Tour-bindning för Rossignol Sin 7

Thorped

Ny medlem
Hej! Ska till Whistler i februari i 3 veckor och behöver ett par tour-bindningar till mina Sin 7. Kanske inte den bästa skidan att toura på men jag har ett par Soul 7 i Whistler om Sin skulle vara för smala i midjan. Egentligen vill jag ha ett par Faction CT 3.0 204cm (lika långa som jag) men plånboken räcker nog inte för det.

Hur som helst så skulle jag behöva ett par tour-bindningar, ett par Marker Tour 12 EPF borde passa mig bra men får jag på dessa på Sin 7? Marker själva rekommenderar EPF för skidor över 88mm och Sin 7 är 98mm men Tour 12 EPF är 110mm så då är frågan vad Marker svamlar om egentligen?

Jag har DIN 8 - 11 ungefär och Tour F12 EPF klarar upp till 12.

Det skiljer några gram mellan Baron och Tour så det är inte så att jag med lätthet väljer Baron före Tour.

Senast ändrad:
Tour 12 klarar som du säger DIN 12 men den har också otäckt dålig elastisitet i tådelen. Den brukar funka ok för folk med små fötter men gissar på att du har lite större fötter och då tjuvsläpper den jämt.

Kör på Baron/Duke om du vill ha en marker. Annars är en adrenalin minst lika bra!

TheFluffy sa:
Tour 12 klarar som du säger DIN 12 men den har också otäckt dålig elastisitet i tådelen. Den brukar funka ok för folk med små fötter men gissar på att du har lite större fötter och då tjuvsläpper den jämt.

Kör på Baron/Duke om du vill ha en marker. Annars är en adrenalin minst lika bra!
Efter lite eftertanke har du nog helt rätt, frågan är inte om jag ska köpa ett par Duke trots allt. Vikten mellan Duke och Baron är marginell och duken klarar upp till DIN 16.

Har 335mm i sullängd.

Adrenalin verkar vara en riktig toppen bindning den ska jag kika närmare på!

Senast ändrad:
Fan, Adrenalin'n kostade ju bara 400CAD, blir att köpa ett par sådana i som ligger i Kanada och mognar till februari! (kusinen bor där)

TheFluffy sa:
Alla dom tre bindningarna du nämner är bra! Så de beror på vad du är ute efter.

400CAD är ju bra pris. Hittade den här Svensk/norska sidan också, vet inte vad det är för sidan men verkar ju seriös. 2009kr

https://www.trekk-sale.se/tyrolia-adrenalin-16-long-binding.html?___store=trekk_sale_se
Hittade de på en dansk sida med goda recessioner. 1599 danska inkl frakt för förra årets modell måste se det som ok! :)

Lol! Kollade danska kronan idag och insåg att jag blivit lurad! Trodde den var snarlik med svenska kr men det skiljde en hel del!

Senast ändrad:
TheFluffy sa:

Fast vänta nu, lång boot sole är ju snarare lika med lägre DIN. Finns massa trådar på temat och jag själv är ett typexempel på någon som åker med väldigt låg DIN i relation till vikt och åkstil, just på grund av långa sulor.

@Pillard Efter lite googlade får jag nog erkänna att det verkar som jag har fel.

Baserade mitt påstående baserat på logiken att större sulmått borde ge större hävkraft?? Och erfarenheter av tourbindningarna.

Hittar inte någon bra tråd som beskriver sambandet mellan sulmått och DIN inställning. Har du lust att länka?

Senast ändrad:
TheFluffy sa:
Baserade mitt påstående baserat på logiken att större sulmått borde ge större hävkraft?? Och erfarenheter av tourbindningarna.
Tänk dej att du håller ut en lång pinne som du försöker snurra runt med, är det lättare att hålla imot dig nära dina händer eller i änden på pinnen? Det man vinner i kraft förlorar man i väg

Senast ändrad:
Om du ska tura en del så skulle jag rekommendera marker Kingpin. Din skida är lätt och fin och med en bredd som absolut är lämplig för det. Jag väger nästan lika mycket som du och har kört stenhård frusen jävla räfflad pist och fruset uppkört utan ett enda tjuvsläpp. Det känns mysko i början men funkar fint.

Då får du helt plötsligt ett jättefint touringkit. Om du ska till Whistler så förstår jag att det blir en hel del liftåkning och pist också men det går fint. Glöm inte att storheter som exempelvis Eric Hjorleifson kör med den typen av bindning fast dynafit då.

Ingen av oss i tråden kör hårdare än honom.

massa_lagg sa:
Helt sant, men många av oss kör på betydligt hårdare underlag 90% av tiden... Ställen där en stel tech-tå inte är helt optimal.

Nu ska jag inte säga nåt egentligen eftersom jag åker runt på Beast16 men den har iaf en elasticitet även i tådelen. Eller ja, elasticiteten sitte ri hälen men med rörlig tå får man ju samma effekt.

TheFluffy sa:
Hittar inte någon bra tråd som beskriver sambandet mellan sulmått och DIN inställning. Har du lust att länka?
Ledsen att det dröjde. Kollade lite snabbt men insåg att det var stört omöjligt att hitta diskussioner från massa år bakåt infällda i trådar som kan handlat om lite vad som helst. Men jag ser att du fått motsvarande svar igen ändå. :)

Ett exempel på att utlösningsvärdet sjunker med sullängd kan du läsa ut av följande tabell. Notera också att olika åkstilar medför en vertikal förflyttning i tabellen.

Du kan mixtra med värden och testa på den här sidan

Pillard sa:
massa_lagg sa:
Helt sant, men många av oss kör på betydligt hårdare underlag 90% av tiden... Ställen där en stel tech-tå inte är helt optimal.

Nu ska jag inte säga nåt egentligen eftersom jag åker runt på Beast16 men den har iaf en elasticitet även i tådelen. Eller ja, elasticiteten sitte ri hälen men med rörlig tå får man ju samma effekt.
Du har helt rätt Pillard men jag tänkte inte på de allra flesta utan på frågeställaren som verkar vara på väg ut i back country. Jag tycker att alla gamla duke och liknande är kass då. Jag har själv använt Duke i många år och den håller ju för vad som helst men det är för tungt om det ska bli kul eller om man mot slutet av dagen ska välja en repa till eller inte.

massa_lagg sa:
Pillard sa:
massa_lagg sa:

Du har helt rätt Pillard men jag tänkte inte på de allra flesta utan på frågeställaren som verkar vara på väg ut i back country. Jag tycker att alla gamla duke och liknande är kass då. Jag har själv använt Duke i många år och den håller ju för vad som helst men det är för tungt om det ska bli kul eller om man mot slutet av dagen ska välja en repa till eller inte.
Är egentligen helt enig. Man ska dock bara vara medveten om att techbindningarna har en del tillkortakommanden på hårt underlag. Jag minns att jag utgick från samma "funkar det för Hoji funkar det för mig" och sen gick jag ut och dyngkraschade två ggr på lika många dagar pga tjuvsläpp i hård decemberpist...

Vad har du för pjäxa?
Har du inserts för tech?
Behöver du mnc/wtr kompatibelt?
Kan ju vara en intressant input....

Marboh sa:
Vad har du för pjäxa?
Har du inserts för tech?
Behöver du mnc/wtr kompatibelt?
Kan ju vara en intressant input....
Jag har en Atomic Hawx 130

Har funderat lite på det om det går att eftermontera Tech-infästningar? Någon som har borrat upp sina pjäxor?

Senast ändrad:
Köp en ny pjäxa, du har ju ändå inget gåläge, köra en tech bindning utan gåläge känns rätt skumt i min värld.

Det finns två tydliga fallgropar i valet av turbindningar om vi pratar Marker tycker jag som det pratas om lite då och då, men det är ändå åkare som begår misstag i bindningsvalet gång på gång. Det har i viss mån nämnts ovan, men jag skriver det igen så du inte gör någon blunder. Dels är det Kingpin 10 som är alldeles för lätt att kliva ur i sidled bak, även om man drar upp din-talet mot max. Och dels Marker F12/Tour som inte fungerar för drivna åkare på hårt underlag pga för dåliga elasticitetsmått i tådelen. Är man normalstor manlig åkare och åker på mer än lugnt ska man gå på Kingpin 13 eller Marker Baron i Markers sortiment och om man behöver DIN över 13, vilket extremt få gör i praktiken är det Duke som gäller istället.

Kingpin 10 och F12 Tour är däremot riktigt fina bindningar för mindre åkare eller åkare som tar det uttryckligen lugnt om underlaget är fast. Om dom kommer på fel fötter på fel underlag är det en stor säkerhetsrisk.

Senast ändrad:
MnO sa:
Det finns två tydliga fallgropar i valet av turbindningar om vi pratar Marker tycker jag som det pratas om lite då och då, men det är ändå åkare som begår misstag i bindningsvalet gång på gång. Det har i viss mån nämnts ovan, men jag skriver det igen så du inte gör någon blunder. Dels är det Kingpin 10 som är alldeles för lätt att kliva ur i sidled bak, även om man drar upp din-talet mot max. Och dels Marker F12/Tour som inte fungerar för drivna åkare på hårt underlag pga för dåliga elasticitetsmått i tådelen. Är man normalstor manlig åkare och åker på mer än lugnt ska man gå på Kingpin 13 eller Marker Baron i Markers sortiment och om man behöver DIN över 13, vilket extremt få gör i praktiken är det Duke som gäller istället.

Kingpin 10 och F12 Tour är däremot riktigt fina bindningar för mindre åkare eller åkare som tar det uttryckligen lugnt om underlaget är fast. Om dom kommer på fel fötter på fel underlag är det en stor säkerhetsrisk.
Lugnt för min del. Köpte Tyrolia Adrenalin 16 :)

iSooLi sa:
Ett exempel på att utlösningsvärdet sjunker med sullängd kan du läsa ut av följande tabell. Notera också att olika åkstilar medför en vertikal förflyttning i tabellen.

[url]https://www.freeride.se/img/photo/n/38cfa34d73fb2a29f4d7e6bae79c1ae8.jpg[/url]

Jag ser en del problematik med den sidan och liknande. De går bara upp till 195cm, 95kg och 330mm i sullängd. Det kan ju knappast vara så att om jag är 3meter lång väger 150kg och har 450mm i sullängd har samma DIN som max i kalkylatorn?

Thorped sa:
iSooLi sa:

[url]https://www.freeride.se/img/photo/n/38cfa34d73fb2a29f4d7e6bae79c1ae8.jpg[/url]

Jag ser en del problematik med den sidan och liknande. De går bara upp till 195cm, 95kg och 330mm i sullängd. Det kan ju knappast vara så att om jag är 3meter lång väger 150kg och har 450mm i sullängd har samma DIN som max i kalkylatorn?
Ja men lite felprecision i ytterområdena får man väl räkna med..! ;) Ännu värre exempel är väl när man petar in lång längd och hög vikt i kombo med kort sullängd i kalkylatorn och får rekommenderad RV setting till noll.

Jag menar fatta va svårt att hitta bindningar för vuxenpjux där skalan börjar från noll, å fatta va svårt att sitta kvar i dem... :D

Snödjup

Tillbaka
Topp