Vi har tidigare varit med husbil i Livigno. Största bekymret när man reser med husbil i Italien är standarden på campingarna som är MYCKET lägre om man jämför med Sverige. Nu är det i o f s så att vi inte campat på camping i Sverige annat än i Idre, men ändå.
Campingen i Livigno har egentilgen inga faciliteter att räkna med. Det finns vatten och det finns möjlighet att tömma avloppstanken och toa-tanken. El till bilen är inte mer än kanske 500 w så det är inte mycket att räkna med där. Sen är det det där med gasol. Svenska gasolflaskor kan som bekant inte fyllas utomlands. Vi hade i vår (är husbilslösa just nu, men ska köpa ny snart) bil en italiensk flaska och en tysk flaska. Om du varit ute med husbil i Europa tidigare har du säkert märkt att alla med husbil du möter är tyskar. Det är lätt att köpa en adapter till en italiensk flaska för att passa en tysk gasolslang. Har du svensk gasolslang så är det ett måste att du skaffar en adapter så att du kan köra tyska flaskor. Köp gärna en tysk flaska på vägen ner till Italien.
Italienarna är rätt griniga när det gäller fricamping och många parkeringsplatser nära liftarna är spärrade för husbilar så att man inte kan köra in. Däremot har du rätt att (om du fricampar) att (ibland mot en kostnad) fylla på vatten, tömma avlopps/toatanken på en camping. Fråga gärna någon om du kan använda deras privata parkering mot en kostnad så blir det med största sannolikhet billigare än att bo på camping. Säkerligen bättre också många gånger.
Det kan bli ruggigt kallt på nätterna i de italienska alperna och då går det en hel del gasol. Nätterna i Livigno bjöd på -25 - -30 och en natt tog gasolen helt slut. Det var KALLT när vi gick upp på morgonen kan jag säga.
Då innebär det också att det finns en överhängande risk att vatten och avlopp fryser. Jag vet inte vad du har för husbil, men vi kunde inte använda vattnet på kvällarna då det var kallt för då hade det frusit. På dagarna var det inga problem för då var det nollgradigt...
Annars kan jag säga att det inte finns något bättre sätt att resa än med husbil. I fjol reste vi utomlands två gånger på vintern utan husbil och gissa om vi saknade vår den...
Det finns ingen större frihetskänsla och möljigheten att välja att bo där snön finns är fantastisk!