Tips på långa skidor

Tips på långa skidor
BC-skidor finns det ju gott om, kolla i skiddatabasen.

Har f.ö. ett par goodha 191 till salu om du är intresserad

Tips på långa skidor
Jo jag vet, jag tog bort den frågan nu. Jag skulle vilja ha en mer lekfull skida än goodha, den behöver inte alls funka i pist bara puder. Men sånna skidor kan jag nog som sagt hitta själv. Långa parkskidor verkar däremot svårt att hitta.

Tips på långa skidor
Parkskidor >185 är svårfunna men den som söker skall finna....
Varför ska du ha så långa parkskidor förresten?

Tips på långa skidor
Jag är 195cm lång, och speciellt när man mittmonterar känns 185cm lite kort. Men förmodligen får jag väl nöja mig med det, eller köra på en lite bredare skida.

Tips på långa skidor
Vad väger du då? Skidan känner ju inte din längd, men vikten känner den.
Det går att jibba på breda skidor också för den delen om du nu inte vill ha renodlade parkskidor som är "för korta"

Tips på långa skidor
ca 90kg väger jag in på, vilket i så fall skulle säga att jag borde ha ännu längre skidor? eller tänker jag fel?
Tycker det är konstigt att det inte finns längre parkskidor, medellängden bland svenska män är 179cm, borde det inte finnas ungefär lika stort utbud i skidor som är över respektive under 179cm då? I dag finns endast ett fåtal modeller av parkskidor som ens är över 179cm. (okej, många jibbare är inte fullvuxna men det borde ändå inte vara så förskjutet mot kortare skidor som det är i dag)

Tips på långa skidor
mittnamniettord sa:
ca 90kg väger jag in på, vilket i så fall skulle säga att jag borde ha ännu längre skidor? eller tänker jag fel?
Tycker det är konstigt att det inte finns längre parkskidor, medellängden bland svenska män är 179cm, borde det inte finnas ungefär lika stort utbud i skidor som är över respektive under 179cm då? I dag finns endast ett fåtal modeller av parkskidor som ens är över 179cm. (okej, många jibbare är inte fullvuxna men det borde ändå inte vara så förskjutet mot kortare skidor som det är i dag)
Skidbyggare är ena konservativa fegisar, och folk som köper skidor köper ofta för små/korta. (Främst freerideskidor/puderskidor/twintips)

Tips på långa skidor
Jo, då ska du ju ha längre prylar... Det är precis som Nojlas säger, de är fegisar hela bunten! Finns till och med en tråd där vi diskuterar varför de är så pass korta.

Du får köpa ett par lotusar i 202 och ha i parken ;)

Lite OT:
Vad tror du om icelantic då Nojlas, borde ju vara en grym skida för stora dagar ;)

Tips på långa skidor
En fråga till, skulle Sir Francis Bacon funka som BC-jibb skida för mig? Jag är 193cm och väger 90kg, jag är medveten om att den är i kortaste laget men sammtidigt är den betydligt bredare än t.ex. Goodha 191.

Min fråga är alltså inte om SFB har de egenskaper jag söker, jag vet att den har precis de egenskaper jag söker efter (men kanske inte i mina dimentioner). Men hur uppfattas längden i förhållande till bredden på puderlagg?

Tips på långa skidor
mittnamniettord sa:
En fråga till, skulle Sir Francis Bacon funka som BC-jibb skida för mig? Jag är 193cm och väger 90kg, jag är medveten om att den är i kortaste laget men sammtidigt är den betydligt bredare än t.ex. Goodha 191.

Min fråga är alltså inte om SFB har de egenskaper jag söker, jag vet att den har precis de egenskaper jag söker efter (men kanske inte i mina dimentioner). Men hur uppfattas längden i förhållande till bredden på puderlagg?
De är mjuka, tror de blir för mjuka med 90 kg

Ska du köra mest skog och jibb är det inget fel på en skida i ~185 längd.

Senast ändrad:
Tips på långa skidor
Atomic Pimp 192cm, 128/103/120 radie på 31m låter ju onekligen som ett bra alternativ som parkskida för en lång och tung. Eller är den inte alls gjord för det?

Tips på långa skidor
Ah, gamla Line Ostness Dragon á la ~190cm. Det vore nått, men tyvärr slutade dom göra dom runt 00 eller något dylikt.
Jag kör för övrigt mest med Goodha 191 i parken och tycker den funkar finfint där.

Tips på långa skidor
Såg just att på http://www.sport-conrad.com finns det finns K2 seth 07/08 som var 189 cm ! dom är ju längre en 185 men. kan kålla runt lite o se om jag hittar nåt mer!

edit. såg nu att det var BC skidor.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp