Tips 1-7 Mina/era bästa åktips

Koste

Ny medlem
Lägg in dina åktips avseende teknik/tänk på osv här så blir det en bra samling att skriva ut och ta med sig till alperna. Numrera tipsen så ser vi hur många det blir, undvik fjolltermer så att alla förstår eller försök att skoja till det med finurliga tips om annat så att det blir kul som bara det kan bli med käcka kommentarer!
4: Lyft blicken, titta på andra eller 3:e svängen så är du mer avspänd och beredd på pucklar osv.
5: Planera din åkning i isiga moddiga förhållanden nså att du kör rakt när det är is och så att inte modden tar längst fram eller längst bak på skidorna.
6: Åk plant med skidorna på bristande skare och försök att undvika att ena skidan skär ner, undvik upp och ner rörelser.
7: Carving med skärningsradie mindre än ca 15 meter prova att dyka in i svängen, rejäl framvikt , då undviker du bakvikt i utgången av svängen och kan lägga ner skidan mer.

Om du svarar/tipsar skriv detta längst ner, börja rubriken Tips 8-xx

8. Ta med mycket att läsa, ska man åka långt kan det vara skönt med lite växlande lektyr. Ta med en blandning av lättläst och "tyngre" literatur.
9. Vissa kan få problem med illamående när de är ute och åker. Så att ta med sig en liten påse, lämpligtvis i plast är aldrig fel.
10. Inget lättar upp en åktur som lite god mat. En varierad och väl tilltagen buffé av god kvalitet borgar för att åkturen blir lyckad. Tänk på att vara sparsam med lök och andra starkare produkter som lätt ger gaser. Inte så lyckat att släppa väder om det är svårt att stanna och utrymmet är begränsat.
11. Till sist vill jag tipsa om att alltid ta med sig ett gott humör och goda vänner. Åkningen blir ju absolut trevligast om man har någon att dela den med i en härlig atmosfär, eller hur!

Väl mött kära åk-kamrater.

Trixen är helt OK förutom 5 & 6 som känns som lektion 2b i sladdskolan. Talar vi mer avancerad åkning på skär utan (större) sladd gäller enligt min mening följande.

Trix 5.
I tung moddig snö måste du hålla uppe farten, ju fortare du åker desto lättare blir det att svänga. Undvik sladd och låt skidorna styra.

Trix 6.
I bristande skare måste du åka bestämt och med precision. Skärande sväng är ett måste eftersom sladd bara kan sluta på ett sätt. Hög fart är ett måste som hjälper dig att "skära" snön och hålla dig flytande. Försök aldrig tvinga runt skidorna utan låt dem göra jobbet!

I båda ovanstående förhållande är en "fet" friåkningsskida att föredra. Med en midja över 80 mm håller du dig "flytande" och risken för felskär minskar radikalt jämfört med en pistcarverskida!

That´s all kids! /MM

11 (igen). Det kan inte upprepas nog att åksällskapet är det viktigaste man skall ta hänsyn till. Exempel på trevligt/lämpligt sällskap skulle kunna vara http://www.musicolympus.com/cgi-bin/showpic.cgi?/oasis/pics/32.jpg eller http://www.anycelebrity.com/models/denadoster/images/020.html eller http://www.famousbabes.com/elizabethH/ehpics1.htm . Som sällskap kan man också välja en av produkterna härifrån http://www.realdoll.com/intro.html
12. Spons! Kanske det viktigaste tipsen av dem alla är att skaffa spons så du kan imponera på dina pollare och andra.
13. En knallröd gummibåt att åka i – kanze t o m sätta nytt världsrekord (Stig Strand har det nuvarande) i hastighetsåkning med gummibåt på snö så Stickan bara har kvar världsrekordet i grottkrypning.
14. Pass, piljetter, pillersamling; Diarréstoppstabletter, Resorb samt Voltarensalva.
15. American Express-kort, lämpligtvis i platinaversion där krediten inte har något tak. Alternativ till AmEx kan vara Master-/Eurocard.
16. Varma kläder är viktigt. Det finns få saker som kan ta ner humöret och glädjen med att vara ute och åka så mycket som att frysa. Varma kläder kan dock bytas ut mot ”något värmande innanför västen” efter tycke och smak – då räcker det med att packa hawaiiskjorta, tropikhjälm och arméskjortsen.
17. Termos att ha bandykaffet i, det så viktiga lilla värmande innanför västen som komplement till svettiga ostmackor och som antites till Oboy med skinn på. Fungerar lika väl i snödrivan i Stöllet som i Stubai.
18. Fear & Loathing in Las Vegas på DVD, som inspirationstips för lite fräscha upptåg att ägna sig åt när man är ute och åker. Det fungerar ju utmärkt att se den på datorn som ändå är ett måste i packningen om man skall göra en cybersemestervecka alt säsong à la Team Tisse i Åre http://w1.185.telia.com/~u18510078/ .
19. En ansenlig mängd kontanter att muta den lokala ordningsmakten med om inte övertalningsförmåga modell Teleskopbatong http://www.militaryshop.se/batonger.html fungerar.
20. Er hat ein Knallroters Gummiboot med Antonia Feat. Sandra på musikanläggningen är ett säkert kort för ett bra åka.
21. När man skall på"y å åka är det väldigt, väldigt bra att ha med sig Nikanor Teratologens två verk "Äldreomsorgen i Övre Kågedalen" samt "Förensligandet i det egentliga Västerbotten" när andan att fördjupa sig i litteratur av den högre skolan faller på.

1: Konturer är överskattade
2: När du slutar kanta så låt skidorna gå i fallinjen innan du går in i nästa turn...
3: Hela tiden ha kroppen i Fallinjen
4: Kör med ordentliga skydd (t ex ryggskydd och hjälm) så blir du minst 10% bättre
5: Köp nya skidor
6: Ha en ordentlig ryggsäck, helst en med vätskemöjligheter
7: Ha gore-tex kläder (ex skaljacka) och trevligt sälskap med jämnbra åkare, gärna lite bättre än dig själv så att du kan utveklas

22. Skit i tips 1-21.

Töm ditt bankkonto och skänk bort din katt. Köp en enkel med SAS till Genevé. Ta bussen till Shampo-X. Köp en riktigt fet utrustning av nästa års modell med matchande och moderiktiga kläder. Glöm inte stor ryggsäck, klättersele, massor med rep och en drös mojänger, kommunikationsradio, hjälm och ryggskydd. Köp en enkel upp till Aiguile du Midi. Glöm allt du någonsin lärt dig och åk direkt i fallinjen ner mot stan.

Efter detta är du antingen en hyllade extremåkare med groupies i klassar, eller så... Hursomhelst har du de närmaste månadernas uppehälle fixat!

Det var nog allt! / MM

PS! Insteget kan med fördel ske direkt från kabinen strax innan bergstation. Vad jag vet har ingen gjort detta förut! Möjligtsvis Danne DieHard, men han har ju lagt av nu... DS.

Vänner och kollegor! Jag har tappat räkningen på alla tips som lagts fram. En del är bra, andra suger ju något så in i... "Håll händerna framför kroppen, balansen skall vara bra, du skall vara nysnuten och torkad bakom öronen". Jaha ja, det var ju nåt nytt det... Kan någon förklara för mig hur händerna kan hållas framför kroppen när man utför en fenomenalt snygg backscratch? Eller en trippelvolt med örongrab?

För er som behöver en skjuts för att bättra på er åkning - satsa på att åka till spännande skidorter. Här kommer en högoddsare:

ASCO, KORSIKA.

Längst upp i vallee d"Asco ligger denna gemytliga och välutbyggda skidort. Jag snackar nu Korsika i medelhavet. Skidåkningens vagga. Där finns släpliftar och allt. En trevlig bar att släcka törsten i och mucka gräl med de inbitna säsongarna.

Afterskin njutes annars vanligtvis på en liten taverna vid namn CALYPSO Bar i Calvi, Korsika. Där umgås skidåkare med trevliga främlingslegionärer som inte fått till det på två år och som inte sett sprit på 24 timmar. En trevlig stämning brukar det bli med andra ord.

Ett råd på vägen för er som blir sugna att hänga med legionärerna på deras after-work:

1. Skottsäker väst
2. Kevlarhjälm
3. Fullt kroppsskydd
4. Silvertejp till din mumindal (Legionärerna skiter i om du är finflicka eller skidåkare)
5. En pluton militärpoliser som drar ut dig innan du helt delas i pyttipanna.

Lycka till och kom ihåg att allt som är svårt och jobbigt stärker själen!

/SF

Jaha go"vänner.

På uppmaning av den eminente MountainMan vill jag nu ge ett tekniktips...

23. Åkning på IS....eh..., låt bli. Prova i stället Braeckman Oude Graan Jenever (11.38 EUR), en i sanning LYSANDE produkt!!!

Nåt mer MM?
Ace da face

Hoppas ingen lyssnar pa tips 1-7. Tips 8-23 ar helt OK och Dena Doster ar ju en brantakare av rang. Akte for ovrigt med henne i Squaw Valley for nagra veckor sedan och battre sallskap i puckelpist ar svart att fa. Naval; skit i tips 1-7 och gor som foljer (forutsatter att det ar friakning vi talar om, skall ni vinna OS Guld i Slalom galler andra tips).

ALLTSA

1 Sta alltid MITT PA SKIDAN men med TRYCK PA BAKANDARNA. Den som inte forstar vad detta beryder kan aterga till egyptologi eller andra studier.

2 Ak alltid fort.

3 Ak alltid i fall-linjen. Om bredden pa den couloir du aker i ar forledande nara langden pa dina skidor kan sladdsvang tolereras men annars inte.

Nagra mer tips om skidakning behovs inte. Styra med tarna???? De har ju 0 kontakt med skidan. Styr med halen i stallet. Satt i staven genom att vinkla handleden?? Verkar som ngn som aldrig akt portar pa allvar. Ovriga tips om sallskap, klader osv ar som vanligt tankvarda.

Eder man i Californien

Dr D-X

Alltid bast dar jag ar.

Du taper mer væske enn du tror: Sørg for nok drikke – og drikk før du blir tørst. Når du merker tørsthet er kroppen allerede i væske”underskudd” og det er for sent. Og; ikke alkoholholdig – det er vanndrivende og øker problemet.

Du forbrenner mer ”energi” enn du tror: Ta med litt sjokolade, kjeks, etc – og spis litt med jevne mellomrom; ikke vent til du er sulten.

Om du skulle skade deg, ha med et antiinflammatorisk preparat; f.eks 600-1000 mg ibuprofen som du tar umiddelbart (i bakken !). Det begrenser skadereaksjonen og påskynder restitusjonen – du er raskere tilbake på skiene. Det kan utgjøre stor forskjell om du tar preparatet der og da eller om det kanskje går flere timer før effekten innsetter. Vurdèr om du skal avslutte skidagen eller om du kan fortsette – husk at medikamentet gjør at du ikke kan reelt vurdere skadegraden.

Om du har en gammel skade, som du kjenner godt fra før og vet at ikke er farlig – kun plagsom. Snakk med en lege om vedkommende kan skrive ut et NSAIDs-preparat som du har med deg. Tar du dette før du starter skidagen vil skaden tolerere større belatsning uten å utløse samme grad av plager. Dette rådet er kontroversielt, men det fungerer meget bra brukt rett – snakk med lege om det.

håller med dig misty7!! jibbing är j*vligt kul. men puder e aldrig fel heller..

Tillbaka
Topp