Tjej köpa bräda första gången

JosefinAxel

Ny medlem
Hej tänkte kolla här då jag inte blivit något klockare av att fråga i butiker. Var inne i två butiker idag då en sa att jag skulle ha en något längre än till hakan och den andra tvärtom så. Har även kollat lite på nätet själv men förstår inte riktigt ifall kill eller tjejbräda spelar någon roll? Jag är tjej, 178 cm lång med skostorlek 38 och undrar vad för slags bräda som skulle passa mig?
Jag skulle väl säga att jag ligger mellan nybörjare och medelgod, åker mest i pist men vill ha en allsidig bräda så man kan utvecklas osv.

Jättetacksam ifall någon med kunskap skulle lägga sin tid på att svara haha :)

Jag är absolut ingen expert när det kommer till snowboard, men kortfattat så är skillnaden på tjej- och killbrädor framförallt bredden (och längden). Tjejer har för det mesta mindre fötter, vilket gör att de kan köra på smalare brädor utan att få toe/heeldrag (att tårna och hälarna slår i snön när man lägger brädan på kant). På samma sätt görs tjejbrädor även i kortare längder och inte lika hårda, eftersom tjejer oftast är kortare och lättare än killar.

Jag är lika lång som du och har samma skostorlek, och jag kör på en bräda som är 153. Vissa skulle kanske säga att det är i kortaste laget, men jag tycker att det funkar utmärkt. Tror det är lite upp till en själv vad man gillar, en längre bräda är generellt sett stabilare i hög fart, och flyter bättre pga större bäryta, men en kortare bräda är lite mer lättmanövrerad. Sen finns det givetvis en hel hoper faktorer till som väger in (rocker, hur mjuk brädan är osv) men dom frågorna törs inte jag svara på.

Har du möjlighet att testa olika brädor innan du köper? Ett alternativ är att först köpa ett par sköna boots som passar bra, och sedan köra några olika hyrbrädor för att hitta vilken du gillar bäst. Köper du sedan en bräda brukar butiken kunna stryka hyrkostnaden. (Inte säkert att du har möjlighet till detta, men kan du så är det ett bra sätt att få känna sig för.)

Jag tror själv att jag föredrar en kortare bräda... Så en bräda som är 155 funkar gott till att åka mest i pist i också? Tack för din hjälp! Har du en kill eller tjejbräda samt är de någon bräda som du skulle kunna rekommendera? :) har tyvärr inte möjligheten till att hyra och prova men känner samtidigt att jag inte är så "pryl"beroende utan vill mest ha något som går att åka på. Men vore kul att köpa en "bra" bräda ändå då de är en del pengar... :)

Jag tycker att det funkar utmärkt iallafall. En sak som påverkar piståkning är om det är en direktionell bräda eller en true twin. True twin är symmetrisk (bättre om om man ska åka/landa switch) och direktionell har lite längre och ibland bredare nos vilket gör den bättre att åka "framlänges" på.

Jag kör på en Burton Feather, en av deras "instegsbrädor" (tjejmodell) och den funkar bra för mig. Jag är inte så duktig att jag känner stor skillnad mellan den och någon annan, men har du inte större fötter än 38 finns det ingen anledning för dig att inte ha en tjejbräda. En för bred bräda blir trögsvängd i pist. Eller ja, jag har haft killbrädor några gånger när jag hyrt och jag har upplevt det som bökigt.

Nej, jag tror inte att du behöver ha en killbräda. Men snacka med butiken om du är osäker, de vet vilken storlek på boots och bindningar som funkar till vilka brädor. Bindningarna på min bräda heter Lexa (Burton).

Jag är helsåld på bataleon/switchback så kika in deras disortia finns i 149, 152 och jag har inte hört en enda tjej (4-5st) som åkt på den brädan som haft något negativt att säga om den :)

Switchback har en small storlek nu som passar till tjejboots!

Ska bli intressant att se vad min bästa polare tycker om hennes disortia/switchback combo nu när den kommer och hon får prova det för första gången på lucia! :D

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp