Totalångest skidval (AK JJ, Helldorado, Automatic, Anima)!

Freebasse

Medlem
Tjena
Behöver er experthjälp i skidvalet!! Tacksamt tar jag emot alla åsikter och tips.

Hade egentligen bestämt mig för en Nordica Helldorado i 193 eftersom jag körde den i Hemsedal härom helgen. Förhållandena var ffa uppkörd pist med lite hopp å skutt i kanterna och några korta repor i skogen där det låg lite mjukt. Varmt och regnigt på lördagen och lite kallare och hårt på söndagen. Jag upplevde de som riktigt roliga i pisten (de gick som tåget och gav ett spänstigt gensvar ut ur svängen) och, trotts sina lager metall, lekfulla med mjuk tip och tail. Nackdelen jag såg var vikten men tänkte att det går nog bra. Gick till den lokala butiken och bad dem ta hem ett par men fick igår reda på att de inte går att få tag på. Ungefär samtidigt hittade jag ett test på Blister som jag faktiskt missat tidigare där de upplevde den som ostabil i uppkörda förhållanden pga av de alltför mjuka ändarna.
Totalångest, hade ju ingen backup-plan.

Sonderade terrängen och har kommit fram till mina alternativ:
1. Plocka hem ett par Helldorado från en annan butik trotts Blisters åsikter. Blir lite dyrare också.
2. Välja en annan skida som jag inte kört och då stå inför ytterligare ett svårt beslut, nämligen vilken skida.

Om jag väljer 2 så har jag kommit fram till 3 alternativ:
2a: Armada AK JJ. Den något styvare versionen av, vad jag förstår, den väldigt populära JJ!
2b: Atomic Automatic 117. Har egentligen inte hittat så mycket lovord om denna men inte heller någon total sågning. Är den kanske lite tråkig?
2c: BC Anima. Körde den kort i ett väldigt mjukt (regnigt) Hemsedal innan det blivit uppkört och den var kompetent. Men vilken skida är inte det i nypistat mjukt underlag!? Tror inte jag kommer bli besviken

Tar alltså tacksamt emot era åsikter kring dessa skidor, ffa om du kört Helldorado och AK JJ.

Skit i vad Blister säger. Det är din egen uppfattning som räknas. Om du gillar Helldorado och trivs med den skidan så är det den du ska ha.

Jag har ingen uppfattning om Armada och har aldrig kört på deras lagg så lämnar dem åt andra att kommentera. Men jag fick däremot chansen att prova Anima i Åre över helgen. Jag gillar BC:s skidor överlag och tycker att Anima är en kul skida som trots sin bredd (likt Nocta) har mycket sväng och lekfullhet inbyggd. Den är kanske inte det roligaste på isigt Åre-före men i allt annat än is går det bra. Kan tänka mig att den är riktigt grym i mjukt fint puder. Funkar den för Turdell så funkar den gott nog åt oss med.

Ja, det var mina två cent. God jakt.

Senast ändrad:
Jag körde på Anima i helgen och har testat Helldorado innan en del. Det är verkligen mil mellan de två i känsla. Helldoradon är förmodligen något av det tyngsta man kan hitta i konstruktionsväg och beter sig därefter också. Jag skulle säga att det är tur att tipparna är lite åt det mjukare hållet. Den hade varit ett monster annars, även om shapen lättar upp en del. Väldigt få åkare kommer att tycka att den viker ner sig. Animan däremot är en lättsam och rolig skapelse som svänger rejält och framförallt är kul på mjukt underlag. Visst klarar den fast snö också utan några som helst problem, men den är inte ens i närheten av Helldorado i den aspekten. För mig är Helldoradon för mycket skida och Animan är en av mina favoriter i år, så jag hade valt den. Men har du testat Helldorado och gillar den känns det dumt att byta spår. Bättre då att försöka få tag på en sådan.

Tack för era kommentarer.

@MnO: Jag fick ju inte kört Helldo'n så mycket utanför. Tror du den kommer kännas för osmidig i när det blir dags att vara lite kvick i åkningen?? Läs skogen.. Det jag uppskattade med den var ffa att den gav sådant otroligt gensvar i svängen. Man bara flög ju ut och in i nästa när det var fast underlag. Upplevde den som kvick i uppkörd pist samt när man latjar in och och ut ur pisten på småkanter och vallar. Vem vet, jag kanske just då hade feeling och inte kommer köra så igen....
Tror kanske inte att jag kommer bottna ändarnas förmåga att stå emot heller, så hårt kör jag nog inte. :) och det var nog flexet i dem som fick skidan att vara lite human som du säger.
Har du någon kommentar på AK JJ? Du kör väl ganska många olika skidor har jag förstått.

Ett alternativ kan vara blizzard spur, har en kompis som kör på helldorado och tycker om dom men iom att dom är såpass tunga är han nu inne på att byta till spur till nästa säsong. Styva och fina men betydligt lättare.

Om du ändå gillar Helldoradon varför inte köra på Patronen?
De är bara Blistergear somm finner dem mjuka och inkapabla. Aldrig hört någon annan säga det.
Å andra sidan verkar en del av åkarna på Blistergear se sig själva som de hårdast körande åkarna på berget. Ska du gå på Blistergears inrådan så bör du bara köpa en Völkl Katana eller deras egen Moment skida :)

Jag har bara kört den kortare varianten av JJ och jag tycker den är väldigt olik Helldorade, mycket kvickare och mjukare

Freebasse sa:

@MnO: Jag fick ju inte kört Helldo'n så mycket utanför. Tror du den kommer kännas för osmidig i när det blir dags att vara lite kvick i åkningen?? Läs skogen.. Det jag uppskattade med den var ffa att den gav sådant otroligt gensvar i svängen. Man bara flög ju ut och in i nästa när det var fast underlag. Upplevde den som kvick i uppkörd pist samt när man latjar in och och ut ur pisten på småkanter och vallar. Vem vet, jag kanske just då hade feeling och inte kommer köra så igen....
Tror kanske inte att jag kommer bottna ändarnas förmåga att stå emot heller, så hårt kör jag nog inte. :) och det var nog flexet i dem som fick skidan att vara lite human som du säger.
Har du någon kommentar på AK JJ? Du kör väl ganska många olika skidor har jag förstått.
Helldoradon är inte någon smidig skida, även om rockerprofilen gör att den trots sitt bastanta bygge ändå är skapligt hanterbar. Men i lägen där du så att säga inte åker runt skidan, utan får jobba runt den kommer den att kännas tung. Det är ofrånkomligt med dubbla lager metall och mer gummi än på en slagskottsträning med ett pojkhockeylag. Jag håller med om att du borde ta ett par åk på Patron som har exakt samma geometri, men som är enormt mycket mer lekfull i tex skogsåkning. Du får helt enkelt bekosta racekänslan i pisten med en tyngre känsla utanför. Så länge det inte är återfruset, uppkört eller på annat sätt slagigt skulle jag säga att dom allra flesta kommer att tycka att Patron är bättre utanför pisten. I pist däremot och när det stökar till sig utanför är Helldorado ett ypperligt verktyg för de som gillar stabilitet och att ladda på. Jag noterar att det är många Helldoradoägare som byter till lättare grejor efter en tid.

AK JJ har jag inte kört på, men med tanke på den glasfiberdominerade metallfria konstruktionen så kan det knappast vara en skida som påminner om Helldorado. Jag skulle utan att veta gissa på att den påminner mer om Patron i stabilitet och stuns.

Jag har aldrig utgått från att dessa är samma typer av skida och väljer man man det ena för man göra avkall på det andra. Så är det för det mesta.

Blir till att kolla in någon av de lättare modellerna tror jag trotts allt!

Tack för er feedback allihop!

Jag hade precis samma dilemma för ett par ar sedan: testade Helldorado (bade 185 och 193 cm) och gillade verkligen skidan och läste sedan Blister gears review...

Blister gear skriver bra artiklar men deras recension av Helldorado fattar jag bara inte, när fan ska dom tipparna dippa? Aker enbart i Alperna och känner mig 100% säker i alla lägen pa dessa skidor - och har jäkligt kul pa dom! Javisst, dom är tunga, men för min del mest ett problem när man ska kanka pa grejerna till liften (och enklare turer) - far väl träna underarmarna pa gymet. utför kan jag lita pa skidan och sparar pa sa vis kraft - antar jag - svänger gör dom hur enkelt som helst, ocksa i skogen, men det är när DU bestämmer och inte som enhel del andra skidor hyllade i pressen som hela tiden vill ligga i sväng (och omöjliga att lata fall i linjen och dra pa nàr man vill).

Jag är 183 cm och väger 80 kg, valde 193 cm skidan da jag prioriterade offpist. Kör bra och gillar fart (och i dessa lägen ocksa stabilitet!) men absolut inga värsting ben eller linjer. Köp skidan!

Som du tidigare nämnt kan ju Norwalk vara ett alternativ? Den saknar iofs rocker i tailen men om den är det minsta lik TST (den ska ju vara identisk förutom bredden) så är det en väldigt lättåkt, svängig sak som ändå klarar ganska tuffa tag.

Kan återkomma med mina tankar kring den efter Italien-resan om en vecka.

Kan bara dela med mig om erfarenheter av AKJJ'n, som jag kört under en säsong. En stor skida som känns mindre på foten. Personligen gillar jag kombon av en lite styvare skida med bred midja och kortare radie, känns som man kan vrida runt den relativt enkelt även när det är tajt. Överraskar faktiskt positivt i pisten. Overall en bra skida för bc-jibb men som även går att bränna på med när det behövs.

Har själv varit lite inne på både Automatic och Anima, men aldrig provat någon av de. Har dock hört att Animan ska vara rätt mjuk, men det är som sagt bara rykten..

Blev till slut en AKJJ av olika anledningar.
Den blir säkert grym! Skriver en kommentar om den när jag kört lite.

God Jul!

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp