Toppturstips runt ramundberget (skoteravstånd)

Hans

Ny medlem
Ska upp med några kompisar till Ramundberget i mars och funderar på vad det kan finnar för åkning förutom helags. Vi har skotrar så allt nära skoterlederna funkar fint.

Målet är att åka tre dagar på helags men vore bra med en backup vid dåligt väder eller vid dålig snö.

Nedanför skarvarna går skoterled och Anåfjället kan man nå med överkomlig anmarsh från parkeringen på "baksidan", den östra sidan. Går en vandringsled där på sommaren men vet inte hur det ser ut på vintern. Testa skarvarna, där har ju extrem-sm gått i flera år och det är ett fint fjäll.

bech sa:
Nedanför skarvarna går skoterled och Anåfjället kan man nå med överkomlig anmarsh från parkeringen på "baksidan", den östra sidan. Går en vandringsled där på sommaren men vet inte hur det ser ut på vintern. Testa skarvarna, där har ju extrem-sm gått i flera år och det är ett fint fjäll.
Ja ca 2 km från Stor-Skarven går leden. Så det är en anmarsh där oxå. Inget ställe i Funäs har direkt skoter parkering nedan för berget tyvärr.

Skars är fint men dit är det ca 3 timmars anmarsh till om jag inte missminner mig.
@lilljon kan förmodligen svara på allt detta då han har jobbat en del med detta. Och är arrangör av SM nu och tidigare..

http://www.bruksvallarnasskoteruthyrning.se/karta-over-leder/

Det kanske är 2km om man utgår från östra sidan av skarvarna, men åker man till södra eller västra så kan man gå upp på Lillskarven eller mellan stora och lilla utan mödosam anmarsh, se ledkartan. Jag håller annars med, de flesta fjäll ligger väldigt otillgängligt eftersom det är otillåtet att köra skoter utanför lederna.

Går ju annars ta skotern till skars med en anmarsh från leden till foten av fjället på ca 2,5 km och strax över 5 km till toppen enligt fjällkartan. Visst är det en bit men är ju inte en omöjlighet. Såvida jag inte missuppfattat kartan...

SNUGEN sa:
Går ju annars ta skotern till skars med en anmarsh från leden till foten av fjället på ca 2,5 km och strax över 5 km till toppen enligt fjällkartan. Visst är det en bit men är ju inte en omöjlighet. Såvida jag inte missuppfattat kartan...
Ser ut att vara ca 5 km till foten av fjället om man kommer från östra sidan men ser ut att finnas en skoter led där man kommer ut på västra sidan också.

Hans sa:
Ser ut att vara ca 5 km till foten av fjället om man kommer från östra sidan men ser ut att finnas en skoter led där man kommer ut på västra sidan också.
Aa det va den på västra sidan jag tänkte på, gjorde en snabb mätning fågelvägen.

Var uppe på Mittåkläppen som ligger någon kilometer mitt i mot Ramundberget, nu i början på säsongen. En stor kulle på 1200 moh och väldigt behaglig att gå uppför ända till toppen. Var ingen pudersnö direkt där vi valde att åka ner men svänga för större stenar fick man. När man senare fortsätter tillbaka till Ramundberget finner man ett stort parti tät skog som är riktigt kul att åka i.

Är uppe här och jobbar just nu är snöläget som så att man nästan bara ser enstaka snöfläckar..

Var föresten min första topptur någonsin :)

Tillbaka
Topp