Toppturer runt Riksgränsen

Ocean

Ny medlem
Hej!

Glider upp till Riksgränsen med tåget nu på lördag och behöver lite tips och idéer för att kunna utnyttja tiden maximalt. Då dagarna där uppe är ganska långa borde man kunna klämma in en hel del bara vädret tillåter. Vi kommer upp kl 14.30 på söndagen och åker hem 12.30 på tosdagen. Detta gör att vi borde ha två halvdagar och tre heldagar om man verkligen vill. Tidsoptimist som jag är.

Jag har köpt boken Topptur som täcker in ett gäng turer där uppe, dock svårt att pricka rätt när man är där uppe en så kort tid. Mina frågor är:

Vad finns det för värdiga toppturer vid Riksgränsen som ej kräver lift eller bil? Cirka 2-3h uppför är lagom. Gärna inte för lavinbenägna pga det är sent på dagen. Jag vill gärna ta en direkt när vi kommer upp och en samma dag som vi åker hem

Borde man ta sig bort mot Narvik någon dag? Miljön där ser ju kalas ut. Dock är det viss transporttid bort dit, så hinner man verkligen det om man åker tåg?

Övriga tips på turer? Något tips på brantare klättring uppför?

Lite om oss:
Goda åkare (kanske inte långa 45-graders-rännor ), inte helt ur form (ca 300 vm/h), en av oss har erfarenhet av berg/klättring/topptur/alpinism, den andra är en glad nybliven offpiståkare som vet hur man hanterar sond och tranciver. Guide är inte min grej.

(La upp detta inlägg på utsidan, men fick inget svar! :( )

Senast ändrad:
Larssa sa:
Låter som om du ska ta och styra kosan mot Sälen
Där finns det väl definitivt inte några toppturer.

Kommer inte på några toppturer ni kan göra utan att ta tåget eller bil från Riksgränsen. Lätta turer finns om du går av vid Låkta eller Kopparåsen.

Vassitjåkka är en tur som absolut är värd att gå på om vädret tillåter, även lite sämre dagar kan vassi vara ett alternativ. Du når toppen både från Riksgränsen eller från vassitjåkka tågstation. Att gå från riksgränsen tar längre tid men är absolut inget problem. Nordtoppen är den mest populära och lättaste toppen men även mellantoppen är helt fantastisk i utsiktsväg då man ser hela vägen ner till norska fjorden. Alla toppar finns med i boken du köpt.

Andra turer att rekommendera är Rombakkstötta men kan kräva stegjärn och isyxa. Annars finns det Voitasriita, Björnefjäll och Nordals nära skidsystemet som man lätt tar sig till. Alla dessa toppar finns också med i topptursboken. Sedan finns det också en uppsjö av magnifika fjäll i Norge som erbjuder det mest magiska av natur, men dit tar man sig lättast med bil. Ett tips är att boka en tur tillsammans med en guide i riksgränsens sportreception.

Axl sa:
Larssa sa:
Låter som om du ska ta och styra kosan mot Sälen
Där finns det väl definitivt inte några toppturer.

Kommer inte på några toppturer ni kan göra utan att ta tåget eller bil från Riksgränsen. Lätta turer finns om du går av vid Låkta eller Kopparåsen.
Tåget stannar inte längre på dessa ställen men man kanske kan få åka med bussarna som går mellan Gränsen och Björkliden och gå av vid Kopparåsen - har inte åkt Kopparåsen själv men det såg bra ut från järnvägen i påskas.

Att tura på Vassitjåkka kan vara jättefint vid bra förhållanden, boken topptur visar ett antal bra alternativ på åk. Rekommenderas.

Att börja vid Kopparåsen och tura upp mot Låktatjokka är också en fin tur där man kan stanna till i låktatjokka-stugan (jag är osäker hur länge stugan har öppet) för lite våfflor innan åket ner. Bli inte lurad att ta rännan eller konvexen rakt upp, sikta istället på att göra ett stort spegelvänt c längs ryggen. Färden upp blir längre, men jag hävdar med bestämdhet att det går mycket fortare den vägen då lutningen är mer lagom för att plocka höjdmeter. Den är också säkrare ur lavinsynpunkt.

I stort sett alla bra toppturer i området kräver tyvärr att man har tillgång till bil.

Liten update: Blev en tur upp på Rombakstöttan, några svängar upp för björnfjället en kväll, ett gäng upp på norddalsfjället samt ett försök på Vassitjåkka via sydsidan (läskig vinddrevad snö och bottenlöst vårslask drev oss ner igen när vi klättrade upp för rännan).

Tillbaka
Topp