Tignes, Alpes d`Huez, Les Arcs

camoy

Ny medlem
Hej!
Ska säsonga i Frankrike nästa säsong, men funderar på nåt annat ställe än dom vanliga säsongsorterna, typ Val Disere, Chamonix osv. Är det nån som har någon erfarenhet av säsongande på nåt mindre ställe, eller finns det nåra säsongare överhuvetaget på dom orterna? Inte kul att bli helt själv.
Är lite sugen på Tignes, då har man hela Val D området också. Alpes d`Huez och les Arcs är också alternativ, men där kanske inte finns så mycket säsongare.
Tar gärna emot tips om nåt bra ställe att åka till!

//Camilla

tja.
art vara i tignes är ju som du säkert vet samma sak som att vara i valdisere. jag kan tänka mig att man kommer att vara lack hela säsongen på attt man inte bor i val i stället... Det går ju sxempelvis inte att gå ut i val o komma hem till tignes på natten enkelt... dessutom är et rn av de dyraste orterna i alperna tillsammans med ett par till (minst en 100kr för en pizza)

om du vill till ett ställe som har mindre säsångare välj då för gudss skull inte nåt abv dessa alternativ, de är alla mastodonter i alperna. Les Arcs är ett av de största orterna för fransmännen, (och ett av de bästa ställena för brädåkning i lättilgänglig offpist i alperna). I les, spelades den första brädfilmen "apcalypse snow" in med Regis Roland, grundaren av a-snowboards. det är en riktigt fet ort.

men som sagt kolla upp de mer okända orterna som inte har haft charter från sverige överhuvudtaget. Det finns tydligen många fina platser om man frågar de som kan sina saker (inte jag :)).
hare
wg.

ps.
om jag skulle dra ner nu så skulle jag säsonga i valthorens eller chamo. men förmodligen valthorens, på grund av den oerhört varierade och coola åkningen i det jättesystemet...

Hej!

Gjorde säsong i ValD 01/02.
Visst är det kul där, men jag tror inte att jag hade blivit besviken över att ha bott i Tignes. Det finns faktiskt flera klubbar i Tignes som verar bra mycket roligare än de enda 2 B-ställena Club21 & Dick`s som ligger inne i ValD.
På något sätt verkar det som om de lite äldre (om man nu kan säga så) väljer Tignes medan det hopar sig 18-20-åringar i den överhypade lilla byn ValD, som egentligen inte är mer än två rondeller.
Å andra sidan har Val D`Isère en väldigt schysst klätterhall! Det är riktigt billigt att klättra där och de man träffar (speciellt instruktören Kicki) är jätte trevliga!

...bor du i Tignes kommer du åt offpisten där bra mycket fortare än de som bor i ValD...

Om jag skulle bumma i Frankrike igen skulle jag definitift välja Tignes framför ValD!

Tack&Hej

/E

jag gicck i alla fall mest på åkningen när jag gjorde inlägget.
jag tycker det är helt sjukt mycet bättre åkning i chamo och valt, än i valdi. mest på grund av den lättilgängliga hikningen och stora lättilgängliga branta offpisten.

Har säsongat i Tignes.. Är helt otroligt bra om man vill vara nära den grymmaste åkningen i Espace Killy...

Jag och en killpolare drar ner i vinter igen till Tignes...
Du är välkommen att haka på om du vill :)

/ Rickard...

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp