FF
Aktiv medlem
TR: Åreskutan 061105
Då var det äntligen dags. Efter ett halvårs abstinens skulle man få känna snö under skidorna igen. Efter "snöstormen" i stockholm som bringade 6cm av det vita gulder blev suget övermäktigt. Väskan packades kvickt och jag anlände till Åre på lördagkvällen för att få lite åkning. Åre såg ganska annorlunda ut, jämfört med senast jag var där. Mycket nya hus och byn skuder av byggnationer inför VM.
Redan dagen efter, söndag, blev det dags för topptur. Vädret såg lite tveksamt ut till en början, men vi bestämde oss för att ge oss iväg. Sagt och gjort begav sig våran grupp - Sara, Staffan, Mårten och jag - iväg från Ullådalen med siktet inställt på skutan.
Kabinbanan försvinner in i dimman.
Solen börjar kämpa sig igenom
Passage genom en ravin.
Efter lite drygt halva turen firade vi solskenet med en fika.
Sara passerar toppstation kabinbanan.
Fantastiskt vacker utsikt från toppen.
Äntligen lite medlut. Säsongens första svängar hamna på skutans relativt branta baksida. Snön här var slät och fin.
Mårten (övre bilden) och sara (undre bilden) letar insteg till Östra ravin.
Uppe på toppen träffa vi på ett annat gäng på tur som passera oss när vi fika. Efter lite beundrande av vyerna passade vi på att genomföra årets första träning med trancievers på toppen. Sedan var det dags att klicka i bindningarna och bege sig nedåt på vingliga sommarben. Vi tog vägen via baksidan till östra ravin. Till vår glädje upptäckte vi att det gick att åka hela vägen ner genom susabäcken. I princip åkte vi skidor ända fram till huset i dalen, med undantag för asfaltsvägar.
Att få sätta de första svängarna för säsongen på skutans baksida i början av november är mer än vad man kan hoppas på. Tack alla inblandade för en otrolig dag!
/Fredrik
Redan dagen efter, söndag, blev det dags för topptur. Vädret såg lite tveksamt ut till en början, men vi bestämde oss för att ge oss iväg. Sagt och gjort begav sig våran grupp - Sara, Staffan, Mårten och jag - iväg från Ullådalen med siktet inställt på skutan.
Kabinbanan försvinner in i dimman.
Solen börjar kämpa sig igenom
Passage genom en ravin.
Efter lite drygt halva turen firade vi solskenet med en fika.
Sara passerar toppstation kabinbanan.
Fantastiskt vacker utsikt från toppen.
Äntligen lite medlut. Säsongens första svängar hamna på skutans relativt branta baksida. Snön här var slät och fin.
Mårten (övre bilden) och sara (undre bilden) letar insteg till Östra ravin.
Uppe på toppen träffa vi på ett annat gäng på tur som passera oss när vi fika. Efter lite beundrande av vyerna passade vi på att genomföra årets första träning med trancievers på toppen. Sedan var det dags att klicka i bindningarna och bege sig nedåt på vingliga sommarben. Vi tog vägen via baksidan till östra ravin. Till vår glädje upptäckte vi att det gick att åka hela vägen ner genom susabäcken. I princip åkte vi skidor ända fram till huset i dalen, med undantag för asfaltsvägar.
Att få sätta de första svängarna för säsongen på skutans baksida i början av november är mer än vad man kan hoppas på. Tack alla inblandade för en otrolig dag!
/Fredrik