Tips på skidorter, Norge och Sverige

Jakob_Persson

Ny medlem
Jag och några norska kompisar planerar att åka til fjällen i vinter för några sköna dagar med mycket snowboard- och skidåkning och underhållande afterski. Vi är cirka åtta personer, och är ganska erfarna åkare.
Vi har gjort en lista på orter och undrar så klart vilken ni rekommenderar och vilken som är mest prisvärd. Hur får man tag på bra och billigt boende enklast? Vi undrar också vilka veckor man bör åka för ta del av bra åkning och bra nattliv.

Följande orter funderar vi på:
- Hemsedal
- Trysil
- Oppdal
- Åre
- Riksgränsen

Tack på förhand!

Jakob

NI borde ta med Kittelfjäll i era planer, Vid rätt förhållanden är det otroligt fin off-pist åkning där.....

Norge ær dyrare men bættre om man gillar offpist.
Åre, massor av bra pister av olika svårighetsgrad, lååånga liftkøer, mængder av wannabefolk.
Trysil, bra men tråkigt.
Hemsedal, bra åkning och uteliv. Det finns både bra offpist och pister. Liftkøerna ær dock långa.
Oppdal, en underskattad pærla. Fantastisk offpist som nærapå ær av alpklass, det finns høga dropp, stora ytor och bra skogsåkning. Slår Helt klart Hemsedal på fingrarna. Utelivet ær sæmre men liftkøerna obefintliga.

MERÅKER!! Et lite sted rett øst for Storlien (ca. 2 mil) og 6-7 mil øst for Åre, står nevnt i Åka Skidor som et "puderparadis". På toppen er det ofte 3-4 meter snø, det er MYE offpist og det har aldri gått et ras-PARADIS??? Dog, kun kjøring og lite/ingen afterski!

Allt ær dyrt i Norge, speciellt med tanke på væxelkursen før tillfællet, runt 1,25 Skr før en norsk krona.
Før øvrigt ær Stranda æven ett bra alternativ, men ska dina kompisar åka från Oslo så ær Hemsedal nærmast. Røldal sægs vara fint också, har aldrig varit dær men det ær næra till Oslo och de får mængder med snø varje vinter (tror de mætte upp 4,5 meter i vintras).

Rick: Ja, jag vet. Var i Oslo för inte så länge sedan. Priserna är läskiga. Därför tror jag att Sverige är att föredra. SJ erbjuder bra priser för studenter och de som är under 26 år. Jag tror att även Åre är billigare än Trysil eller Hemsedal.

Det står helt klart mellan Trysil eller Åre. Både områdena ger goda åk möjligheter.
Om det är off pist som gäller så hade jag rekommenderat Åre. Baksidan av berget är en trevligt tur att åka. Men kolla först så att ni hittar, eller helst åk med nån som åkt där innan.
Sen ville ni ha uteliv. I trysil är det ganska dött tycker jag så i så fall får ni åka till Åre istället. men då måste ni bo mitt i åreby och det är dyrare än t ex duved.

Hoppas att detta något klyddiga svar kanske kan vara till någon hjälp...

Om du vill åka ner danskjävlar, ska du åka till trysil, det vimlar av dem i deras fula 80-tals skidkläder!

Ha det bäst!

*STEEL*

Om ni planerar att åka till Gränsen, passa absolut på att testa Narvik.
Bra offpistmöjligheter och rejält med fallhöjd.
Mer info på: www.narvikinfo.no

Jo, Åre och Hemsedal lär ju vara de enda ställena med mycket nattliv. Å andra sidan var jag i Åre på påsken för 3,5 år sedan. Då skulle det vara den festligaste veckan på året, typ, men den kvällen vi var ute, på en personalkväll, var det dö-tråkigt. Mycket folk, men tråkiga människor och dålig musik, vad jag tror mig minnas. Det är personalkvällarna på t ex bygget som brukar rekommenderas mest, men det var i alla fall tråkigt när vi var där. Alla andra kände liksom redan varandra. (Tur att skidåkningen var bra, och förfesten kul den kvällen).

Mycket tack för alla svar!

Dock blir man inte klokare av dem! Vi kommer att satsa på Åre, någon vecka i mars-april ser det ut att bli.

Jag har varit i Opdahl i Norge två gånger och det e helt suvve där..Bra puder åkning och grymma laviner och fri åkning...Stort område me mycker avriation..Opdahl ligger ca 30 mil från idre...Det e helt klart värt en resa dit,jag vill tillbaka dit......Hoppas du hittar nått som du gillar....Peace

Va fan är "grymma laviner" och "mycket avriation", och vart ligger opdahl någonstans?

annars är OPPDAL bra!

Planerar en skolresa. Vi valde mellan Åre och Hemsedal och även fall käket och och annat är dyrare i Hemsedal så skulle resan bli mkt billigare till Hemsedal Nån som har koll på snön där i januari

Dere burde også vurdere å dra til Voss. Voss er et offpiste paradis som ligger ca 1,5 timers kjøring fra Bergen på vestlandet. Det eneste negative med Voss er at det kan være ganske usikre snøforhold. Vestlandet er nemlig ikke akkurat kjent for stabile værforhold. Den beste offpisten på Voss finner du i Paradis. Et annet bar anlegg på vestlandet er Eikedalen (45 min utenfor Bergen), men her er det enda mer ustabile forhold en på Voss.

Ellers kan jeg anbefale Oppdal. En perle av et anlegg og mange muligheter for fantatisk offpiste, høye dropp og bra park. Bra afterski har de også. Er du villig til å gå mye, er det verdt å ta turen til rennen som ligger på andre siden av dalen (Ble bla kjørt i Free Radicals). Siden Oppdal er det største anlegget i Norge er det ikke så stor kamp om å få urørt pudder heller. Snøsikkert er det også. Har du bil og blir lei av Oppdal (noe du sikkert ikke blir) er turen kort til Sunnmørsalpene. Her finnes det fantastiske toppturene med fallhøydemeter på 1500m.
Med bil kan dere også dra til Vassfjellet og meråker (ca 2,5 timer)
Vassfjellet = lite anlegg, mye snø, bra park, men mye folk
Meråker = lite anlegg, MYE snø og lite folk. En ukjent perle.
ligger rett ved svenske grensen

God tur!!

jag skulle nog säga trysil även om jag inte så stor erfarenhet av de andra. i trysil finns bra branta backar med lite köer men offpisten är lite skral.

Tillbaka
Topp