Testat Salomon qst 106? Vad gör en storlek längre skida för bärighet o stabilitet?

• Trådstartare Trådstartare fcb
  • Start datum Start datum

fcb

Aktiv medlem
Testat Salomon qst 106? Vad gör en storlek längre skida för bärighet o stabilitet?
Hej,
är det någon som testat salomons qst 106 och kan berätta lite om den eller hänvisa till något bra test/film? Den lovordas i skidbutikerna och säljarna jag pratat med, utan att det egentligen har testat skidan utan endast går på salomons reklam eller läser sig till specarna så det hade varit gott att få respons från någon som vet på riktigt.

Sen en annan grej angående längd på skidan. När man väl har bestämt sig:) för vilken skida man skall ha så skall man till slut bestämma längden på den.... Ofta föreslås det att då ta den i en storlek längre för bättre bärighet och stabilitet och det är väl säkert så med den saken. Det jag däremot funderat på är hur mycket det egentligen gör i bärighet och stabilitet om man går upp en storlek i längd?
Om man förutsätter att alla övriga specar på skida och åkare är samma vad kan då denna uppgradering av längd ungefär göra i tex %. 5, 10, 20 eller något annat?
Hade varit kul att veta hur ni tänker kring detta:).

/fcb

Nu har jag inte testat just den här skidan, men tycker generellt att längd har väldigt stor betydelse för hur en skida känns och hur den uppför sig i olika situationer.

Som exempel är Salomon Q LAB i 183 cm en helt värdelös skida som är orolig och slö. Jag hade däremot gärna haft ett par i 190 cm, som kobinerar fartstabilitet och lugn med kvickhet på ett grymt sätt.

Det tråkiga rådet är att testa innan du köper (följer inte alltid detta själv, rätt sällan när jag tänker på saken...). Alltså, gå för de långa ;-).

Det lilla jag har testat den tycker jag den är ganska lik Q-serien, så har du testat någon av dessa borde det ge dig en fingervisning om det är din typ av skida. Jag tycker skidan var lugn och trygg utan att vara trög. Kan dock inte bedöma hur bra den flyter då jag endast har testat den i uppkörd pist och strax bredvid pisten.
Angående längd skulle jag nog inte märka någon skillnad i bärighet däremot i stabilitet och sväng. Gillar du t ex att bränna på skulle jag gått upp ett snäpp i längd.

Hej och tack för svaren.

Blide
Hade mer än gärna testat....men du vet kanske själv hur det brukar vara när man har tur att testa så blir det oftast en längd som det bjuds på så jag gör tyvärr också oftast som du att köpa utan att ha testat:), sen försöker jag läsa mig till det och höra mig för från så många som möjligt som testat.

Always-Sunny
Har inte åkt på Q-serien men jag är ute efter denna skida (QST) som jag tror att jag kan bränna på med samtidigt som den är relativt rapp och kul från kant till kant?

Jag brukar åka på skidor med 110-116 midja i 184-186 längd, oftast är det näst längsta längden på skidor som är hyfsat snabba att svänga runt med samtidigt som de tål en hel del fart, väger 74 och är 179cm. Vad har ni för mått :)? Hoppas med QST-n kunna gå ner en storlek i både midja 106 och längd till 181cm och få allt detta även om det naturligtvis kanske är svårt att få allt. Den längsta QST-n är 188cm och egentligen så skiljer det bara några cm upp eller ner mot längderna jag brukar åka på men det skiljer ju så klart på geometrin från skida till skida, kan det verkligen göra så mycket i stabilitet med tanke på min vikt?

//fcb

Tjena,

här https://www.freeride.se/forum/thread.php?t=100805#r1075189 diskuterar vi 106an litegrann.

Generellt är det ju så att ökad längd ger fartstabilitet och bärighet. Hur mkt kan ngn säkert räkna på i teorin, men hur det upplevs kan ju såklart vara ngt helt annat. Jag är 172/62 i dagsläget och tycker absolut att 181 fungerar bra. Jag tänker att du kommer bli nöjd oavsett vilken av längderna du väljer, du vet ju vad som skiljer dem åt i teorin iaf ;)

//jens, tech-rep Salomon/Atomic

Tråksvaret är ju, som nån nämnde, alltid bäst att testa först. Men min känsla är samtidigt att det är en skida som passar många, dvs ingen överdriven chansning att köpa utan att ha testat. Förutsatt att du inte är ute efter väldigt specifika egenskaper, vilket jag inte tycker " bränna på med samtidigt som den är relativt rapp och kul från kant till kant" är, så är det nog rätt safe.

Hej alla,

känner mig efter all respons och lite mer research rätt så övertygad med att jag inom kort kommer att stå hemma med ett par qst, torråka i vardagsrummet och tråna efter snön mad samma vanliga ångest. Skulle det ändå inte varit den andra längden men tittat på i timmar man skulle haft:)

Tack för alla tips

//fsb

Hej Hur gick det? om du våndas fortfarande kommer mitt intryck

Åkte i lössnö + skog nyligen jmf med QST 99 olika längder, Pinnacle 95.Oftast med griffon el liknande bindning.

Tyckte QST 106 var stabil i pist, MKT lättåkt, lätt få upp på kant, rel kvick. Fungerade bra i skogen, tillräckligt snabb i tät skog. Mindre popp än Pinnacle 95 och tex Cham 97/107 men kändes stabilare i uppåkt pist. Flöt bra i snön utan att kännas som en lagårdsdörr...

QST 106 är för mig en perfekt kompromiss med riktigt bra egenskaper.

Köp.;)

McAhl sa:

Åkte i lössnö + skog nyligen jmf med QST 99 olika längder, Pinnacle 95.Oftast med griffon el liknande bindning.

Tyckte QST 106 var stabil i pist, MKT lättåkt, lätt få upp på kant, rel kvick. Fungerade bra i skogen, tillräckligt snabb i tät skog. Mindre popp än Pinnacle 95 och tex Cham 97/107 men kändes stabilare i uppåkt pist. Flöt bra i snön utan att kännas som en lagårdsdörr...

Köp.;)
Hur upplevde du skillnaden mellan QST 99 och 106?

Hej,
är denna veckan och åker på qst-n så den är köpt?. Kan bara hålla med det är en skida som funkar i princip överallt (i alla fall i pist, ingen puder eller antydan till det där jag är nu). Is, pist, uppkört sköter den sig riktigt gott.
Fcb

För er som inte hunnit prova så kommer jag inom kort att få hem 99-181, 106-188 och 118-185 som demoskidor. Finns tillgängliga för utlåning från Sthlm. Skicka mig ett PM så ordnar vi till ngt.

//Jens

Always-Sunny sa:
McAhl sa:

Köp.;)
Hej
106 är stabilare i pist, mindre fladdrig. Den bär lite bättre i lössnö. Isgreppet vet jag inte. Åkte i Ramundberget nyligen fanns ingen is bara hårt packad snö och ovanpå det ganska mkt lössnö så på det underlaget var det svårt att inte få grepp...
Jag har jagat nya skidor i 2 år och provat allt från katana till cham97 2.0 etc etc och QST 106 passar mig bäst som vill ha ETT PAR SKIDOR...till allt
(Förutom mina Völkl code, Salomon ripper, Ett par Rossignol SL skidor )...;)

Always-Sunny sa:
McAhl sa:

Köp.;)
Hej
106 är stabilare i pist, mindre fladdrig. Den bär lite bättre i lössnö. Isgreppet vet jag inte. Åkte i Ramundberget nyligen fanns ingen is bara hårt packad snö och ovanpå det ganska mkt lössnö så på det underlaget var det svårt att inte få grepp...
Jag har jagat nya skidor i 2 år och provat allt från katana till cham97 2.0 etc etc och QST 106 passar mig bäst som vill ha ETT PAR SKIDOR...till allt

fcb sa:
Hej,
är denna veckan och åker på qst-n så den är köpt. Kan bara hålla med det är en skida som funkar i princip överallt (i alla fall i pist, ingen puder eller antydan till det där jag är nu). Is, pist, uppkört sköter den sig riktigt gott.
Fcb
Vilken längd köpte du då?
Jag åker på 188 och trivs fint men det är en styv skida så jag hade rekommenderat den kortare om man inte är van vid ganska långa skidor men beror ju på kroppshydda o teknik såklart =)
I väldigt tajt skog börjar den bli för lång men det hade jag väntat mig, valde den längre för att jag har ett par turspecifika skidor för längre turer och för att jag inte ska vara missnöjd med dessa som one ski quiver =)
Är själv 178, väger 72kg men åkt 50+ dagar sista 14 åren ;)

Senast ändrad:
Just den biten med längd är för mig alltid det som ger mig minst en veckas sömnlöshet inför varje skidköp?.
Hjärtat sa 188 och hade det varit den enda skidan så....men har nu insett att det alltid kommer till att finnas ett o annat par extra i mitt förråd?.
Med tanke på att jag ville ha kvar lite kvickhet och som du säger är det ju en skida av något styvare sort valde jag 181. Tycker att jag får ut stabiliteten i fart som jag var ute efter samtidigt som det går att variera svängarna i princip hur som helst.
Väger 2 kg mer än dig och har benkräm så att det räcker och blir över. Inte kört den OP där man förmodligen hade haft lite mer bärighet men är helt klart väldigt nöjd med både skida och längd.

McAhl sa:
Always-Sunny sa:
McAhl sa:

Köp.;)
Hej
Ok, hade ju trott 99'an skulle vara stabilare i pist

Det ska den ju vara som jag förstått det och detta är bara en persons subjektiva bedömning. Själv har jag bara åkt 106 och styv är den isf. Fladdrigare än Extrem Charger 108 men det var inte oväntat, dock inte så att det kändes som ett stort problem. Gjorde test genom att straighta över lite skit utan att ligga på kant med båda skidorna åken efter varandra ;)

Tjena !
Visst är det härligt att man kan lägga så mkt tid på skidor!
Ang QST 99
Citat Åka skidor test 2017
"Den har ett fint flyt i offpisten och svänger lätt och känns säker i större svängar. Den blir lite orolig i uppåkt snö och direkt stökig i hård pist. Skidan är lättsladdad så det är enkelt att ta ner farten när det känns nervöst. Hårda och ojämna underlag är som att spela för bortapublik"

Jag upplevde, rent subjektiv att 106 var stabilare i pisten, den "klapprade" mindre, varför ?
Vet ej. Jag körde marker griffon utan ngn förhöjning.
Mac

McAhl sa:
Tjena !
Ang QST 99
"Den har ett fint flyt i offpisten och svänger lätt och känns säker i större svängar. Den blir lite orolig i uppåkt snö och direkt stökig i hård pist. Skidan är lättsladdad så det är enkelt att ta ner farten när det känns nervöst. Hårda och ojämna underlag är som att spela för bortapublik"

Jag upplevde, rent subjektiv att 106 var stabilare i pisten, den "klapprade" mindre, varför ?
Mac
Tycker den var rätt usel i hård/isig pist faktiskt så håller med Åka Skidor där.. Opinion, Enforcer mfl är enormt mycket bättre i en hård pist. Jag skulle inte velat ha QST som enda skida för jag åker en del i Sverige, kanske om man har alperna som sin hemma arena..

Senast ändrad:
Nosskire sa:
McAhl sa:
Tjena !
Ang QST 99

Mac
Tycker den var rätt usel i hård/isig pist faktiskt så håller med Åka Skidor där.. Opinion, Enforcer mfl är enormt mycket bättre i en hård pist. Jag skulle inte velat ha QST som enda skida för jag åker en del i Sverige, kanske om man har alperna som sin hemma arena..
Tack för input. Är ute efter ett komplement till mina JJ 2.0, som är lättare/smalare/styvare

QST 106 funkar utmärkt som enda skida i Sverige dock =) har du inte märkt nå problem i hård pist.

Tänkte slå till baserat på vad jag läst i denna tråd, så tack!

Verkar dock endast finnas 181 i lager på sidor där priset är rimligt. Jag är 183 och väger ca 75. Ingen jättevan åkare även om jag kan åka bra. Tror ni 181 räcker gott för mig? Vill kunna stå på i pisterna även om detta inte är huvudfokus för mig med denna skida..

Hls Philip

Nu har jag läst igenom hela tråden och blir inte riktigt klok på längden trots det. Jag är 185 cm och väger 80 kg. Känslan säger 188 cm?! Åker nu på Dynastar 107 High Mountain 184 cm och åkte tidigare på K2 Hardside 188 cm. Åker relativt mycket och mest utanför pist.

Tillbaka
Topp