Tips på skidor med kortare radie

FanBee

Ny medlem
Ännu ett inlägg om tips på skidor :rolleyes:
95 pannor, har allmountain skidor r=17m och är ute efter ett par med kortare radie som kan användas i kortare backar där focus ligger på sköna carving svängar. Antar att pga mina investeringar dvs 95kg så krävs det lite hårdare skidor. Törs man ge sig på "tävlings skidor"?, ligger väl i mitten på skalan gällande åk teknik.

Alla tips emottages och tanken är att hitta ett par lämpliga (radie runt 13-15) för en "billig penning" som duger utanför fjällvärlden dvs i kortare backar.

Senast ändrad:
Vad du behöver är ett par SL lagg, det finns en tråd här:

https://www.freeride.se/forum/thread.php?t=27129

Det är stor vill ha faktor på ett par sånna i sin quiver. Av egen erfarenhet är det roligare och att köpa ett par lagg som är tänkt för mycket duktiga åkare och sedan växa tekniskt sett vilket då går snabbare om man förstår vad man åker på. Att upptäcka hur du kan utnyttja den goda designen på bästa sätt, i stället för att hasa omkring på halvdassiga lagg hela livet, tycker jag ger mer. Du kan då också gå med i en klubb och åka portar, riktigt smutt.

Annars finns det endel modeller som har tajtare radie än 12,5 m, riktigt najs att skära med ner för stora svarta backar i åre med om man bemästrar carvingtekniken med kortsväng eller stora svängar över hela pisten, isigt eller inte.

Jag tycker att det är i Slalomradierna typ 12,5 m eller lite snävare som carving är som bäst. Skidorna får eget liv, det är ungefär som att försöka tämja två vilda hästar i hög fart. Om man inte har vaknat när man ställer sig på skidorna så gör man garanterat det när det är dags att åka ner för en svart pist.

Om det är snålt med snö utanför pisten i en vecka, eller om det är en liten backe är det guld värt att ha ett par SL liknande lagg. Förutsatt att man inte vill hoppa och raila hela tiden, utan finslipa på att ta sig ner med rätt teknik med vassa stålkanter.

Det finns även halvhårda twintips men då är man ute efter mer allround åkning.

Tackar för svaret och länken Niklas :)

En sista fundering....jag är strax över 1,90...vad är då lämplig längd på ett par SL skidor?

Senast ändrad:
Din längd spelar ingen roll egentligen. Det viktiga är vad du vill ha för skidtyp. Vill du ha en radie på 12 meter så köper du ett par sl-lagg i den längden där de har 12 meter radie. Själv är jag lika lång som du och har haft grymt skoj på ett par atomic sl9 i 1.60. Har för mig att jag sett i nån tråd här att vc-herrarna kör på 1,65 allihop.

Så sant så sant. 1,65 räcker gott. Köe själv på ett par icke SL som är 1,5m med radie 11m, är 1.89, sjuktkul...

Senast ändrad:
Ryan_Carlton sa:
Jag är 1,99m lång och har ett par av dessa i 172cm
https://www.freeride.se/prylar/skidor/2008/atomic/metron-b5i.html

Skillnaden mellan dessa och ett par renodlade världscupskidor är att dessa är bredare vilket gör att man kan åka i uppkörd pist samt att de går att ta stora svängar med.

Men de är minst lika krävande som en wc-skida!
Gör om gör rätt.....

STOR skillnad på dessa och riktiga WC skidor. En riktigt WC skida är byggd efter åkare och kan inte köpas i butik. En tävlings skida som tävlar man med (som inte heller går att köp i butik oftast) som vanlig åkare och den är oxå stor skillnad mellan.

De du har är kanske en breddad butiksracer skida. Men absolut ingen WC skida.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp