Tjejskidor

JonteAnd

Ny medlem
Tjejskidor
Hej!
Jag hade tänkt köpa nå nya lagg åt tjejen. Hon är helt nybörjare på telis så det blir premiär för henne. Hon är ca 155-160cm lång och väger ca 40kg, så hon är ju ingen direkt tungviktare.

Frågan är då vad hon bör ha för utrustning. Det är begagnat jag är ute efter. Pjäxorna jag kikat på är Scarpa T2x, hittade ett nytt par för 1500kr, tycker det är rätt pjäxa för rätt kurs. Skidorna jag tittar på är Head Monster 73, 163cm, med rottefella Z Comp. Längden tycker jag verkar hyfsad, men i och med att hon är så pass lätt så vet jag inte om dom blir för mjuka för henne?

Ge gärna förslag på andra skidor också!
Mvh/Jonte

Tjejskidor
Låter som du har hittat bra utrustning åt tjejen!

Min sambo har K2 Shes Piste som är en bra allround skida. Har utgått ur sortimenetet men går att hitta till bra pris. Jag tror att ett par Shes Piste i den kortaste längden (153?) skulle passa din tjej bra.

Tjejskidor
hejsan jonte,

jag kör själv telisar och som nybörjare för några år sedan började jag köra på rena pistskidor med telisbindning. jag anser att det är bätte för att man lättare får igång tekniken på skidan då den kommer rätt i svängen om man gör rätt, en läromästare. blir lättare att jobba med höften i svängen, lägga på fart och att man kommer upp på kant! pjäxorna och bindningen är bra som du valt ut, det behöver ju inte vara några direkt high-tech utrustning för en nybörjare, väljer man de nya prylarna är det lätt att undvika korrekt teknik. längden på skidan är bra men leta efter en mer pistaktig skida, det är mitt tips som telis-tjej, fd. nybörjare och i samma tungviktsklass som din tjej=)

ha så kul!
MVH Frida

Tjejskidor
Jaha okej. Jag pratade med en nu och han tyckte att Head Monstrena är lite väl hårda för en som är såpass lätt. Han tyckte att jag skulle satsa på nå K2 istället. Men vars hittar man egentligen skidor? På blocket finns ju en del men inte så korta och mjuka.. Ingen som har något tips? Eller kanske rentutav nå skidor till salu?

Mvh/Jonte

Tjejskidor
Jag har kollat lite på Sport Conrad nu. Någon som handlat där förr? Jag tänkte om det funkar bra med frakt och så. Skidorna jag hittade där är ett par K2 Shes Piste årsmod 07/08, dock 160 långa men det borde väl ändå funka? Hon är bara 16 år så hon växer fortfarande. Dom säljs ut för 199€ vilket jag tycker är ett bra pris(?). Bindningen som verkade mest intressant var G3 Targa Elle, och det är väl en bra tjejbindning? Det skulle bli totalt 279€, vet dock inte vad frakten kostar.

En sak jag undrar är vad man ska välja för Montagepunkt (vars man vill ha bindningen monterad om jag fattat rätt). Front eller Back?

Mvh/Jonte

Tjejskidor
sport conrad är bra att handla på. Lätt att skicka tillbaka om det händer något med skidan och så. Man får även skidorna väldigt snabbt!
Om hon ska jibba så kan du ju ta mittmonterat men om hon ska lära sig åka skidor så är bakmonterat enklare att lära sig carva på om man säger så.

Tjejskidor
sport conrad är bra att handla på. Lätt att skicka tillbaka om det händer något med skidan och så. Man får även skidorna väldigt snabbt!
Om hon ska jibba så kan du ju ta mittmonterat men om hon ska lära sig åka skidor så är bakmonterat enklare att lära sig carva på om man säger så.

Tillbaka
Topp