Tips på arbete i Hemsedal

LinnSchonbeck

Ny medlem
Hej alla godingar!
Jag har bestämt mig för att säsonga i Hemsedal nästnästa säsong när jag gått ut gymnasiet. Dock funderar jag på vilket jobb man ska välja att söka. Jag har hört att det ska vara kul att jobba som skiduthyrare. Stämmer det? Finns här någon som kan berätta lite fördelar och nackdelar med de olika jobben som finns att ta när man ska vara skibum för en säsong? Mitt mål är att nätt och jämnt gå runt när det gäller pengarna. Det viktiga är att man har råd att ha roligt och gå på afterski och åka en del snowboard. Tacksam för tips! :D

Linn

Hej Linn!
Hur kommer det sig att du vill åka till Hemsedal istället för Alperna t.ex.? Jag tycker att både skidåkningen och afterskin är på en helt egen nivå i Alperna till skillnad från Skandinavien. Du kan dessutom få jobb med minst lika mycket betalt i Alperna. Prova på skidlärarjobbet om du gillar att åka skidor. Du kan t.ex. gå genom "Snowminds" som utbildar dig och ger dig jobb efteråt.

CoolAlexCool sa:
Hej Linn!
Hur kommer det sig att du vill åka till Hemsedal istället för Alperna t.ex.? Jag tycker att både skidåkningen och afterskin är på en helt egen nivå i Alperna till skillnad från Skandinavien. Du kan dessutom få jobb med minst lika mycket betalt i Alperna. Prova på skidlärarjobbet om du gillar att åka skidor. Du kan t.ex. gå genom "Snowminds" som utbildar dig och ger dig jobb efteråt.
Hej! Jo, det är nämligen så att jag alltid har haft en viss kärlek för Norge som land. Så jag har planer på att sedan stanna kvar där och plugga kanske i Trondheim. Sen tycker jag att afterskin är bra i Hemsedal då där ofta finns livemusik. Jag har väldigt svårt för den nya populärmusiken och allt det där elektroniska som DJ:s spelar. Eftersom jag inte varit i Alperna vet jag inte hur det är där, men jag har hört och fått för mig att det mest är sådan musik som spelas på afterskin där? Stämmer det? Eller finns det bra liveställen där med? Vad gäller snowboardåkningen är jag nöjd bara det finns trevliga parker. Snowboardlärare har jag funderat på, men måste man inte genomgå en massa dyra utbildningar då? Eller är det annorlunda i andra länder?

Musiken på afterski är mer typisk "afterski musik" från den egna kulturen vilket är en helt egen genre men tänk lite schlager/folkmusik :) Oavsett om det är park, puder eller pist du är ute efter så kan jag säga att det är en helt ny värld i alperna. Istället för 5 minuter ned för backen så tar det 20 och pisterna kan vara oändligt breda. Åker du till rätt ställe kan du dessutom ha sjukt långa park åk.
Det beror på hur du går utbildningen. Som sagt så har Snowminds en utbildning där dem också garanterar jobb efteråt. Utbildningarna kan kosta en slant men man brukar få tillräckligt i lön av skidskolan för att det ska vara värt det, tycker jag.

CoolAlexCool sa:
Hej Linn!
Har herrn ens varit i Hemsedal? Tycker det luktar smygreklam.

Någon väcker trådar som är 7 år gamla för att mana dagens ungdom att bli skidlärare. Ytterst tveksamt beteende men får väl se det som informativt att lära sig om ett dansk företag och hur de går tillväga i sin marknadsföring…..

Om vi ska gå tillbaks till där det hela startade, frågan om Hemsedal eller inte. Vill du gå på after ski, dansa på bordet till diverse svenska coverband dricka världens dyrast blasköl för att sedan dundra ner till till Stavkroa för att sjunga med i Pinne för landet ytterligare engång, då har du kommit rätt! När det kommer till ditt brädåkande får jag nog säga att vår danske lakej har en lite god tanke. Alperna har bättre åkning, här kan du utvecklas på ett helt annat sätt. Men allt handlar om ditt mål med din säsong. Hemsedal erbjuder bra park(dock öppnar den stora parken ganska sent) hygglig åkning i systemet samt en rätt ok offpist som är lätt att ta sig till och från. Alperna handlar om väldigt mycket mer, du får språk(om du inte bara hänger med svenska dvs), berg på riktigt, större system, billig bärs och vedervärdig tysk/fransk techno på efterkakan.
Som första säsong kan Hemsedal absolut fungera är kontentan.
Har du fler frågor eller funderingar om Hemsedal kan jag nog svara på en helmassa av dom.

Tillbaka
Topp