Tipps för köp av skidor

JohanJornbo

Ny medlem
Tipps för köp av skidor
Hej!

Äger sedan tidigare ett par Salamon suspect, men tycker det inte är lika kul i park som det var förut så de används nästan bara i pisten.

Jag ska nu ner till Mayrhofen och stanna där en månad eller två.

Jag vill därför ha tipps på vilka skidor och bindningar jag ska köpa!

Vill ha ett par skidor med midja runt 105 cm, så de de funkar hyffsat i puder men ändå fungerar bra i pisten!
Andel pist/puder kommer ju självklart bero på hur mycket det snöar. Men jag kör puder så fort möjligheten ges!

Jag är 188 cm lång
och väger 88 kg
Är en hyffsad skidåkare som åker några veckor om året i vanliga fall.

Tipps för köp av skidor
105 mm...
Mer seriöst , testa på plats, testa testa testa, det är ju du som ska åka med dem.
Hade du haft en mer väldefinierad fråga hade jag kunnat svara med min (subjektiva) åsikt men du frågar om tips bland 100 olika modeller.

Tipps för köp av skidor
Jo men tänkte ett par 1 meter breda skidor! He-he nä men 105 mm menade jag självklart.

Jag har själv kollat lite på line sir Francis bacon samt purple haze. Läste detta i någon annan tråd.

Eftersom jag inte är såpass kunnig om skidor så är det svårt att ställa en mer specificerad fråga än såhär.

Tipps för köp av skidor
Jo jag förstår att du inte vet men det gör det svårare att hjälpa, vi kan inte vet vad du vill ha, det finns så många skidor och visst vissa verkar vara uppskattade av många men du måste iaf vet lite om vilka egenskaper du uppskattar resp. ogillar hos skidor. Varför tittade du sir francis bacon och purple haze t ex?
Recensioner skall nästan inte läsas alls ifall man själv inte har testat runt lite, speciellt inte de som bara hyllar en skida i fåtal meningar, men en välskriven längre recension kan ge en bra fingervisning till någon som har testat många olika skidor och därför har en referensbank att jämföra med.
'Tycker fortfarande att skall du vara på en alport en tid så testar du där.
Att spara nån tusenlapp på att köpa nåt som är hypat av någon på ett forum istället för att köpa det man själva kommit fram till att man vill ha är dumsnålt.

Tipps för köp av skidor
Med din längd och vikt så tipsar jag om Atomic Automatic i 186 eller 193cm eller Extrem Projekt100 i samma längder.
Projekt100 är en riktigt fin allround skida med mycket fina pistegenskaper/isgrepp för sin storlek. Automaticen (117mm under foten) gör inte heller bort sig alls i pisten, den går mycket fint på att carva med och behåller greppet även när det blir hårt (så länge man ligger på skär), ska man däremot sladda ner farten i hög hastighet på is så blir det lite bredlaggshackande. 2 mycket fina skidor!
Purple Haze är iofs en fin skida men 182cm mäter 179cm (rakt med måttband) och jag som är ungefär lika stor som dig upplever den som lite kort faktiskt (jo jag äger skidan).

Tipps för köp av skidor
Tack för hjälpen,
Uppskattar det verkligen!

Ska kolla på dessa skidor, men det JL76
Säger låter vettigt.
Om jag ändå ska ha skidorna ett tag skadar det inte att lägga någon tusenlapp extra.

Tipps för köp av skidor
Hej,
Jag köpte ett par atomic automatic inför den här säsongen, och var redan då osäker på hur de skulle gå i pisten. Men blev genast lugn efter några veckors användande. De funkar som två gudar i offpisten samt riktigt bra i pisten, även om det var lite ovant.
Kan varmt rekommendera dessa skidor åt dig!

Tillbaka
Topp