Tips på snabb bräda!

bingoboy

Ny medlem
Tips på snabb bräda!
Är det någon som har koll på en bra bräda i stil med Burtons "johan" bräda? (som dom tyvärr lagt ner)

Jag är alltså ute efter en bräda som är anpassad till snabb friåkning......

Vore fint om man kunde få några vettiga svar, och inte massa attityd skit från diverse löst folk som tror det är coolt och va kaxig.

/ ta det vackert!

Tips på snabb bräda!
Jag är också ute efter det..skulle kunna tänkas vara en burton triumph....? någon som har bättre koll?

/per

Tips på snabb bräda!
Kolla denna tråden:
http://www.freeride.nu/forum/thread.php?t=14074

Jag kör alltså på en Nitro Shogun 169, som jag är riktigt nöjd med.
Betydligt fartstabilare än supermodeln som jag körde på innan.
Supermodeln var skön i puder, men när det började gå undan där det var lite stökigare så
blev den lite fladdrig. Det blir inte Shogun ;)

Har även kört på en Olofsson bräda tidigare som jag tyckte var skön.
Men jag skulle inte byta min bräda mot en "Johan" bräda.

Nu finns det säkerligen fler brädor på marknaden som är i klass med Nitro Shogun, men jag har iaf. inte testat någon sådan ännu.

/Fredde

Tips på snabb bräda!
Glissade Big Gun är riktiga fartmonster som ger otroligt mycket tillbaka om man pressar dem lite. Har själv åkt på Big Gun 168 den senaste säsongen och det är den bästa snowboard jag någonsin haft. Har även testat 175 lite och den är grym också.

Big Gun är lite bredare än Burtons Johan och har lite större svängradie men är annars riktade till samma typ av åkare, dvs friåkare som inte håller tillbaka och som vill ha en bräda som ger lite tuggmotstånd.

Tips på snabb bräda!
Kan också rekommendera salomon fastback. Köpte en 167:a inför förra säsongen och är grymt nöjd jag med. :) Med SPX Pro-bindningarna är den fan som en förlängning av kroppen.

Tips på snabb bräda!
burton jussi är väl mer än freestylebräda i parken och pipen.

tror den inte är så bra att friåka med i höga farter

Tips på snabb bräda!
Om du skall köra Burton så kolla bara vilka brädor som har det hårdaste flexet...

sen tar du en lång jävel å sen bränner du på nerför så snön smälter :)

ps... hård bindning och hårda skor rekomenderas :)

Tips på snabb bräda!
Nitro Shougun 166? 169 är fruktansvärt stabil men fruktansvärt dyr!
Palmer Clutch 164 är också ett monster och kanske stabilare men kort (för mig)
Salomon Fastback 167 apan papan like alot! Diskret, stabil och jumm-jumm!
Burton Triumph. Custom-stabil...

Tips på snabb bräda!
Det finns andra brädor än Burton och Nitro..
Om Salomon fått ordning på hållbarheten på sin Fastback är/var det en Supernajs bräda. Körde sönder ett helt gäng sådana 01/02 och 02/03 men de var snabba och sköna så länge de höll.
Palmer Burn SE 168/174 skulle jag gärna också rekommendera, hade föregångaren till denna bräda och den var en av väldigt få brädor som jag inte kört helt slut/sönder innom 30 åkdagar.
Körde förra vinter på Extrem Destination 176/186 och kan verkligen rekommendera danna modell också. Mycket stabila i hög fart och det verkar som om Extrem till slut har fått ordning på Kvalitén, eftersom jag kommer kunna börja denna säsongen med samma brädor! Dvs de har hållit över 30 dagar utan problem!

Every turn is a sign of fear! (har vi haft som ordspråk sen min första säsong i mtten av 90-talet..)

Tillbaka
Topp