Tips på bra prisvärd pistskida

champswe

Ny medlem
Hej!

Jag är en 182cm lång kille som åker vanligtvis en till två veckor per år. Jag klassar mig som "avancerad" åkare som föredrar att åka fort i pist. Jag har alltid tidigare hyrt skidor men börjar överväga att köpa ett par och söker lite tips på vad jag ska satsa på för skidor. Senast åkte jag på ett par Nordica Dobermann Spitfire L 170cm ( https://www.freeride.se/prylar/skidor/2009/nordica/dobermann-spitfire.html ) som jag gillade, dock går det över min budget. Jag söker en liknande skida för runt 4000:-. Någon som har några förslag på något som kan passa mig?

Tack på förhand
Rasmus

Ska du ha en ren pistskida så skulle jag försöka få tag på en beggad raceskida från nån i den lokala slalomklubben om jag var du. Då kommer du få ut maximalt för pengarna. Kort sväng, leta efter en herr-sl. Längre sväng, leta efter en dam-gs.

De brukar ha gott om beggade skidor som oftast är i mycket fint skick. Ett tips är att försöka få tag på raceparen istället för träningsparen då de oftast är körda mycket mindre.

En av de mest prisvärda skidorna på marknaden är Intersports egna Techno Pro XT500. Den byggs av Fischer och är en mycket bra skida, trots Techno-loggan. Balansen i skärningen är snarlik Spitfire dessutom. Lättbettad och en precis lagom relation mellan stabilitet och lekfullhet. Xt500 är lite mjukare än Spitfire, så om du väger mycket passar den något sämre. Upp till dryga 80 kg är inga problem dock. 175cm är det som gäller i längd. Prisläget är ungefär som du anger, beroende på om det är ordinarie pris eller lite nedsatt.

Sen har du ju alltid begagnatalternativet. Speciellt begagnade raceskidor kan man ofta få till riktigt bra pris. En slip och de går som nya.

Senast ändrad:
Ligger på 100kg så kanske inte passar just mig så bra då. Slog mig just nu, finns nån guide på just vikt kontra längd som ger ett underlag vad man ska välja för längd på skidorna för att det ska bli optimalt? Ska man välja "hårda" just på grund av förhållandevis hög vikt + snabb körning?

MnO: Tack för förslaget men var just fartglädjen och svängradien jag gillade med spitfire... :/

Även Spitfire borde gå bort för dig tycker jag. Skidan är förvisso bra svar i, men hur du som 100kg-åkare kunde stå på med den Markerbindningen är för mig en gåta. Inga problem med tjuvsläpp? Eller har Nordica kommit till sans och iaf släppt den med 14-bindning?

Tillbaka
Topp