Tips på snowboardjacka som finns i XXXL (200 cm, 120 kg)

Olofsu

Medlem
Behöver tips på snowboardjacka som finns i storleken XXXL.
Har väldigt svårt att hitta jackor som passar, har provat en hel del XXL och inget har passat än så länge. För dig som undrar är jag 200 cm och ligger på 120 kg.

Tack på förhand!

Kolla in märket Saga, tror deras största storlek är xxl, men de är rejält oversize. Annars kan jag tänka mig att Bergans i XXL bör fungera.

Är du säker? Jag är 195 cm lång och tex min Norröna Lofoten XL resp min Arcteryx Theta XL (jag har även Arcteryx Theta L) är båda för stora för mig. Tyvärr är L av resp modell för små.

På vilken ledd är XXL för litet för dig?

la_grave sa:
Är du säker? Jag är 195 cm lång och tex min Norröna Lofoten XL resp min Arcteryx Theta XL (jag har även Arcteryx Theta L) är båda för stora för mig. Tyvärr är L av resp modell för små.

På bredden, de XXL jackor jag har provat sitter extremt tight.
Antar att jag får försöka hitta något provisoriskt och gå ner ett par kilo tills nästa vinter ;)

Senast ändrad:
la_grave sa:

WHAT? Lofoten känns ju verkligen inte speciellt stor i modellen för att vara en skidjacka. XL känns snudd på för liten och kort på mig med ryggskydd, transa och mellanlager (187 cm, runt 80 kg). (Dock sitter den ju bra om man har den mer som "gå på tur utan ryggskydd och ibland har sele på sig"-jacka).

Lär ju finnas en del jackor från tidigare sagda Saga, eller Oakley som är stora i storleken samt finns i stora storlekar.
Vill du ha nå tekniska skal så är ju Haglöfs Vassi i XXL rätt stor.

Senast ändrad:
Olofsu sa:
la_grave sa:

På bredden, de XXL jackor jag har provat sitter extremt tight.
Antar att jag får försöka hitta något provisoriskt och gå ner ett par kilo tills nästa vinter ;)
Det där är märkligt, längden ökar mycket långsammare än bredden när man går upp i storlek. Kolla tex på den här tabellen från Arcteryx

http://arcteryx.com/sizing-chart.aspx?EN/men-s-expedition-fit-bottom-sizing-chart

En XS är 77 cm på längden resp 74 och 91 cm på bredden. XXL:s motsvarande mått är 82 resp 109 och 127. Längden har alltså bara ökat med 5 cm medan bredden har ökat med 35 (!) cm. Det är ju därför mina XL-jackor är för stora, längden är ok men volymen är alldeles för stor.

Vad har du egentligen för underställ/mellanlager?

Jag, 191 cm, 95 kg, måste ha xxl i Norröna och Haglöfs jackor, men helst L i Oakley eller Burton.

Tillbaka
Topp