Tips på bräda

Tips på bräda
Söker en bräda för åkning i pist/offpist kanske lite små hopp. Är 189m väger lite över 100kg
Många av mina kompisar i din storlek kör med Nitro magnum wide. Förr var ju standard tipset för lite tyngre åkare Libtech skunkape. Där har du två brädor att börja kolla på. Hoppas du hittar något. Såg att standtall.se hade bra pris på nitro magnum just nu.

Tips på bräda
De är tillräckligt med breda för 43 fötter. Om han är jäte skicklig, så en mycket bredare kunde vara fin för ec-typ carving, men då tråkig för park.
1731525682796.png

Vad tror du om detta?

Tips på bräda
30 år! Då, köp någon litet längre, 163-168 lång directional bräda, ca. 26 bred i mitten (waist width), litet setback, full camber eller camber med nose rocker. T.ex. Jones Solution, Burton Custom, Nitro Pantera, Nitro Highlander, Ride Berzerker. Alla märken har brädor, som passar dig.

Tips på bräda
Jag skulle nog rekommendera lite bredare bräda än 25.5... Själv kör jag 26.5 med mina 39or. Och det är inte i parken det blir tråkigt utan möjligen att det blir lite långsammare kant i kant när man kör i skogen och måste snabbt manövrera. Men smaken är ju delad. Jag skulle säga minimum 26 i midja men att 27 inte är för brett heller.

För att fylla på med floskler så är det absolut bästa att testa innan. Brädtest brukar finnas på de stora anläggningar i Sverige i början av säsongen om inte annat ett bra tillfälle att få åka lite =)

Om vi ska fortsätta luska lite så undrar man ju vad du haft för snowboards innan och hur du upplevt dem?

Tips på bräda
För att kunna ge ett bra och konkret svar om vad du ska titta på så är det väldigt relevant att veta vad du gillar att åka. Och var. Din längd, vikt och skostorlek gör att du har ganska mkt att välja på idag. Själv har jag för närvarande 8 brädor plus Splitboard och alla är olika bra på olika saker. Från smala till breda.
Tyvärr så kan du väldigt ofta få tips som är baserade på vad man hört snarare än egna upplevelser. Ett brädtest på sprutsnö bland en miljon andra människor tillåter inte direkt att testa brädan till dess fulla potential.

Skulle vilja påstå att profil(camber, flat eller hybrid etc) och känsla är det som är viktigast att prata om först. Annars kan du få tips som tar dig i helt fel riktning.

Efter att ha åkt snowboard sen 1989 skulle jag nog vilja säga att jag lärt mig ett och annat om att verkligen få köra en bräda över en längre period.

Så? Let’s go. Vad vill du att brädan ska kunna göra(förutom pist, pow och hopp dvs all mountain freeride) och hur vill du att den ska kännas? Var ska du åka och hur åker du? Carvear hårt? Leker omkring i sidehits? Bombar backar?

Tips på bräda
För att kunna ge ett bra och konkret svar om vad du ska titta på så är det väldigt relevant att veta vad du gillar att åka. Och var. Din längd, vikt och skostorlek gör att du har ganska mkt att välja på idag. Själv har jag för närvarande 8 brädor plus Splitboard och alla är olika bra på olika saker. Från smala till breda.
Tyvärr så kan du väldigt ofta få tips som är baserade på vad man hört snarare än egna upplevelser. Ett brädtest på sprutsnö bland en miljon andra människor tillåter inte direkt att testa brädan till dess fulla potential.

Skulle vilja påstå att profil(camber, flat eller hybrid etc) och känsla är det som är viktigast att prata om först. Annars kan du få tips som tar dig i helt fel riktning.

Efter att ha åkt snowboard sen 1989 skulle jag nog vilja säga att jag lärt mig ett och annat om att verkligen få köra en bräda över en längre period.

Så? Let’s go. Vad vill du att brädan ska kunna göra(förutom pist, pow och hopp dvs all mountain freeride) och hur vill du att den ska kännas? Var ska du åka och hur åker du? Carvear hårt? Leker omkring i sidehits? Bombar backar?
Har senaste åren spenderat tid med att bromsa kids i lina samt följt efter dem i ”skogsbanor”..börjar nu få börja åka ”själv” igen..blir lokala backar i Västerbotten och gränsen/hemavan/tärnaby på sportlov/påsklov. Håller inte till i parken men gillar att hoppa på kullar och hopp, åker mest pist och utanför

Tips på bräda
Har senaste åren spenderat tid med att bromsa kids i lina samt följt efter dem i ”skogsbanor”..börjar nu få börja åka ”själv” igen..blir lokala backar i Västerbotten och gränsen/hemavan/tärnaby på sportlov/påsklov. Håller inte till i parken men gillar att hoppa på kullar och hopp, åker mest pist och utanför
Lutar mot att slå till på GNU-brädan som föreslogs ovan. Den var snygg 🤩

Tips på bräda
Switch kan man ju aka med vilken bräda som helst. Jag har en Jones Hovercraft, åker toeside varje traversering. Så, om det annars sku bli en heel side travers, då åker jag switch. Problemet kan bli bara, om man vill hoppa litet större och vill landa switch.
Alltså. Ja? Men det är betydande skillnader mellan en direktionell bräda och en direktionell twin när det kommer till flex. Inte bara när det kommer till formen. Åker man inte switch annat än vid traversering som du skriver är det ju klart onödigt att ha mycket tail som på en direktionell twin. Speciellt om man gillar att åka puder.

Tips på bräda
Med tanke på vad jag åkt på tidigare verkar ju allt bli bättre 😀
Gissar att jag snart åker i park mellan alla rails och snyftar över att barnen förstör sina brädor..tack för angaemanget!

Tips på bräda
Yes, jag har skickat iväg den idag =)

Ångrar mig lite redan men måste ju sälja av ngt för att finansiera fortsatt missbruk. Om jag anstränger mig kan jag ev. se en liiiten lucka i quivern nu som kan täppas till under black friday eller efter demo-dagarna i sälen
Hahaha! Det finns alltid en lucka. Jag har minst 5.

Tillbaka
Topp