Tips på stabila freeride lagg för telemark?

mrElements

Ny medlem
Tänkte jag ska ta och uppgradera mina telemark inför vinterns puder!
Någon som har ett vettigt alternativ att tipsa om?
peace //Niklas

Inte riktigt. Har kört i ett antal år. Men har varit ganska nöjd med goodha fram tills nu och helt enkelt inte kollat runt ngt. Dem är fett tunga bara. Hade varit nice med något mellanting. Kör ett par scott punisher som jibbskida. Men de är för nervösa i djup snö. Något tips på en prisvärd skida?
(skippa gärna förolämpningar och trams det känns ovärdigt här)
=)

Om ni söker relativt lätta skidor kan det vara värt att kolla upp Extrem.
Kom över ett par begagnade Rodeo 187 och har provat dom några åk. Dom känns inte tunga alls.
Jag har åkt på en hel del andra extremskidor också, och alla är lätta!

Finns ju en telemarks del för utrustning, vad är det för fel på den? JONG

Senast ändrad:
Kolla in Praxis pow, lotus 138, Bro splatula (osäker på om dom finns eller om det bara är proto än), Moment Donner party, ARG m.m. Inte världens stabilaste skidor men eftersom att du bara skrev puder så. Annars ett par bluehouse shoots, big dump eller något annat med lite skärning och mustigt flex.

Ett annat förslag är att du skriver vart du tänkt åka, det ser ju faktiskt lite annorlunda ut på snöfronten t.ex Sverige och Japan. Kanske vore bra att tala om vad du väger? Det är ju faktiskt skillnad på 50 och 150kg eller? Hur du åker behöver du antagligen inte beskriva, alla på freeride har en tendens att åka aggresivt och fort i stora svängar så.. Annars var det en lysande trådstart +1

Senast ändrad:
Jag har kört på en rad olika skidor, senast i raden är Gotama och jag kan inte annat än rekommendera dessa!
Lagom breda för att ge bra flyt, bra rocker så att de fortfarande ger bra skär i pisten samtidigt som de är stabila i alla lägen!

Go Gotama!

Men som "somebody" skriver beror det ju på flera faktorer vilket är det bästa valet...

Hans vikt lär ju inte ligga på 150 om han kör telemark. (bara en gissning)

Jag är riktigt sugen på ett par salomon shogun för samma användning. Ska leta efter årets modell nästa år när det är dags för uppgradering!

ca 100 i midja och lagom skärning är iaf det jag kollar efter. Valet är individuellt!

Fredreik sa:
You don't say

Dock är ju chansen att han faktist gör det inte mindre bara för att han åker telemark, att åka med fasthäl är lika ansträngande.

Senast ändrad:
Jag väger väl ca. 70 kg
Jag kör aggressivt. Så de behöver vara motståndskraftiga. Nu i vinter kör jag i Brittish Columbia. Mkt skogsåkning där, och lätt snö ju, så jag tänkte väl ngt lite kvickare än mina goodha 191.
De är tunga som jag sa innan, så de kan vara lite besvärliga i snåren.
Mina andra scott funkar inte så bra. De fäster inte särskilt stadigt med stighudar och har en tendens att flaxa som fan så fort man kommer upp i hastighet utanför lössnön.

Tack för tipsen, ska kolla upp dem alla! =)

En rev/rev kanske skulle vara kattens pyjamas om du tänker ta ut dom under bra förhållanden. Var mest dryg med rekomendationerna men visst, släng ett getöga på dem. Skippa shootsen och big dump då du inte väger speciellt mycket. Läs runt lite på typ tt också, rätt dålig action i telisforumet här. Praxis och andra märken från andra sidan pölen hittar du antagligen mest information om på tgr. Eller så gör du tvärt om och skiter i att lyssna på mig, har aldrig kört på ett par praxis pow men kan tänka mig att det inte är allt för stadigt så fort det är annat än löst med tanke på det helt omvända spannet och skärningen. Så rev/rev njaaa

Finns ju även ett helt gäng lite mer traditionella skidor som verkar gå gött, moment hyllas av många så där kan du ju ta en titt. Ski logik ser spännande ut så snacka med lee-nus. 4frnt renegade (finns kanske inte några kvar) ser sjukt spännande ut och skulle antagligen bli mitt val just för att det känns som ett pretty safe kort då hjorleifson lyckades helt fantastiskt med ehp!

Nu är det väldigt mycket snack om skidor jag inte testat då jag tyvärr inte närvarar vid några skidtest men känns gött att hypa!

Finns några trådar här om bra Telis skidor, kolla i dessa.

Min rekomendation är att kolla på Völkl Katana, årets modell ska vara grym. Jag har kort några säsonger på modellen innan och den är helt underbar som telis skida. Lätt, grymt smidig i skogen, bra svar i pisten. Midja på 111 mm om jag inte minns fel.

Kan även rekomendera Hendryx, kolla Purple haze modellen som funkar fint som telis. Mer sväng mot Katanan, men har ett härligt bett i pisten. Flytet offpist och hur dom funkar i skog har jag dessvärre ej hunnit testa ännu.

olabola sa:

Min rekomendation är att kolla på Völkl Katana, årets modell ska vara grym. Jag har kort några säsonger på modellen innan och den är helt underbar som telis skida. Lätt, grymt smidig i skogen, bra svar i pisten. Midja på 111 mm om jag inte minns fel.

Kan även rekomendera Hendryx, kolla Purple haze modellen som funkar fint som telis. Mer sväng mot Katanan, men har ett härligt bett i pisten. Flytet offpist och hur dom funkar i skog har jag dessvärre ej hunnit testa ännu.
Tycker TS att Goodha 191 är tunga (vilket de inte är) så lär han tycka Katana är helt sjukt tunga?

Senast ändrad:
JL76 sa:
olabola sa:

Tycker TS att Goodha 191 är tunga (vilket de inte är) så lär han tycka Katana är helt sjukt tunga?
Har aldrig kännt på ett par Goodha. Men han ville även ha ett par kvickare skidor än Goodhan. Och Goodhan som med en radie på 36 m jämnfört med en Katana på 23-28 m(beroende på längd) är ganska stor skillnad.

Vikten är ju inte det som "man" kanske ska tänka mest på för att hitta en kvick, lätt och smidig skida.
Jag har själv aldrig upplevt Katanan som tung eller klumpig varken i skog, djupt puder eller i pisten.

in_full_bloom sa:
Jag har kört på en rad olika skidor, senast i raden är Gotama och jag kan inte annat än rekommendera dessa!
Lagom breda för att ge bra flyt, bra rocker så att de fortfarande ger bra skär i pisten samtidigt som de är stabila i alla lägen!

Go Gotama!

Men som "somebody" skriver beror det ju på flera faktorer vilket är det bästa valet...
Kan inte göra annat än instämma! Jag har åkt sen 96 och det har blivit allt från K2 s egna "telis linje" med midja på 85 och uppåt till Gotaman som är det trevligaste hittils. Salomon Czar var inte någon favorit då den var för seg att får runt vid skogsåkning.
Motera ALLTID bindnigen efter egen åkstil (jag har tillexempel nästa 3 cm fram-monterad G3 nu och det är underbart! Får med skidan i all terräng, klarar att köra Canada-puder utan att dyka. Killen som monterade dem i Verbier är en gammal räv (55+) och har skruvat en del. Han testade det eftersom jag ville visa honom att det ibland ska fram-monteras jämfört med tillverkarens ideér om montering (som ju utgår från en alpinpjäxa dessutom)
Han var klart imponerad. (Även om han tyckte det kändes mer "nervöst" i början blev han övertygad)
Testa Gotaman!

somebody sa:
Fredreik sa:
You don't say

Dock är ju chansen att han faktist gör det inte mindre bara för att han åker telemark, att åka med fasthäl är lika ansträngande.
Gammal tråd, men jag kan inte låta bli att påpeka att du har fel :-)
Särskilt med halvdan telisteknik är energiåtgången med knädjup avsevärt större. Det har tagit mig många år att tycka att skillnaden inte är så stor. Ju bättre man blir desto mer ekonomisk blir telisåkningen men det är nog ingen slump att de flesta telisåkare börjar köra parallellsväng när dom blir riktigt trötta. Det är ju ett av skälen som alpinåkare brukar framföra till att telemark är en underlägsen skidgren.

Prova själv att promenera hemma som vanligt och sedan med 90 grader i knäböj varje steg :-D

Vad det gäller Goodha 191 så är viktskillnaden stor mellan det mjuka och det styva flexet. Jag körde den mjuka versionen och den var riktigt lätt (kolla recensionen här på Freeride) och dessutom en av de roligaste skidor jag kört i skogen i British Columbia eftersom den var så mjuk. Jag köpte loss dem efter testet och nu har en kompis fått ärva dem. Vissa exemplar av det styvare flexet kändes ganska tunga relativt ytan. Den är ju inte superfet med dagens mått mätt.

Om det är någon som funderar på vad dom ska köra i Stryn-slask i sommar och sedan pumpa puder med nästa vinter kan jag varmt rekommendera SkiLogik Depth Hoar. Det låter kanske inte klokt eftersom den är 143 i midjan men jag skulle utan vidare kunna ta den som enda skida till Kanada eller västra USA. Den är ruskigt skojig i pisten också så länge det inte är ren is. Lite oväntat faktiskt. Rockerprofilen funkar riktigt bra till telisbruk. Dessutom löjligt lätt i förhållande till bredden.
Jag står 2,5 grader duck, bra i puder men lite lurigt i pist. Rak montering gav avsevärt bättre bett på bakskidan. Slutsats blir att rakt monterat eller 1 grad duck funkar bättre allround. Nästa gång monterar jag 1,5 grader.

(Jag har ett litet samarbete med SkiLogik men mina DH har jag betalat för och är min absoluta favorit, tycker mig därför kunna tipsa om dom.)

Senast ändrad:
dr-telemark sa:
Vad det gäller Goodha 191 så är viktskillnaden stor mellan det mjuka och det styva flexet. Jag körde den mjuka versionen och den var riktigt lätt (kolla recensionen här på Freeride) och dessutom en av de roligaste skidor jag kört i skogen i British Columbia eftersom den var så mjuk. Jag köpte loss dem efter testet och nu har en kompis fått ärva dem. Vissa exemplar av det styvare flexet kändes ganska tunga relativt ytan. Den är ju inte superfet med dagens mått mätt.

Om det är någon som funderar på vad dom ska köra i Stryn-slask i sommar och sedan pumpa puder med nästa vinter kan jag varmt rekommendera SkiLogik Depth Hoar. Det låter kanske inte klokt eftersom den är 143 i midjan men jag skulle utan vidare kunna ta den som enda skida till Kanada eller västra USA. Den är ruskigt skojig i pisten också så länge det inte är ren is. Lite oväntat faktiskt. Rockerprofilen funkar riktigt bra till telisbruk. Dessutom löjligt lätt i förhållande till bredden.
Jag står 2,5 grader duck, bra i puder men lite lurigt i pist. Rak montering gav avsevärt bättre bett på bakskidan. Slutsats blir att rakt monterat eller 1 grad duck funkar bättre allround. Nästa gång monterar jag 1,5 grader.

(Jag har ett litet samarbete med SkiLogik men mina DH har jag betalat för och är min absoluta favorit, tycker mig därför kunna tipsa om dom.)
Mycket intressant att få veta vad du har. Som ej prylnörd är det dock mycket jag inte fattar så ska inte heller fråga något för jag kommer nog inte kunna ta till mig svaren. T,ex så skulle jag nog inte förstå innebörden av 2,5 grader duck. :(

Jo förresten hur ser SkiLogik Depth Hoar ut? Har aldrig hört talas om detta innan. Jag funderar på att besöka Stryn-slasket i sommar men inte pumpa puder nästa vinter. Jag är inte extremåkare så kan nog inte ha liknande skidor som dig. Vad är det som bestämmer skidans flex om skidorna ska passa till mjukare offpist som slask och vårtinad snö, den som finns i Norge?

http://www.skilogik.com/skis/depth-hoar.php
Det är förvisso en extremt bred skida, men poängen är att den inte kräver en extremt duktig åkare. Jag tycker att Howitzern med sina 110mm kan vara mer krävande på många sätt eftersom den är mycket styvare. Jag gissar att den som aldrig åkt något bredare än 90mm skulle se ut som en skadskjuten kråka de första åken i pist på en Depth Hoar innan vederbörande kom på tekniken, men det krävs mindre kraft än man skulle kunna tro, så länge det är mjukt i pisten. Rockern, det relativt mjuka flexet, normalt spann under foten och 23 meter radie gör att den känns mycket mer förlåtande än skidan ser ut och den är riktigt kul att ligga o carva med. Svårt blir det först när det börjar bli isigt. Då krävs det kraft för att få kanten att verkligen bita. I puder är detta bland det mest lätthanterliga som finns, så när som på att det går riktigt fort efter ett tag ;-)
En fet och mjuk skida är mycket trevligare i vårslask än en styv och lite smalare skida som riskerar att gå igenom den mjuka snön och köra fast. Lite som i puder.

Det kommer en lekfull modell - Rock Star - med 117 i midjan, mjuk flex, kort radie och mer rocker än Depth Hoar. Det kan bli den optimala lattjolajbanskidan men jag har inte testat den ännu. Ser fram emot det :-)

110-125mm midja funkar hyfsat i pist även för den som inte är vrålstark i benen. För en kontorsråtta som inte springer på försäsongsträning och kanske bara kör en vecka eller två kan det vara klokt att inte gå mycket över 110 om man vill ha kul i pisten men har man flera par skidor eller kör mer under säsongen behöver man inte vara rädd att ta i lite på bredden tycker jag.

Duck-stance innebär att man står utåt med tårna, inåt med hälen. De flesta är skapta på det viset rent anatomiskt och man blir därför starkare och man minskar påfrestningarna i korsband, menisker och ligament i knäet.
Jag roade mig med att testa olika vinklar på gymmets benpress. Jag är drygt 20% starkare i 3 grader duckstance och axelbredd mellan fötterna jämfört med smalare, rak stans. Subjektivt känns det bättre i knäna också.

Hmm, tänkte först att man knappt skulle märka 1,5 grader duck. När man sen räknar på det blir det rätt snabbt många mm förskjutning häl -> tå. Nästan 8 mm om jag räknar rätt (inte alls säkert ;)), för min pjäxlängd. Trodde dock duck var mer för "vanlig" carving, men kan inget om telemark så...

dr-telemark sa:
Jag gissar att den som aldrig åkt något bredare än 90mm skulle se ut som en skadskjuten kråka de första åken i pist på en Depth Hoar innan vederbörande kom på tekniken, men det krävs mindre kraft än man skulle kunna tro, så länge det är mjukt i pisten.
:D Stadsskjuten kråka säger du, inser snabbt att jag nog hamnar i det facket tyvärr. :| Hur skiljer sig telemarkstekniken på dessa Depth Hoar med 143 i midjan med ett par andra 90mm:ers skidor. Är lutningen annorlundare, trycket på stålkanterna, balansen eller något annat?

dr-telemark sa:
Rockern, det relativt mjuka flexet, normalt spann under foten och 23 meter radie gör att den känns mycket mer förlåtande än skidan ser ut och den är riktigt kul att ligga o carva med. Svårt blir det först när det börjar bli isigt. Då krävs det kraft för att få kanten att verkligen bita. I puder är detta bland det mest lätthanterliga som finns, så när som på att det går riktigt fort efter ett tag ;-)
Tycker att de flesta skidor är svårare att åka med telemarksposition just på isigt underlag utan att halka eller sladda till speciellt om det är en mjukare skida med mer spann. Och sån erfarenhet har jag därav anledningen till att jag tycker det är lättare att åka i mjuk offpist än mer pistad och hårdare underlag och har här på Freeride fått alla telisåkares värderingar emot mig att så kan jag ju inte tycka eftersom att det bör vara lättare åkning i pistad jämn backe.

dr-telemark sa:
En fet och mjuk skida är mycket trevligare i vårslask än en styv och lite smalare skida som riskerar att gå igenom den mjuka snön och köra fast. Lite som i puder.
Med en fet skida blir ju bärigheten större det kan jag förstå. Har mest erfarenhet av en mjuk skida som även är smal och går fantastiskt bra att åka störtlopp med :) men något svårare att styra med i denna slasksnö de stunder som inte solen ligger på.

dr-telemark sa:
Det kommer en lekfull modell - Rock Star - med 117 i midjan, mjuk flex, kort radie och mer rocker än Depth Hoar. Det kan bli den optimala lattjolajbanskidan men jag har inte testat den ännu. Ser fram emot det :-)
Lattjolajbanskidan passar säkert mig bättre än Depth Hoar då du beskriver den som lekfull samt att den har mindre midja och kortare radie. I o för sig så lägger du säkert in andra värden i vad en lekfull skida är än vad jag gör. Vad tror du statistiken kommer att vara för risken att oerfarna bredskidåkare även med denna nya kommande modell kommer att se ut som stadsskjuten kråka vid användning?

Grejen med riktigt breda skidor är att det krävs mer kraft att få upp dom på kant. När man väl ligger i sväng skiljer det inte så mycket, frånsett att man får åka med bredare mellan fötterna om man inte vill skära sönder sina byxor ;-)
Jag har än så länge bara sett Rock Star på papper och inte i verkligheten. Jag vågar därför inte uttala mig säkert men den har nästan nollspann under foten vilket gör den väldigt förlåtande men aningen mer rocker både fram och bak än Depth Hoar. Man får alltså hålla sig ganska centrerad i sin stans. Jag gissar att den får lite liknande karaktär som Armadas JJ, som ju många telisåkare har ruskigt skojigt på. Jag tror inte man måste vara superexpert för att ha kul på dom, särskilt i mjuk snö :-)

dr-telemark sa:
Grejen med riktigt breda skidor är att det krävs mer kraft att få upp dom på kant. När man väl ligger i sväng skiljer det inte så mycket, frånsett att man får åka med bredare mellan fötterna om man inte vill skära sönder sina byxor ;-)
Jag har än så länge bara sett Rock Star på papper och inte i verkligheten. Jag vågar därför inte uttala mig säkert men den har nästan nollspann under foten vilket gör den väldigt förlåtande men aningen mer rocker både fram och bak än Depth Hoar. Man får alltså hålla sig ganska centrerad i sin stans. Jag gissar att den får lite liknande karaktär som Armadas JJ, som ju många telisåkare har ruskigt skojigt på. Jag tror inte man måste vara superexpert för att ha kul på dom, särskilt i mjuk snö :-)
Tack för förklaringen!

Okej jag kan förstå att breda skidor är svårare att få upp på kant eftersom att kraften mest når rakt ner i pjäxorna på bindningen och sen är det några centimeter kvar till kanten, där kraften inte når till lika bra. Kan tänka mig att mer överdrivna lutningar krävs och därför även högre fart för att få till kantade svängar eller skärande som det heter på skidspråk med telistekniken. Ca höftbrett i mellanrum för skidornas kanter borde funka även om skidorna är bredare.

Ganska centrerad i sin stance nämner du eller som det heter på svenska centrerad hållning är väl även det ultimata för de mest smalaste skidorna vad jag har erfarit för att få till ett skär i alla fall.

Får väl testa hur det känns helt enkelt med för breda skidor om mina och dina mekaniniska och biomekaniska föraningar stämmer.

OT: Förövrigt så brukar jag öva min centrala telishållning på ett golv som glider lätt med strumpor. För om jag lyckas växla vänsterfoten med högerfoten samtidigt att ha en framme och en bak så vet jag att jag lyckats att ha en centrerad viktfördelning. Om vikten är något mer på den ena foten så står den oftast still medans den andra foten rör sig och rör sig ej och då gör jag fel. Och för att träna upp mina tåmuskler och hälsenorna så gör jag "E_FzgtLVzbI]moonwalk".[/MEDIA] Perfekt träning även för hjärnan. :cool:

Senast ändrad:
Kalle_Bern sa:
Hmm, tänkte först att man knappt skulle märka 1,5 grader duck. När man sen räknar på det blir det rätt snabbt många mm förskjutning häl -> tå. Nästan 8 mm om jag räknar rätt (inte alls säkert ;)), för min pjäxlängd. Trodde dock duck var mer för "vanlig" carving, men kan inget om telemark så...
Nja, om man kommer från en alpin bakgrund eller av annan orsak lägger mest tryck på framfoten så hjälper ju duck stance verkligen till att öka trycket på kanten. Om man som jag däremot föredrar att lägga mest tryck på bakfoten så blir överdriven duck lite jobbigt, eftersom man måste kompensera genom att vrida in bakre knäet mot backen.

Jag har bara två par men dom kan jag rekommendera. Armada ARV och Black Diamond AMP, den senare för djupsnö och skare, den första för pist och puder.

Tror AMP skall vara liknande JJ fast aningen bredare och med kraftigare konstruktion under bindningarna.

Snart är det vinter igen. Gött.

amp sa:
Jag har bara två par men dom kan jag rekommendera. Armada ARV och Black Diamond AMP, den senare för djupsnö och skare, den första för pist och puder.

Tror AMP skall vara liknande JJ fast aningen bredare och med kraftigare konstruktion under bindningarna.

Har du fått i uppdrag att promota BD Amp tro?? Inte førsta tråden som du droppar den som ett alternativ. Ær inte det næsta års skida, eller?

amp sa:

Vilka mått har de?

Har du fått i uppdrag att promota BD Amp tro?? Inte førsta tråden som du droppar den som ett alternativ. Ær inte det næsta års skida, eller?
Haha. japp jag får 1000sek per inlägg där jag nämner ordet amp. :D Och det är nästa års skida, men butikerna får testexemplar så om man känner nån som känner nån så är året inte så viktigt.

kan inte måtten i huvet men dom är 187cm, armadan är typ 95 waist och ampen är typ 115 tror jag. Finns på nätet om man googlar. Kanske lite för fet för pisten, eller så är min teknik inte så bra, men kul.

Faktum är att det är den andra tråden som jag nämner dom i, men det är för att jag just tjackat ett par och tyckte det var värt att nämnas här också. Annars så tjatat alla om gotama men dom har jag aldrig provat, fast ingen rök utan eld, så dom är nog toppen.

Ingen rök utan marknadsföring menar du väl...
Det tjatas om att nya Katanan ska vara sååååå grym också. En enda millimeter bredare och jut inte så mycket skillnad i övrigt. Det blir säkert en helt annan upplevelse än årets modell :lol:

dr-telemark sa:
Det tjatas om att nya Katanan ska vara sååååå grym också. En enda millimeter bredare och jut inte så mycket skillnad i övrigt. Det blir säkert en helt annan upplevelse än årets modell :lol:
Kanske kommer det vara en annat mönster på skidorna som gör att upplevelserna blir grymmare, bara det ger ju en annorlundare köpkänsla samt ett annat uttryck.

amp sa:
kan inte måtten i huvet men dom är 187cm, armadan är typ 95 waist och ampen är typ 115 tror jag. Finns på nätet om man googlar. Kanske lite för fet för pisten, eller så är min teknik inte så bra, men kul.
Tack för att du lyckats komma ihåg lite.

Black Diamond Ampen skrev du innan passar för djupsnö och skare och Armadan för pist och puder. Tycker dock att båda klassas som skidor som både kan köras på mjukt underlag och hårdare då jag ser likheter mellan beskrivningarna; djupsnö och puder samt mellan skare och pist. Har nog inte ännu fattat skillnaderna tyvärr. :(

Senast ändrad:
amp sa:
Haha. japp jag får 1000sek per inlägg där jag nämner ordet amp. :D Och det är nästa års skida, men butikerna får testexemplar så om man känner nån som känner nån så är året inte så viktigt.

Faktum är att det är den andra tråden som jag nämner dom i, men det är för att jag just tjackat ett par och tyckte det var värt att nämnas här också. Annars så tjatat alla om gotama men dom har jag aldrig provat, fast ingen rök utan eld, så dom är nog toppen.
Wow! Jag vill ha din deal!! :P

Armadan är ju 115 dock :P

dr-telemark sa:
Ska väl ha fått input av Ian McIntosh...så jag har en känsla av att den kommer bli styvare :P

Ang Gotama så kan jag intyga att dom är rätt tunga om man planerar att gå uppför..
Dock grymt roliga nerför! Skönt flyt i pudret och går faktiskt att skära riktigt fint i pisten! :)
Men man måste ju kanta rocker-skidor, annars blir det väldigt nervöst..

PNyberg sa:
dr-telemark sa:
Ska väl ha fått input av Ian McIntosh...så jag har en känsla av att den kommer bli styvare :P
det är väl redan från i år dom ändrat, framförallt produktion i tyskland och tiprockern?
sen lär den bli lite styvare kanske..

Senast ändrad:
Black Diamond Ampen skrev du innan passar för djupsnö och skare och Armadan för pist och puder. Tycker dock att båda klassas som skidor som både kan köras på mjukt underlag och hårdare då jag ser likheter mellan beskrivningarna; djupsnö och puder samt mellan skare och pist. Har nog inte ännu fattat skillnaderna tyvärr. :(
Ok, korkat skrivet av mig. Tänkte mer att skillnaden ligger i skidans konstruktion. Rocker + bredare + mjukare innebär ju att man får mer flyt och kan slöåka över lite jobbigare typ av snö, typ skare t.ex. Arv skidan är ju mer av en allaroundskida, lagom bred för pist och stabil i höga farter. Sen funkar ju alla skidor att åka offpist med om man bara är duktig nog. Men är det mycket mycket djupsnö så är det nog gött med lite extra feta laggar.

Mötte en timewarpkille från england som pinnande förbi oss uppför i en hike med full utrustning direkt från 80talet. Han hade riktigt jäkla smala skidor och skinboots, men åkte puder som en gud trots att han hade en stor väska på ryggen.

Puder=puder
Djupsnö=massor av snö, kanske puder, kanske tung, kanske kristall.

RobertMaansby sa:
PNyberg sa:
dr-telemark sa:
det är väl redan från i år dom ändrat, framförallt produktion i tyskland och tiprockern?
sen lär den bli lite styvare kanske..
Nejnej. Det här är i år som ändringen sker. Har för mig att många av skidorna får andra rockerprofiler och att de tar bort contiunous rocker grejen och kör ist med platt spann under foten. Så platt spann under foten och hårdare än förra året...kanske lite mer tiphöjd än förra året oxå.

Tillbaka
Topp