topptur/freeride pjäxor

johhha

Medlem
topptur/freeride pjäxor
Jag är på jakt efter ett par hyfsatt lätta pjäxor för freeride och topptur, så krav är att det finns "gå-läge" på dem. Jag är en god åkare, över medel, som mest kommer åka lift uppför men det borde bli en 5-6 topptursdagar/ år med.

Har någon erfarenheter av denna typ av pjäxxor? brukar dem bli mycket sämmre utför än pjäxorna utan gåläge?

Jag har även ganska breda fötter (100mm), provade ett par salomon quest 100 som satt hyfsatt bra. Är dock orolig över prestandan i denna typ av pjäxa vid utförsåkning..

Kan någon tippsa mig om några bra modeller så att jag kan föröka ta mig till affärer som har dem för att prova. (bor i sundsvall men är ibland i sthlm och åre)

topptur/freeride pjäxor
Om du vill ha en turpjäxa och är orolig över nedförsprestandan kan du kika på nya dynafit vulcan som kommer till butik snart. Technica har bra utförsorienterade pjäxor, dock verkar gåläget vara sämre. Jag har inte prövat någon av pjäxorna personligen, men har en äldre lättviktsmodell av vulcan och den turar helt otroligt bra.

Sen finn BD Factor 130, också med tämligen dåligt gåläge.

Men alltså, 5-6 dagar på topptur om året? Då kan du ju lika gärna harva på i alpinpjäxorna tycker jag nog. De nya pjäxorna som tex vulcan är grymma, men kostar därefter. Salomons nya bindning (guardian) verkar bra.

I övrigt gäller mina generella tips vid pjäxköp att det är viktigt att du köper hos ett ställe som har stor erfarenhet av bootfitting. Och då helst på själva skidorten du tänkte åka ett par veckor, så du hinner tillpassa pjäxorna på plats. Att diskutera specifika modeller på alpinpjäxor på nätet är ganska meningslöst, det är bootfitterns jobb att välja det skal som passar din fot bäst och sedan tillpassa det perfekt.

MVH
FF

topptur/freeride pjäxor
tack för bra svar, tror det är väldigt dåligt med bra bootfitters i sundsvall. får hoppas att dem har pjäxxa som passar mig i åre, borde väl finnas någon duktig personal på någon affär där. (tips?)

topptur/freeride pjäxor
tack för bra svar, tror det är väldigt dåligt med bra bootfitters i sundsvall. får hoppas att dem har pjäxxa som passar mig i åre, borde väl finnas någon duktig personal på någon affär där. (tips?)

topptur/freeride pjäxor
Du kan hitta en hel del utförliga tester av sånna pjuck på Tetons forum.
I åre så ska du gå till Åke på Pjäxverkstan eller till Åre Skidsport.

Senast ändrad:
topptur/freeride pjäxor
Om du hade tänkt åka upp under högsäsongsveckorna kan det nog vara en poäng att boka en tid i förväg hos din valda bootfitter. Så behöver du inte vänta på att dom ska ha tid med dig när du kommer upp, utan kan sätta igång på morgonen första dagen..

Och ta med dig dina gamla pjäxor att varva med utifall att det blir för påfrestande att köra heldagar i början med de nya tight-tighta pjäxorna. Det kanske är puder och då är det ju viktigare att man kommer ut än att pjäxorna sitter skitbra :) Dom ger ju med sig med tid så de första dagarna ska vara smärtsamma för att dom ska sitta bra när dom är inåkta.

topptur/freeride pjäxor
FF har rätt. Det finns en hel del bra turpjäxor men 5-6 dagar per år (om du inte då flashar till och går 3000 höjdmeter per dag) så funkar ett par helt vanliga pjuck alldeles utmärkt. Men det finns ok kompromisser, som Lange XT. Åre Skidsport är bra på riktigt, de kan ge bättre råd än någon här, eftersom de samtidigt ser din fot när de kommer med expertutlåtandena.

topptur/freeride pjäxor
Hej igen, bra respons :)

Jo, funderar som sagt även på vanliga pjäxxor men tänkte att om det inte är nån speciellt stor påverkan på utförsegenskaperna så kan jag likväl köpa "tur-pjäxxor". Är inte ute efter dynafits lättaste pjäxxa utan de som är mer fokuserade på resan ner..

Ska 4 dagar till Sunnmörsalperna med i år och då är det ju 1200-1500 meter som skall klättras.
Sen om jag kör vanliga pjäxxor, freeride/tur-bindning och "vanliga" skidor lir det tillsammans jäkligt tugnt.
Vill spara åtminstone LITE vikt på helheten.

Sen kommer jag troligen gå en hel del från liftarna med.

Ska upp till åre under skidtestdagarna i år, om inte tidigare.. får testa lite då. Tack för butikstips!

Senast ändrad:
topptur/freeride pjäxor
Kör på BD Factor, funkar helt ok. Men jag är ingen erfaren åkare så jag kan inte direkt jämföra annat än med illasittande hyrpjuck... Är man van med raceboots så blir nog alla turpjäxor en kompromiss. Men allt är ju subjektivt, har en kompis som kör på TLT 5 P som enda pjäxa och han tycker det funkar utmärkt.
Skulle jag titta på turpjäxor idag (vilket jag gör) skulle jag titta på Dynafit Mercury eller Vulcan, Scarpa Maestrale RS och Technica Cochise Pro Light. Läsning bla http://blistergearreview.com/gear-reviews/scarpa-maestrale-rs , http://blistergearreview.com/gear-reviews/2012-2013-tecnica-cochise-pro-light , http://www.wildsnow.com/8407/vulcan-ski-boots-south-america/ , http://www.wildsnow.com/8225/scarpa-maestrale-review-3/ .
Cochise pro light har ju fördelen av att man kan byta sulor och verkar vara mer race om man skall tro Marshal men är lite tyngre.
Dalbello har väl sina Sherpa också men dom har jag inte läst nått om, blir också ännu tyngre. Mercury, Vulcan och Maestrale RS ligger väl på 1,5-1,6 kg, Cochise light 1,8 kg och Sherpa 1,8-2,0 kg. Sen finns ju Garmont och BD så vill man prova sig igenom alla alternativ så har man ju att göra...
Avgörande är ju förstås också vilka bindningar du skall ha, låter som det blir guardians eller duke/baron/f12 och inte tech? Att tänka på med Guardian är ju att den inte har rörlig AFD och därmed inte officiellt kompatibel med andra turpjäxor än Salomons egna om jag förstått saken rätt. Men hur stor praktisk betydelse det har vet jag inte, finns nog många som kör med andra pjäxor.

topptur/freeride pjäxor
Jag kör ett par Tecnica Cochise 120 som har väldigt goda utförsegenskaper. Innerskon (plösens överkant) funkade inte alls till mitt smalben :S så jag använder inneskon från ett par Lange FR. De är som tidigare nämnts inte de lättaste turpjucken men de har ett skönt gåläge och framförallt funkar de som ett par riktiga alpinpjäxor utför. Har båda sulorna och kommer att använda dem i såväl Look P18 som Dukes och Dynafit FT12.

Jag har även kört dedikerade turpjäxor (Dynafit Zzero), Uppför och i restaurangen är de väldigt behagliga, men i jämförelse med Cochisen vid utförskörning är det som att ha seglarstövlar fastspikade på skidorna. Visst det går, är du snäll mot snön och har bra balans kan det till och med gå riktigt bra. Men om du frågar mig så är det inte längre frågan om alpin utförsåkning utan kontrollerad utförsturåkning.

För diverse jämförelser av vikter kan du kolla här:
http://www.wildsnow.com/more/backcountry-skiing-gear-weights/

topptur/freeride pjäxor
Även jag slår ett slag för Cochise light. Har du en fot som passar någorlunda, så är denna nog en av dem bästa pjucken du kan köpa i detta segment.

http://sierraskijournal.blogspot.no/2012/04/tecnica-cochise-lightcochise-pro-130.html
http://stormdaysales.com/tecnica-ski-boots/testimonials/2012-2013-cochise-130-pro-review/

Salomon har även en utmanare i år med den nya och limiterade Quest Max 14.
Testat båda skorna i butik och tycker egentligen att gåläge är bättre.

HOOLD your horses!! Quest Max 130 heter dem :P

topptur/freeride pjäxor
Tack igen för fina svar, har fått en del att titta upp och prova.
Hur mycket "sämre" är dessa pjäxxor än vanliga? jag menar jag ska ju inte köra nån slalomtävling med dem, åkning främst friåkning men en del hopp och lek och en del ösiga åk i pisten är det som gäller.

Kommr nog inte köpa dyrare än runt 4000 då jag ska ha nya skidor i år med..

topptur/freeride pjäxor
johhha sa:
Tack igen för fina svar, har fått en del att titta upp och prova.
Hur mycket "sämre" är dessa pjäxxor än vanliga? jag menar jag ska ju inte köra nån slalomtävling med dem, åkning främst friåkning men en del hopp och lek och en del ösiga åk i pisten är det som gäller.

De behöver inte anses sämre alls. Alla har bara olika egenskaper, och prislappar. Men om du verkligen vill ha lätt, samtidigt som det ska vara styvt för utförsåkning, då blir det också dyrt. Typ Dynafit Vulcan eller Dalbello Sherpa.

Väljer du lätt men mindre dyrt, t.ex. Zzero, då får du ge avkall på styvheten. Väljer du en styvare pjäxa med gåläge, typ BD Factor, Cochise 120, tja, nästan alla fabrikat har en modell ute nu, då blir det inte så mycket lättare än en traditionell alpinpjäxa.

Visst det finns lättvarianter, t.ex tidigare nämnda Cochise Pro Light som är både styva och viktbesparande, inte lika lätta som de lättaste och inte lika styva som de styvaste och inte lika billiga som de billigaste... Ekvationen styvhet, vikt, pris har ingen optimal lösning... Mitt tips är att testa många, välj framför allt den som passar dina fötter bäst, matchar dina bindningar och har ett gåläge som du accepterar. Passar de illa är det ju en klen tröst att sparar femtio gram eller ett hekto per fot. Det är jobbigt att gå uppför, med eller utan pjäxor på fötterna!

topptur/freeride pjäxor
johhha sa:
Skulle det vara så att det inte stannar på ca 4k med sulor, eventuellt skalarbete osv så är det ingen dum idé att omprioritera lite och köpa begagnade skidor istället. Är fötterna glada är skidåkaren glad.

topptur/freeride pjäxor
Jarle sa:
johhha sa:
Skulle det vara så att det inte stannar på ca 4k med sulor, eventuellt skalarbete osv så är det ingen dum idé att omprioritera lite och köpa begagnade skidor istället. Är fötterna glada är skidåkaren glad.
Helt enig. Du kan ju scora sjukt fina beggade skidor här på freeride!

topptur/freeride pjäxor
johhha sa:
Ska 4 dagar till Sunnmörsalperna med i år och då är det ju 1200-1500 meter som skall klättras.
Sen om jag kör vanliga pjäxxor, freeride/tur-bindning och "vanliga" skidor lir det tillsammans jäkligt tugnt.
Vill spara åtminstone LITE vikt på helheten.
För så få dagar per år, om du för det mesta ändå åker i pist, så fungerar dina alpinpjäxor utan några större problem tycker jag. Varför inte hyra en hel toppturs-setup för dessa dagar så kan man ju pröva sig fram till vad som kan fungera? Lätt hänt nu att det spenderas pengar på utrustning som man kanske inte kommer att vara nöjd med?

topptur/freeride pjäxor
provat ett oar cochise light nu.. dem tyckte inte mina fötter om. :(

Jo har funderst på att köra alpinpjäxxor men tänkte att "varför inte" då jag vet att jag kommer gå ett gäng gånger (blivit mer och mer varje år).
Behöver ju som sagt inte dem lättaste turpjucksen utan dem som sitter bra, har bra utförsprestanda och inte är våldsdyra. kollar regelbubdet freerides köp/sälj med.

Imorgon skall fler modeller provas då jag hittat ett ställe jag kan ta mig till.

topptur/freeride pjäxor
Skidsport har för tillfälligt, 30-50% på fjolårets pjäxor. De har även 50-70 % på fjolårets skidor. Så bege dig in där på momangen när du anländer till Åre.

topptur/freeride pjäxor
PNyberg sa:
Jarle sa:
johhha sa:
Helt enig. Du kan ju scora sjukt fina beggade skidor här på freeride!
+1

topptur/freeride pjäxor
Provade the One, cochise light, mercery, maestrale och sherpa 5/5 idag. Cochise och maestrale passade mina fötter bäst, dynafit är ju ganska korta så jag måste nog upp en storlek eller trycka dom ganska rejält. Blev positivt överaskad av cochise, mycket bra gåläge, skulle säga att det inte är någon praktisk skillnad på den punkten mellan dynafit, maestrale och cochise light. Maestrale satt bra men för mjuka och RS fanns inte inne i min storlek. Tyckte att the One och Maestrale kändes ungefär lika mjuka och mercury och cochise light ungefär lika hårda, skulle inte vilja ha styvare så Vulcan går nog bort utan att ha provat.
Lutar nog åt Cochise light eller Maestrale RS om den sitter lika bra som den gamla Maestrale. Maestrale är 200g lättare, har en tjockare liner och bredare läst, cochise har fördelen att det går att byta sula mellan tech och alpin om man behöver det och känns mer som en vanlig överlappspjäxa. Svårt...

topptur/freeride pjäxor
Blev ett par Cochise light, kändes som om dom satt med ett precist grepp runt hela foten. Skiljer dessutom bara 100g i vikt och sulorna går att byta. Nästan 500g lättare än mina nuvarande BD Factor.
Tog med en våg och vägde själv:
Cochise light 27,5 1720 g
Maestrale RS 27,5 1640 g
Mercury 28 1620 g (Jag måste gå upp en storlek från 27,5 blir för korta annars. Lustigt nog vägde 27:an 20 g mer än 28:an...)

Vikterna inkluderar papphäftet som sitter på pjäxorna :)

Gåläget är bra men ändå lite bättre på Mercury och Maestrale. Dock måste ju plösen bort på Mercury vilket gör att det blir lite mer pyssel om man inte kör utan både upp och ner.

Någon som vill köpa ett par Factor i 27,5?

topptur/freeride pjäxor
Slår ett slag för Dalbello Sherpa. Kör själv med Virus kärde tidigare krypton (Alpinpjäxa)
Har inte haft någon skönare pjäxa. Fungerar kanon utför och gåläget är
riktigt bra klart tillräkligt styv i min smak.

topptur/freeride pjäxor
Lånar tråden lite,

Förstod jag det rätt att om man inte har fullt fokus på turande och kanske får några dagar om året och inte flera tusen höjdmeter så fungerar det med vanlig alpinpjäxa utan gåläge?

Tex,

Nordica speedmachine 120 och Marker tour F12?

topptur/freeride pjäxor
sparksykkel sa:
Lånar tråden lite,

Förstod jag det rätt att om man inte har fullt fokus på turande och kanske får några dagar om året och inte flera tusen höjdmeter så fungerar det med vanlig alpinpjäxa utan gåläge?

Tex,

Kort svar: Ja. Hur mycket gåläge spelar in beror dock till stor del på hur flack turen är. Mer flack terräng gör att gåläget blir trevligare att ha. Men de flesta som inte ger sig ut på åtminstone dagsturer rör sig väl förhållandevis sällan över platt i någon större utsträckning.

topptur/freeride pjäxor
Okej, då låter det ju som att man egentligen kan släppa på det mesta av spänningarna och trampa på, hade eventuellt tänkt att göra några promenader vid riksgränsen. Känns som att det borde vara ganska förlåtande terräng

topptur/freeride pjäxor
sparksykkel sa:
Okej, då låter det ju som att man egentligen kan släppa på det mesta av spänningarna och trampa på, hade eventuellt tänkt att göra några promenader vid riksgränsen. Känns som att det borde vara ganska förlåtande terräng
Beror väldigt mycket på vilka promenader du tänkte göra, men finns mycket som är stigning från (mer eller mindre) vägkanten.

topptur/freeride pjäxor
sparksykkel sa:
Lånar tråden lite,

Tex,

Jag har kört en setup med hård alpinpjäxa (Lange 130) och Marker Barons ganska mycket. Det är knappast en njutning att släpa den vikten uppför. Varje topptur funderar jag på att byta. Å andra sidan har jag aldrig ägt ett par turpjäxor, så jag är lyckligt ovetande om hur stor skillnaden uppför faktiskt är..

Så ja, det går bevisligen att leva med hårda alpinpjäxor utan gåläge. Det går t.o.m. att göra det under en längre tid (en år turande jag mer eller mindre varje dag under tre veckor med dem..).

Men nu är jag mer sugen än någonsin på ett par riktiga turpjäxor..

topptur/freeride pjäxor
sparksykkel sa:
Du får fort skavsår om du släpper upp spännena för mycket och traskar en hel dag.

topptur/freeride pjäxor
Får väl traska runt lite i dem denna säsong och se hur utfallet blir, surfade lite på Lange XT som verkade vettig, men det får bli mot vintern efter denna.

fartmaskinenerna sitter som en smäck på fötterna och det känns lite ångestladdat att skaffa nya okända.. men det blir säkert tvunget senare.

Tillbaka
Topp