Vart ska man säsonga?

mooakilen

Medlem
Vart ska man säsonga?
Tja!
Jag har bestämt mig för att säsonga i franska alperna efter studenten, men vart är bäst? Jag är inte mycket för park-åkning utan bra ”vanliga” pister och inte för litet system bör finnas men framförallt, riktigt bra off-pist. Prioriterar dessutom åkning och tidiga morgnar framför sena nätter med mycket fest, även om man säkerligen vill gå ut någon gång då och då under säsongen. Så snälla, ge mig tips! Är jättetacksam för allt! (Endast franska alperna dock, fördel när jag ska söka jobb då jag pratar franska)

Vart ska man säsonga?
Vad som är bäst är alltid svårt att svara på, men baserat på det du skrivit så tänker jag spontant Serre Chevalier. Mysigare och lugnare än till exempel Trois Vallées och Espace Killy, men ändå ett stort system. Dessutom är det hyfsat nära till både La Grave, Deux Alpes, Alpe d'Huez och Montgenevre om du har bil och vill göra dagsutflykter. Offpisten är fantastisk, och det finns riktiga lårmuskeldödare till pister också. Där brukar inte krylla av skandinaver heller (undantaget lite UCPA- och Langleyresenärer) så det skadar inte att du kan franska.

Annars kan ju ett alternativ vara att söka jobb i någon mindre by i utkanten av något av "jättesystemen" längre norröver, då får du tillgång till en herrans massa skidåkning, men slipper de skräniga partyturisterna.

Sen finns ju alltid Chamonix också, men där har jag bara varit på sommarsäsong så jag kan inte svara på hur det är där på vintern. :)

Edit: Jag glömde att det även pratas franska i västra Schweiz, tillexempel Verbier med omnejd. Så där finns ju x antal ställen till att fundera över.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp