Tips på freerideskida runt 115 i midja

Soppan

Medlem
Mina sidestash klarade inte alla hajar från denna alpsäsong utan fick nu gå i pension. Behöver därför en ersättare där jag kan montera mina guardians och som kan kombineras med mina Kuros jag har de riktigt djupa dagarna.

Sidestash var en rolig skida enligt mig, med helt okej pist och bra flyt i pudret. Dock lite smal ibland, man tröttnar ju snabbt på alla faceshots man fick som inte polarna lyckades få^^ Känner därför jag vi gå upp lite till 115+-5 i midjan. Min åkstil är väldigt rätt fram och kraftfull med en del större drops, älskar bra skogsskidåkning med håller inte på att snurra så mycket i hoppen. Lyckats skrapa ihop 4 säsonger bland alla skador så får väl erkänna mig själv som ganska duktig. Fartstabil skida är därför att föredra, men lyckas man klämma in lättsvängd i pist gör inte det något. Men jibb kan vi skippa. Tiprocker är bäst då jag tänkte ha den som turskida de dagarna man vill spatsera för svängarna.

Har vart lite inne på Katana, men önskar tips om andra skidor och märken som jag ska ha med i bedömning inför nästa säsongs stora köp

Mvh Jonas

Har åkt en säsong på Salomon Q115 tyckte de funkade riktigt bra både i pist och utanför. Åkte på katana förut men questen känns lite livfullare och mer lättåkta.

Har också kört Sidestash länge och väl..

Kan rekommendera Annex 118. Som Sidestash fast "mer" på alla sätt och vis.
Annars är Q115 ett bra val. Kikat på Opinion?
Tänker du tura? Bindning?

Kan säga att jag testat salomon Q115, jättekul och livlig i pist, men tycker inte offpistflytet var alls lika bra som sidestashen (som dessutom är mindre)

Soppan sa:
Kan säga att jag testat salomon Q115, jättekul och livlig i pist, men tycker inte offpistflytet var alls lika bra som sidestashen (som dessutom är mindre)
Nu vet jag inte riktigt om vad jag skall skriva. Inte lika bra som Sidestashen?

Senast ändrad:
Funderar också på Q115 till mig själv (eller opinion). Men har Q115 relativt dåligt flyt i lössnö mot andra skidor med den bredden? Det låter ju inte bra alls. Vad säger Q115-åkarna?

erik_lagg sa:
Funderar också på Q115 till mig själv (eller opinion). Men har Q115 relativt dåligt flyt i lössnö mot andra skidor med den bredden? Det låter ju inte bra alls. Vad säger Q115-åkarna?
Jagkan bara flika in att jag precis köpt ett par Q115, just för hur absurt bra de flöt i rejält puder när jag provade dem i vintras. Med tanke på att jag i övrigt inte är riktigt lika frälst av den som alla andra här så kan det ju tolkas som att flytet är väldigt bra tänker jag. Innan körde jag på Bibby med 118 midja så den var fetare men upplever att den inte alls surfflyter på samma sätt som Q115

Pillard sa:
erik_lagg sa:
Jagkan bara flika in att jag precis köpt ett par Q115, just för hur absurt bra de flöt i rejält puder när jag provade dem i vintras. Med tanke på att jag i övrigt inte är riktigt lika frälst av den som alla andra här så kan det ju tolkas som att flytet är väldigt bra tänker jag. Innan körde jag på Bibby med 118 midja så den var fetare men upplever att den inte alls surfflyter på samma sätt som Q115
Tack, då låter de fortfarande intressanta. Men din och Soppans åsikter om Q115 kan uppfattas som mycket olika. Vad tycker du, eller någon annan, om flytet på Q115 jämfört med Opinion?

Har tyvärr bara kört Opinion i slask-före så svårt att jämföra. Känns dock som att formen är väldigt lika på de två. För egen del avgjordes det valet av att Opinion är jäkligt mycket dyrare, om du ens kan få tag i några. Men min gissning är att flytet är ganska identiskt

Jag har kört Opinion, CMD, Boomerang en del mot varandra i vinter. Min favorit som skida blev Q115 utan problem. Och problem med flytet i den har verkligen inte haft.

Hasse_Lindborg sa:
Jag har kört Opinion, CMD, Boomerang en del mot varandra i vinter. Min favorit som skida blev Q115 utan problem. Och problem med flytet i den har verkligen inte haft.
Låter intressant. Med risk för att stjäla tråden. Vilka uppfattar du som bäst på:
1. Surfegenskaper. Dvs. flyta i pow och kanske surfa sidledes (drifta, smeara eller vad det nu kan heta)
2. Carvingegenskaper. Stora skärande svängar på medelhårt underlag.
3. Hantera skräpsnö. Köra i hög fart genom uppkörd offpist, bristande skare etc.
4. Glid (har just nu ett par skidor som glider dåligt).

Hur hållbara är Q115? Är stålkanterna rejäla? Hur har du monterat dina?

Avsaknaden av flytet på Q115 jag testade kan beror på att de var rätt så framåt monterade för bättre pistegenskaper. Kan ha gjort hela skillnaden, det är bara vad jag upplevde i vart fall.

Pillard sa:
Har tyvärr bara kört Opinion i slask-före så svårt att jämföra. Känns dock som att formen är väldigt lika på de två. För egen del avgjordes det valet av att Opinion är jäkligt mycket dyrare, om du ens kan få tag i några. Men min gissning är att flytet är ganska identiskt
Nu ställer jag en fråga som i o f s har med tråden att göra, men som inte är orginalfrågeställningen:

Vad tyckte du om Opinion i vårslask? Har själv åkt JJ ett par säsonger nu och känner behov av något som är mer riktningsstabilt i variabelt före. JJ är helt sjuka när det är löst, men sönderkörd vårslaskoffpist är inte deras bag. Söker därför skidor som är mer riktningsstabila utan att de för den skull har flexprofil liknande en hyvlad tre tum fyra. De ska m a o vara någorlunda lättsvängda och surfiga, men ha en något mer stabil tail. Är lite nyfiken på om just Opinion kan vara ett alternativ.

Jag tyckte att Opinion gick väldigt bra så länge man ligger på. För min smak var dock tailen lite för påtaglig men det låter ju som att det är något du gillar. Jag ska också erkänna att jag monterade bak skidan lite just för att få mindre tail att brottas med. Tyvärr har jag inte provat JJ men jag misstänker att JJ har lite mer snowbladeskänsla och det har inte Opinion utan den spårar och har lite mer rejäl stuns säger jag. Tyvärr var det ett tag sen nu och jag kan inte riktigt ge några detaljerade omdömen riktigt. Misstänker att
@Hasse_Lindborg har mer färska upplevelser i minnet, även i blandat före

Tillbaka
Topp