Topptur i Riksgränsen slutet av maj

Pillard

Aktiv medlem
Tänkte åka till Gränsen avslutningshelgen i maj. Planen är väl mest att leka i slasket i anläggningen och på Nordahls. Att det kan finnas bra heliskiing i området då är jag med på men finns det några rimliga dagsutflykter från systemet så sent på säsongen som gör det värt att släpa med sig turgrejer?

När jag var i gränsen i mitten av maj för två år sedan så fanns det fina åk, med nysnö, både uppför och nedför Vassitjåkka och Låktatjåkka.

Men beror väl som allt annat på "dagsformen" på närområdet. Förrförra året var det jämförelsevis väldigt gott om snö. Men kanske nån annan som har bättre koll på det.

Men Ja, för sjutton! Vassitjokka, och Soldalen bjuder på magiska dagar om snöläget är fint. Eller bara slapptura bakvägen upp till Låkta. Betydligt roligare än att jaga upp på Nordals!
Tänkte att man kör Nordals och systemet tills liftarna stänger och sen kanske det blir nån kvällstur. Är det enkla turer tex Vassi eller behöver man ha med mer turbetonad rigg än Shifts och PB&J?

Tänkte att man kör Nordals och systemet tills liftarna stänger och sen kanske det blir nån kvällstur. Är det enkla turer tex Vassi eller behöver man ha med mer turbetonad rigg än Shifts och PB&J?
Vassi kan du gå baklänges med skygglappar och diamir-bindningar. Finns gott om mysturer där uppe. (Där nere? Hur blir det nu? Där mellan oss.)

Kanske värt att tillägga att det är ett jäkla långt insteg om du åker Vassi från systemet, jag tar alltid bil till stationen, insteget är tillräckligt långt därifrån.

Om du har bil ökar möjligheterna drastiskt. Låktatjåkka som nämnts är en trevlig tur, nås via låkta-station där du kan följa leden, roligare från kopparåsen.

Du har annars namnlösa som nås direkt från systemet.

//R

Kanske värt att tillägga att det är ett jäkla långt insteg om du åker Vassi från systemet, jag tar alltid bil till stationen, insteget är tillräckligt långt därifrån.

Om du har bil ökar möjligheterna drastiskt. Låktatjåkka som nämnts är en trevlig tur, nås via låkta-station där du kan följa leden, roligare från kopparåsen.

Du har annars namnlösa som nås direkt från systemet.

//R
Vi har bil :) Långt insteg som att man behöver fira osv? Rep o sele lär inte få åka med...

Vi har bil :) Långt insteg som att man behöver fira osv? Rep o sele lär inte få åka med...
Bra att ni har bil.

Nej, långt insteg som att man får gå en bit innan själva "berget" börjar.
Hoppas ni får det bra, själv hade jag en riktigt fin sista helg förra säsongen.

//R

Bra att ni har bil.

Nej, långt insteg som att man får gå en bit innan själva "berget" börjar.
Hoppas ni får det bra, själv hade jag en riktigt fin sista helg förra säsongen.

//R
Ah, det låter som anmarsch? Insteg tänker jag mer så här...
A4C80619-239F-44FA-B4BA-E7FA24E61445.jpg

Jaha....då menar jag anmarsch. Vi brukar kalla det insteg, men vi är ju från norr om Sveg så vi har nog fått det om bakfoten som vanligt.

Rep har jag slutat med för länge sen.....med några få undantag.

//R
Vem som fått om bakfoten vetekatten men då vet vi iaf att vi pratar om samma sak. Hade varit tråkigt att bli stående där uppe och ha ett jobbigt insteg till åkningen :)

Vid rätta förhållanden kan framsidan på Vassi (sidan mot Katterjåkk/Riksgränsen) vara en superfin tur - kan vara lite lurig att hitta men det brukar finnas spår upp/ner där som man kan följa. Den är ganska brant på slutet (stegjärn/yxa i fall det är hårt). Bilden tagen där 2021-05-12 klockan 19:07 :) (längst till höger på bilden ser ni Riksgränsen och Katterjåkk)
vassi.jpg

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp