Tips på ny bindning

Hotdog Hanz

Aktiv medlem
Tips på ny bindning
Jag förstår det finns fler trådar om ämnet men jag provar en egen och hoppas på att få hjälp. Tyvärr ä det så få som åker telemark att det är svårt att få tips på så många ställen. Var inne hos en handlare som både säljer och monterar telemark, men ingen i personlen åker själva :(

Till sak. Jag har kört telis nu i ett par år. Börjar få kläm på grejerna och tycker jag kan stå på rätt bra i röda pister. Off pist blir några svängar in i närhet till lift och pist. Jag har kört Fischer Ranger 84 och en Rottefella Freeride och Scarpa TX pro. Detta är min setup. Innan detta har jag bara kört EN gång telemark på ett par 75mm kabelbindning. Så erfarenheten av olika set ups är begränsad.

Jag upplevde ganska direkt att hela kittet kändes väldigt styvt, om man kan förklara det så. Alla grejer har väl mjuknat upp nu lite grann och min teknik har förbättrats. Men jag har läst en del som inte är helt nöjda med sin Freeridebinding. Kan man förklara det lite som att den är nästan lite alpinlik? Är jag fel ute? Jag har egentligen inga problem med den alls, men som lite prylnörd och som fastnat rejält för teleåkning känner jag att det kanske vore kul prova en annan binding med "bättre" känsla i. Är jag ute och cyklar? Ska jag vara nöjd med min freeride och bara köra på?

Jag är lite inne på en 22 design, outlaw eller bandit. Men hur är utlösningsmekanismen på dessa? Rottefella påstår iaf att sina har funktonen. Är detta en faktor för er?

Tips på ny bindning
Är lite i samma läge som du. 3:e året på Telemark. Provade lite 75mm. Hade inte tänkt byta till ntn. Men kom över grejor billigt. Jag har också Freeride. Tyckte det var för styvt eller fjädrat, hur man nu ska uttrycka det. Blev lite missnöjd att förlora den mjuka åkkänslan som jag hade med 75mm. Funderade mycket på byta bindning precis som du läste på forum m.m. Böjade trixa med fjädrarna på freeride bindningen, ställde ner blå fjäder från 3.5 till 1.5 blev ju bättre. Jag har "stor" bindning så slutade med att jag byte till gröna fjädrar. Blev mycke mjukare då.

Jag har även provat freedom med blå box. Har läst många som tycker den har mer känsla än freeride. Jag kan tycka, var inte riktigt lika styv som freeride med blå fjädrar, men freedom med blå box är styvare än freeride med gröna fjädrar.

Min utrustning är dynastar legend 96x. Freeride. Crispi ntn shiver. Nöjd med pjäxor och bindning men funderar på byta skidor.

Så trixa lite med fjädrar innan byte av bindning.

Tips på ny bindning
Jag har gröna fjädrar :) Är egentligennöjd, mest sugen på provaa nån annan känsla i svängarna.
Jag är även intresserad av feedback på detta:
Vad krävs för att byta bindning? Medföljer det nån borrjigg?
Nån som åkt både Bandit och Outlaw?

Senast ändrad:
Tips på ny bindning
Det negativa jag hört om freeride är vikten:tunga. Och att vissa upplever ett glapp när du lyfter hälen, är en liten bit innan fjädern börjar jobba. Det mäkte jag också med de gamla blå som satt i men inte med mina nya gröna fjädrar. (Mina gröna ställda på 2).Min fundering är om det blir så om man har bindningen spänd vid förvaring och inte uppsläppt. Sedan sprak 1 genrationen. Är länge sedan det fick ordning på det, är 4 eller 5 gen som säljs nu (de svarta).

Rottefella och Medijo har borrpapper och ladda ner från nätet. A4 som vissar ur du mäter och borrar hålen. Ingen jigg följer med. 22 design vet jag inte. Två kompisar kör outlaw. Båda haft problem med låsningen för "andra hälen", den kärvar. Sämst fungerar det till Garmott/scott. En av kompisarna byte från 75mm rottefella till outlaw även han tyckte ntn var för styvt(fjädrande). Han fick också mixtra med fjädrar. Har dock inte hunnit prova deras outlaws.
Har börjat fundera att det nog är rätt små skillnader i känsla mellan olika bindningar. Viktigaste är justera efter din smak. Vill du ha största möjlighet till justera fjädrarna är nog Medijo som har störst möjlighet. De har både inre och yttre fjädrar. Du kan välja köra båda eller bara ett par. Sedan finns tillvals fjädrar att köpa för ytterligare variation.

Var åker du? Kolla hyran vilken ntn bindning de har.

Senast ändrad:

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp