Topptura i Lofoten i maj?

Jag och en kompanjon funderar på att åka upp till Lofoten i maj då vi båda är lediga under en längre period men har hört att det är dåligt med snö där då? Är det kanske någon som har varit där under maj och det var hur bra som hellst? Om det nu går att topptura där då så skulle jag vars supertacksam om tips där det är najs att gå upp ?

linkan_110

Medlem
Går alldeles utmärkt, men ta med hikingskor och räkna med och gå i skor första biten

Vi var där veckan efter NM o de va nice

Lintan1

Aktiv medlem
Jag vet inte hur snöläget ser ut för något av ställena jag kommer rekommendera i år, men det kan va värt att kolla in ställen som ligger lite längre in i landet eller mer norr ut. Lyngeln, Tamokdalen eller Hunddalen bör vara mer snösäkra. Men även här kan det krävas anmarsch i kängor eller pjäxor :)

jugglingpunx

Ny medlem
Det finns en del att välja på beroende på snöläge.
Har ni kollat i Topptursboken om Narvik/Abisko området?
Där finns massa bra turer beskrivna.
Inte riktigt Lofoten då men lite ditåt geografiskt i vart fall.

Jag letar kompisar att tura med kring maj och bor i Kiruna området.
Vill ni måhända ha sällskap på någon tur så skicka ett pm. =)

hade gött // Mange

Senast ändrad:

FF

Ny medlem
Tror maj kan vara lite av en chansning (läs: ganska sent på säsongen). När jag var där runt påsk var snön genomrutten hela vägen genom alla lager en bit upp på berget. Vi hitta bra åkning ändå och det blev naturligvis kallare uppe på lite höjd, men just saying. Senja ligger ju lite längre norrut, kanske kan vara värt att kolla på också.

Joal

Ny medlem
Vi var i Tromsö/Lyngen v16 förra året och åkte orörd kallsnö
2014-2015 har vi varit uppe i maj och haft nysnö på topparna.
Dock även från slush till hårt..

kika på www.magicmountainlodge.no

Senast ändrad:

CoolaBella

Ny medlem
Kugo.no skriver idag
Heisann. Har ikke vært i Lofoten i vinter, men regner med det er bra der også. Er såpass kaldt om natta at det er godt med snø i hele Troms iallfall. Samtlige turer til nå har vært med ski fra bilen.

beng122

Medlem
Hej! Kom ni iväg? Hur var det? :)funderar nämligen på att åka upp i år nu i slutet på april/början av maj. Vet att snöläget dock är helt annorlunda i år så om nån har nån koll vore jag väldigt tacksam för information!! :)

beng122 sa:
Hej! Kom ni iväg? Hur var det? :)funderar nämligen på att åka upp i år nu i slutet på april/början av maj. Vet att snöläget dock är helt annorlunda i år så om nån har nån koll vore jag väldigt tacksam för information!! :)
Hej! Ja det gjorde vi, var helt fantastiskt! Nästan inga turister, klarblå himmel och bra snöförhållanden :) (det var minusgrader på natten så snön var hård halva dagarna). Dock så var det bara bra snö i norra Lofoten, alltså austvågøy. Vi åkte till södra delarna för tidigt och trodde vi kunde topptura där men där var det nästan ingen snö kvar :) Men det finns maaassor med bra toppturer i norra delen! Rekommenderar topptur på geitgaljen ?

Snödjup

Advertisement
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp