Tips på charge skidor

GustavFalt

Ny medlem
Tips på charge skidor
Skulle behöva lite tips på ett par charge skidor till nästa säsong. Vill ha en skida som tål att bränna på lite med i svenska snöförhållanden (dvs snö som inte är fin puder), mellan 105-115 i midja och över 190cm långa. Katanas innan de blev kolfiberskidor (har dock inte provåkt v-werks) tyckte jag va riktigt sköna.

Kör på Down skis CD3 carbon (lite för poppiga för min smak) och Bent chetlers 192 just nu.

Har spanat lite på Cochisen och Opinion 108 charger men vill gärna ha lite fler alternativ!

Jag är 189cm och 85kg.

Tips på charge skidor
Soul White?
Lång kant. Styrbar pop/retur. Skum, men oerhört go “svampighet” i snönärvaron. Känns som man står nära snön på nåt vis. Eller nästan nere i den. Inspirerande och euforiskapande. Händer mot skyn.

Praxis GPO?
Följsamhet genom styvt bygge och harmonisk geometri. Balansen i indraget inbjuder till, och nästan kräver, att man står relativt långt bak.

4Frnt Kye 110?
Känns som en gammal klassisk charger, men med ordentlig rocker.

Tips på charge skidor
MarkusO sa:
Soul White?
Lång kant. Styrbar pop/retur. Skum, men oerhört go “svampighet” i snönärvaron. Känns som man står nära snön på nåt vis. Eller nästan nere i den. Inspirerande och euforiskapande. Händer mot skyn.

Praxis GPO?
Följsamhet genom styvt bygge och harmonisk geometri. Balansen i indraget inbjuder till, och nästan kräver, att man står relativt långt bak.

4Frnt Kye 110?
Känns som en gammal klassisk charger, men med ordentlig rocker.
Personligen skulle inte jag vilja dundra ner på hårt underlag med ett par Kye 110 under fötterna. Kändes lite för plankiga (in a bad way) för min del.

Jag tror att Mr Fält skulle ha det bra på ett par GPO jag :)

Tips på charge skidor
Man får tacka för tipsen! Men har någon kört dom nya cochisarna? Hur uppför dom sig med all kolfiber och utan metall? Krispig och poppig eller fortfarande rätt dämpad?

Tips på charge skidor
Om du trivts med shapen på CD3 men vill ha annan flexkaraktär så kanske Down SD115M kunde passa. Oklart om den finns att få tag i även till nästa säsong men det kanske
@SiSt kan avslöja?

Okörda och oklämda av mig själv men som iaf på pappret skulle kunna passa dig, och för att bringa några fler alternativ upp på radarn; BC Corvus har ju redan nämnts, bifalles. Om du nu är inne och kikar på GPO finns det ju ett till alternativ från en annan US indie-skimaker som verkar intressant, kika lite på Moment M1 vetja. Vet inte om du vill ha lite eller knappt nån alls tailrocker, om inte/lite så spana in ZAG H112

Sen till nästa år så skulle väl Dynastar återkomma med en ny version av den längre Legend Pro Rider 105 har jag för mig att jag läst nånstans?

Edit. Kästle BMX105HP ser för min egen del intressant ut, men den faller väl för din del då den inte finns längre än 189cm...

Senast ändrad:
Tips på charge skidor
xSooLx sa:
Om du trivts med shapen på CD3 men vill ha annan flexkaraktär så kanske Down SD115M kunde passa. Oklart om den finns att få tag i även till nästa säsong men det kanske
@SiSt kan avslöja?
Blir ingen 115M neste år, men derimot en 105 som nok vil være interessant for de med store lårmuskler og noen kilo å trykke med.

Tips på charge skidor
SiSt sa:
xSooLx sa:
@SiSt kan avslöja?
Blir ingen 115M neste år, men derimot en 105 som nok vil være interessant for de med store lårmuskler og noen kilo å trykke med.
Låter ju ytterst intressant!

Tips på charge skidor
Salomon Q LAB 190 cm gillade jag.
Nordica Enforcer 193 cm, dock "bara" 100 under foten (har inte testat tyvärr).
Sen Hendryx Funkallistic 186 cm förstås = charger! ...om dom nu nånsin kommer igen, oklart vad det verkar
Ok, jag vet. Jag är pistorienterad men dom här skämmer nog inte ut sig i "Svenskt" hårdpuder
/Ace DG

Tips på charge skidor
Jag gillade V-Werks Katana, klarar stora svängar i hög fart och snurra på en femma tackvare full rocker. Visst inte lika lugnt på skäret om det blir uppkört som en metallskida, men tycker det väger upp hur lättåkt den är..

Q LAB 190 håller jag också med om, grymt skön och lugn skida som ändå inte är trög. 183:an suger däremot IMHO.

WhiteDot Ranger PRO i 195 kan också kvala in, den har jag dock inte åkt men bara hört gott om.

Tips på charge skidor
Jag håller också med om att Q Lab 190 är ett både underhållande och kompetent alternativ, särskilt med lätt taper-tweakad tail. Dessvärre kan jag inte anse att den klarar TS kriterie om över 190 långa eftersom Salomon av nån anledning har machodekaltrimmat dem. De är i realiteten bara 188 längs belaget, 187 mätt raka spåret.

Tips på charge skidor
chrillelille sa:
Kolla black crows Corvus, har precis köpt ett par 193cm.

Sjukt stabila men mer lekfulla i år!
Nice med BC, kör själv på Sevun 2, sjukt bra charge i dom och gillar dem men föredrar ändå mer tailrocker så vore kul att testa Animan. Antingen den eller Billy Goat blir det nästa år :D

Tips på charge skidor
Ashtraymofucku sa:
chrillelille sa:

Nice med BC, kör själv på Sevun 2, sjukt bra charge i dom och gillar dem men föredrar ändå mer tailrocker så vore kul att testa Animan. Antingen den eller Billy Goat blir det nästa år :D
Corvus har early rise i tail i år vilket gör att den är mer svängig! Men Anima har ju mycket mer rocker i tail (precis som Atris) så det kommer du nog gilla, jag tycker att det blir för lite skida på hårdare underlag. Men BC gör bra grejer så kör hårt! Opinion kan ju vara ett alternativ till Anima också?

Tips på charge skidor
chrillelille sa:
Ashtraymofucku sa:
chrillelille sa:

Corvus har early rise i tail i år vilket gör att den är mer svängig! Men Anima har ju mycket mer rocker i tail (precis som Atris) så det kommer du nog gilla, jag tycker att det blir för lite skida på hårdare underlag. Men BC gör bra grejer så kör hårt! Opinion kan ju vara ett alternativ till Anima också?
Okej nice, vill ju köpa animan men är dock lite skeptisk på den höga cambern och hållbarheten, On3p billy goaten är ju liknande shape men låg camber och har bambu/kolfiber som material istället för trä som i Black crows och de flesta skidor som bara går sönder efter varje säsong, sidorna och stålkanterna lossnar, trät ruttnar och knäcks. On3p sägs ju hålla jävligt bra?
No offence freeride boys men opinion är bland de sämre puder skidor jag testat. Inte provat charge modellen men 118 och 108an känns sjukt ostabila. De är dock lekfulla, livliga och svängiga men som sagt riktigt ostabil, mkt fladder, dålig pop, dålig stabilitet och för mjuka.

Tips på charge skidor
Du får många förslag, kul att vi alla är hjälpsamma. Men jag personligen tror att du nog skrev det bästa förslaget själv. Om du är normalåkare (men ar det i positiv bemärkelse), kan få upp skidorna på kant (har god teknik) är Cochise riktigt bra. Det bästa jag prövat i kategorin, har testat sjukt mycket skidor. Kantar men inte så mycket, vill ha hjälp av mer skärning är ditt andra alternativ Opinion Charger 108 ett bra alternativ.

Vill och kan du likt Reine bränna på som en galning finns det fler alternativ, bla gör ju Prorider 105 comeback i butikerna (på FWT har den aldrig försvunnit). Lycka tillo i valet!

Tips på charge skidor
SiSt sa:
xSooLx sa:
@SiSt kan avslöja?
Det ligger nära till hands att anta att de var de här bad boysen du avsåg!? Får du släppa fler hintar för Geo? Dimensioner? Kommer de i fler, mindre mastodontmanliga längder?

Senast ändrad:
Tips på charge skidor
xSooLx sa:
SiSt sa:
xSooLx sa:
@SiSt kan avslöja?
Det ligger nära till hands att anta att de var de här bad boysen du avsåg!? Får du släppa fler hintar för Geo? Dimensioner? Kommer de i fler, mindre mastodontmanliga längder?
[url]https://www.freeride.se/img/photo/n/7a4aebf0043fe38964f85daa9bfc33d5.jpg[/url]
125-105-112, ca 43m radie (samme type geometri som 115 har hatt siden 2009), ingen flere lengder foreløpig, men jeg har ferdig tegnet i steg på 7cm så hvis det blir nok etterspørsel/efterfrågan...

Tips på charge skidor
SiSt sa:
xSooLx sa:
SiSt sa:
[url]https://www.freeride.se/img/photo/n/7a4aebf0043fe38964f85daa9bfc33d5.jpg[/url]
125-105-112, ca 43m radie (samme type geometri som 115 har hatt siden 2009), ingen flere lengder foreløpig, men jeg har ferdig tegnet i steg på 7cm så hvis det blir nok etterspørsel/efterfrågan...
Intressant! Ser med förväntan fram till den 15:e då årets sortiment presenteras och presale:n startar!

Tillbaka
Topp