Topptur i norra dalarna eller jämtland

MelkMan

Medlem
Tjena!
Jag var sugen på att göra en topptur på någon av de kommande helgerna i norra dalarna eller jämtland. Vet inte vilket bästa stället att göra en topptur i dem trakterna är så ifall någon här har något tipps på ett bra berg/fjäll som är relativt brannt och kul skulle det uppskattas.

Ifall någon är sugen på att följa med så uppskattas det med. Alltid kul när man är fler!

Kring Storulvån har du en hel del att välja på. Eller sylarna. Men då måste man ta sig ca 16 antingen på skidor eller med snövessla.

Storulvån är riktigt bra. När du säger en helg är det få resdag fredag och hem söndag? Beroende på varifrån du reser så kan det bli kort om tid. Grövelsjön, Nipfjället, Städjan fungerar också. Inte lika bra som Storulvån men kortare avstånd att resa. Förutsatt att du kommer söderifrån, jag har svårt att tänka mig att du åker ner till norra Dalarna för att tura : )
Några önskemål på boende?

Storulvån är det STF som är bäst. Grövelsjön likaså, STF är det städjan , nipfjället som gäller så finns det del massa boenden på Idrefjäll men även i Idreby.
När planerar du att åka?

Ja så fort som möjligt egentligen. Kollade redan 19e februari. Ifall man sover i storulvåns fjällstation, ska man köra därifrån nånstans eller utgår man därifrån och går?

Ja så fort som möjligt egentligen. Kollade redan 19e februari. Ifall man sover i storulvåns fjällstation, ska man köra därifrån nånstans eller utgår man därifrån och går?
Getryggen står utanför dörren, halvvägs upp på den kan du ta dig till tväråklumparna. Två berg med fina åk sen har du snasarna efter klumparna. Dom står där på rad och väntar. Ska du åka stor eller lillsnasen så är det bekvämt med bil i fem min från station.

Alt ligger precis utanför dörren. Här finns utförlig beskrivning av topparna och åken:
Del 1 (sid 194)

Del 2 (sid 206)

Tillbaka
Topp