Texten glider upp bakom människan

Axelpaxel123

Ny medlem
Tjena!

Jag använder mig utav Video Vegas Pro 8 och nu undrar jag hur jag gör så att texten kommer glidandes bakom en människa och in i bilden?

Man ser det i x antal filmer.

Tack :)

der är ett program som heter Aftereffects som du ska använda.. eller de görs väl oftast i det.. men finns massor av andra program för de också antar jag..

står lite om de i forumet om du söker.. annars så vet jag faktiskt inte, är sjukt svårt att lära sig aftereffects.. de är väligt avancerat..

är inte bara att trycka på en knapp där de står "lägg texten bakom" även fast de hade varit de lättaste :)

Jag har aldrig använt vegas men i aftereffects är det typ det simplaste man kan göra.

1.Lägg in klippet och lägg ett textlager över.

2. skriv texten.

3. Markera texten och använd maskningsverktyget för att rita en mask (inte djuret mask, utan en maskering runt, ganska nära kroppen) runt männsikan.

4. Sätt en keyframe på första bilden där du har ritat masken.

(5. om det behövs, markera masken. Höj "maskfeather". Detta gör kanterna lite luddiga och det kan se mer realistiskt ut i vissa fall.)

Peace peace peace yoyo

I Vegas gör du på ungefär samma sätt som Japaner skriver. Du får alltså maskera där människan är och "följa efter" om personen rör sig med hjälp av keyframes, lite pilligt att få det snyggt men det ska funka.

Tja, är en kunnig inom både AE och vegas(om de nu spelar nån roll), detta går att göra i Vegas fast det kanske är lite mer simpelt i AE, men vad som skall göras är alltså att du skall croppa varje keyframe, kmr bli en jävla massa keyframes men eftersom du inte har ae så ere nog bäst att du håller dig till vegas för det går inte på 2 röda att lära sig ae.

Tillbaka
Topp