Topptur runt Åre i maj

Folkee

Ny medlem
Topptur runt Åre i maj
Hej!

Har redan nu insett att min enda chans på mer skidåkning denna säsong skulle vara att göra lite toppturer runt Åre i början av maj. Har därmed två frågor:

- Vad tror ni om snöläget så sent, brukar det ligga kvar något som går att åka på? Man hör ju rykten om att de öppnat systemet på midsommar osv..
- Har ni tips på turer man kan göra som dagsturer om man har tillgång till bil? Snasahögarna är ju inom köravstånd, men Sylarna verkar svårt t ex.

Tack för eventuella svar, jag önskar er ett 2019 med fler skiddagar än vad jag själv planerar :((

Topptur runt Åre i maj
• Snasahögarna vid Storulvån är det mest uppenbara. Lättillgängligt. Vid rätt snöläge åkning från bilen. Sylarna går man in till därifrån, vid ok snöförhållanden. Renägarna gillar inte att man nyttjar området, då det är kalvningstid. Ta absolut inte med hund och visa stor respekt för renarna.

• Skäckerfjällen brukar vara bra i början av maj, men kräver hyfsad fysik och lätta grejer. Det är en bra bit in till de riktigt bra fjällen. Ofta brukar GPS-en visa över 30 km på en dagstur över 4-5 toppar.

Själv bor jag i Åre, men för majturer åker jag till andra ställen som är många gånger bättre. Som Norge eller Lappland.

Tillbaka
Topp