skidan behöver jag nog köra den med en pjäxa som bättre klarar av att driva i uppkört och stökigt före, något som TLT av förklarliga skäl inte fixar. Jag får också lite problem om det är riktigt öppet och ska köras snabbt, pjäxan står helt enkelt inte upp ordentligt. Men i puder, helst i skogen, går setupen helt grymt. Oförskämt lätthanterlig för en såpass stor och styv skida (den styva trailen är guld när det vankas pillows) och detta med dyna-tofflor... Inte hunnit gå något uppför, så väntar med att uttala mig där. Tror däremot att jag är nära att hitta min perfekta puder-tur utrustning. Mixen av styvt flex, låg vikt, fartstabilitet kontra lätthanterlighet är sport-on. Det ända uppsättningen inte gillar är låg fart och flacka berg, ska det mysturas och njutåkas tar jag nog någon annan skida den dagen.
Återkommer när jag hunnit tura på dem!

Edit: Ipaden klarade inte att ladda upp bilden på pjäxan, men det hanns visst länkas till early ups variant :-)

Senast ändrad:
Då förstår jag. Inget jag noterat. Mina bindningar är traditionellt monterade och måste säga att det fungerar klockrent! För mig är det definitivt annat än bindningarna som begränsar prestationen ... ;)

/MM

oscarius sa:
Kul!
Tänkt tanken att köra med din FT innersko, pilla dit FT/ kryptontunga (och skära bort knölen över vristen) och ta bort stopparna i bakkappan så det inte tar tvärstopp/ viker sig?
http://www.earlyups.com/featured/gear-dynafit-mercury-review/
Intressant! Detta ska testas omgående! Jag fattar bara inte bara hur man tar bort stoppet i bakkappan utan att man helt ska förstöra lock-funktionen?

Är även inte helt nöjd med skaftvinkeln på Mercuryn. Har dock inte vänt på grejen i hälen....får se på det när jag kommer hem.

Mountain_Man sa:
Då förstår jag. Inget jag noterat. Mina bindningar är traditionellt monterade och måste säga att det fungerar klockrent! För mig är det definitivt annat än bindningarna som begränsar prestationen ... ;)

/MM
Haha. Jo men när jag droppar mina 100m+ till platt så skulle det kännas bättre om tån inte snurra 5 varv i landningen.

Känner mig inte direkt hindrad av bindningen, men jag tycker att det känns lite otryggt att tån går att vrida lite, samtidigt som bindningen i sig har väldigt liten felmarginal i alla led... :/

Ett till tips för att förenkla meckande med tungan är att man slipar bort den lilla kanten mellan mitten- och tåspännet som ska placera tungan rätt. Då är det inga problem att trycka dit tungan under vajrarna. Annars är det sjukt pilligt att få dit den. Brukar nästan alltid lämna tungorna hemma (eller djupt ner i ryggsäcken) då det turas. Vankas det resort så kör jag med tungor i och jag har på något sätt vant mig vid flexet, stör mig i alla fall inte på det lika mycket som första dagen med dom. Mer pjäxa har jag svårt att se att man skulle behöva. Är däremot också lite nyfiken på det där med moddade tungor. Har ett par avdankade Dalbello hemma i förrådet någonstans som jag mycket väl skulle kunna sno tungor från. Så återkom gärna med input om hur det funkar :) Innerskon lämnar väl lite att önska, men det får bli ett par Intuitions till dom på sikt..

R00bert sa:
Ett till tips för att förenkla meckande med tungan är att man slipar bort den lilla kanten mellan mitten- och tåspännet som ska placera tungan rätt. Då är det inga problem att trycka dit tungan under vajrarna. Annars är det sjukt pilligt att få dit den. Brukar nästan alltid lämna tungorna hemma (eller djupt ner i ryggsäcken) då det turas. Vankas det resort så kör jag med tungor i och jag har på något sätt vant mig vid flexet, stör mig i alla fall inte på det lika mycket som första dagen med dom. Mer pjäxa har jag svårt att se att man skulle behöva. Är däremot också lite nyfiken på det där med moddade tungor. Har ett par avdankade Dalbello hemma i förrådet någonstans som jag mycket väl skulle kunna sno tungor från. Så återkom gärna med input om hur det funkar :) Innerskon lämnar väl lite att önska, men det får bli ett par Intuitions till dom på sikt..
Hade nästan glömt av den här tråden. :P
Har inte börjat modda ngt än eftersom jag inte vet om jag ska ha kvar dom eller helt enkelt köpa Lupo SP med techinserts och få den skon jag annar hade moddat fram. Well..nästan iaf. Inte riktigt samma steg som i Mercuryn, men annars så är det precis vad jag vill ha!

Har hört med en kille på jobbet som kör på Vulcan (har inte stoppen inne i pjäxan) och väger ca 15-20kg mer än mig. Han menar att flexet är sjukt progressivt i den, och inte alls så som jag beskriver flexet. Så, egentligen så kanske det håller med att slipa ner stoppen på insidan.

I övrigt så har vi ett par av Conformables turinnerskor som vi fick som "demo" (aka gratis) som är precis min size :D Blir till att testa den ist för den som sitter i just nu. Den är inte alls comfy. Jag får massa konstiga tryckpunkter som jag inte alls känner av när jag slänger i mina intuition-innerskor.

Någon mer som har moddat loss?? :D

Jag kör just nu runt med Mercury + FT12 + Rocker 2 115. Har slängt i en gammal Intuition-innersko från ett par Krypton Pro och skruvat på ett par Boosters. Har inte riktigt fått till innerskorna ännu så komforten är inte riktigt där men överlag så tycker jag pjäxan känns jäkligt bra. Ibland känns det som att den saknar lite stöd i sidled när man slänger skidorna på tvärsen för att dumpa fart, osäker på om det beror på att materialet i skaftet kunde varit styvare, som i Vulcan, eller någon annan anledning. Flexet är väl egentligen det största problemet, precis som alla säger. Den har inte riktigt den där köttiga och trygga känslan som jag får i mina Lupo SP så jag är sugen på att testa att slipa ner bumpstoppen på insidan av skalet, och eventuellt testa andra tungor. Sen är ju dom fippliga spännena en avdelning för sig men är man hyfsat försiktig så borde dom hålla hyfsat länge.

Men i övrigt så känns setupen jäkligt bra. Man blir liksom sjukt lätt på foten (som i övriga livet med andra ord) och lite ninjasmidig trots min akuta ölfetma. Jag känner noll flex från bindningen även med en såpass bred skida och hårda Årepister (med andra ord ett steg från ren blankis).

Med allt det sagt så är jag mer eller mindre fullständigt övertygad om att köra med Beast + Vulcan nästa år. Grym gåfunktion, låg vikt och förmåga att driva breda skidor, det känns som det jag är ute efter.

@Blide. Bild tack, intressant att se hur det ser ut med ett par Full Tilt-tungor också.

Ska se om jag kan lösa det :-) Ipaden tillåts inte ladda upp bilder.....
Återstår bara att testa de tungorna med orginalliner och se, men mina matt-tester säger att det kommer göra riktigt stor skillnad. Ett problem med att styva upp just tlt5 är att man börjar störa sig på den flexande tån mer och mer, är inte så sugen på att popnita eller köpa tlt6. Får testa "böjda spiken" modden kanske.

korpilombolo sa:
Hasse_Lindborg sa:
Oj de vet du säkert bättre än mig att svara på.
Fast den ser ju inte helt ut som man vill att den ska se ut (innerskon alltså). Den måste vara ledad, annars så måste du kämpa mot innerskon hela tiden och det kan resultera i att den slits väldigt mycket och blir helt värdelös på väldigt kort tid..?

Jag har ett par av Atomics Intuitionliners... Där är det två slitsar i hårdplasten på plösen som jag antar är till för just detta. Ska försöka ta en bild på dem.
I dagsläget använder jag de faktiskt inte för de blir lite för tunna och fladdriga i mina Ghost men har nya QuestMax 130 på ingång som förhoppningsvis inte är lika volymösa innuti som Ghost och som funkar bättre med Intuitionliners...

Glisseur sa:
@Blide. Bild tack, intressant att se hur det ser ut med ett par Full Tilt-tungor också.
attachment.php

Så ser det ut med power wraps i.

Har faktiskt inte testat ännu, men rörelsen i turläget blir ganska mycket sämre. Förväntar mig inte att jag kommer tura några längre sträckor i power wrapps. Kanske skulle prova ett par PRO tour.. Annars kommer jag köra med originalet som turar helt grymt och använda full tilt tungan, känner att tungan gör överlägset mest för flexet medans linern är mer för komfort utför (duh)

Jeg fikk tjuvløsning på mine Rad Ft12 i går, for første gang. Ingen fantastisk opplevelse, og dette skjedde to ganger, samme run. Kjørte haaaard piste i det kjipeste alpinanlegget i Nord-Norge, Kroken, i går, og tenkte at "nå skal jeg kjøre innforjævlig fort ned bakken". Dette på Dyna LP105 192.

Det jeg ikke hadde regnet med, var at kantene på disse skiene, etter en tids mishandling med stein og annen faenskap, faktisk var skarpe nok til å bite seg fast i halvisen, og låste seg pent inn i en 27m-indusert sving. Det kjentes fantastisk ut helt til hoften gikk i bakken på en isklump, jeg løste ut i tåen, og alle mine 90 kg suste ned mot siden av bakken for å stoppe i en ishaug i 60km/t.

Nummer to skjedde da skiene fikk seg en "bank" på isete underlag litt lengre ned i bakken, mot heisen. Tådelene løsnet ut relativt synkront, og som på et ACME bananskall falt jeg rett på ræva og bannet som en sint herremann skal når man ser ut som en jævla gaper på rentalbindinger, og følte meg også slik.

Konklusjon: Låst tå på hardt, delvis eksponert terreng, spesielt når man kjører fort, åpen tå på trygt, slakt terreng uten terrengfeller. ;)

Först skall jag säga att jag verkligen uppskattar utförligheten i beskrivningen av testet.
Sen tycker jag det är kul med en tråd (så som den nu utvecklats) som berör fenomenet med turpjäxor som är lite veka.

Jag kör på sen föra säsongen:
Line influence 115 179cm(2012)
Dalbello VIRUS TOUR I.D. (2012)
Dynafit Vertical ST
Har gjort ca 20 topp-turer med setupen.

Har aldrig haft problem med mina tjuvlösningar mm under offpist åkning. Dock är det ju väldigt viktigt att kontrollera att det inte finns någon is under tådelen då man sätter fast bindningen. Dock under hårda dagar i pisten har jag märkt att spännet på tå delen kan hoppa ner några hack. Lösningen är att jag sätter spännet på max vilket inte är optimalt då tån inte löser ut. Har dock vid krascher klarat mig bra då hälen löst ut. Har kontrollerat skruvarna på bindningarna och testat att flexa i turläge men inte hamnat fel med hälen. Kanske är ett problem som inte finns på ST.

Det jag märkt med mina innerskor var att de snabbt blev ut-töjda. Lösningen har varit att lägga in en hård komposit sula på 3mm. Jag har även på minna innerskor klistrat fast paddings på bakre delen av skaftet. Det gjorde stor skillnad i hur aggressiv jag upplever pjäxan då den ökar vinklen samtidigt som att vaden kläms åt bättre. Tur-egenskaperna har inte påverkats av modifikationerna.
Angående flexet så kan jag i pisten känna att pjäxorna är lite veka men aldrig upplevt det offpist. Dalbelo har ju en del erfarenhet av tredelade pjäxor och jag tycker att flexet är väldigt jämnt fördelat då jag trycker på.

Tillbaka
Topp