Trafikböter i Kanada!

WicTo

Medlem
Trafikböter i Kanada!
Tjena!

Åkte på en böter av farbror konstapel här i Kanada efter en öde korsning var jag inte stannade fullständigt. Något överpetig herre! Frågan är ju vare sig man ska betala eller inte då man lämnar landet inom 1,5 månad.

Någon som har värdefull info om detta eller har varit i samma sits, hur gjorde ni? Så vitt jag vet så ska de avskriva böter om man lämnar landet. Men ligger det kvar i något register? Budgeten skulle inte må helt bra av att betala boten om det nu inte är absolut nödvändigt.

Tacksam för svar!

Trafikböter i Kanada!
men stepup... är det du eller jag som inte hänger med? Kanada och USA är två helt skilda saker. Tror Obama skiter i om snubben betalar sina böter i Kanada eller om han inte gör det. tvivlar på att han hade lagt så mkt energi på det i USA och ännu mindre i Kanada.

Trafikböter i Kanada!
om du läser mitt inlägg igen så ska du nog se att jag inte pratar om obama

Trafikböter i Kanada!
Kan det inte tänkas kunna bli problem att komma in i landet igen om du har böter du inte betalat? Bara en spekulation..

Trafikböter i Kanada!
Ja passa er nu för trafikbötertrollet som det står på wiki. och det rä absolut inte Albert själv som krivit artikeln.

Trafikböter i Kanada!
Det jag även har funderat på, Kanadensarna här tycker jag ska strunta i att betala, så även polisbekanta hemma i Sverige. Frågan är ju bara hur stor vikt som kan läggas på en gammal bot vid framtida besök. Man kan ju tycka att det kan synas, men det lär inte ligga så högt på listan av anledningar att man nekas inträde. Är ju krångligt att betala bot här med, då man ska skicka in en check med post. Lär ju hända rätt ofta att den faller bort på vägen!

Ska avvakta och se om man kan komma på det optimala! För in i Kanada ska man ju igen!

Trafikböter i Kanada!
Jag hade bitit i det sura äpplet och betalat boten. Vet att böterna har en tendens att eskalera, med räntor och dylikt, om den inte betalas. Vet inte om det är en skröna eller vandringssägen eller vad det är men har för mig att en kompis till min far inte får åka in i Norge för att han inte betalat böter som han fick. Böter som nu är uppe i mycket mer än ursprungliga boten.

Bara en tanke...

Trafikböter i Kanada!
Jag hade bitit i det sura äpplet och betalat boten. Vet att böterna har en tendens att eskalera, med räntor och dylikt, om den inte betalas. Vet inte om det är en skröna eller vandringssägen eller vad det är men har för mig att en kompis till min far inte får åka in i Norge för att han inte betalat böter som han fick. Böter som nu är uppe i mycket mer än ursprungliga boten.

Bara en tanke...

Trafikböter i Kanada!

Bara en tanke...

Trafikböter i Kanada!
Klart man ska betala. Jag förutsätter att du fick böter för att du gjorde något olagligt. Om din budget inte klarar boten så rekommenderar jag följande:

1. Låna av någon t.ex. föräldrar till boten
2. Åk till polisen och förklara din situation och be dom skriva av boten eller sänka beloppet. Detta kan faktiskt fungera, speciellt om du är öppen och ärlig med din ekonomiska situation, samt genuint ångerful. Givetvis måste du ju betala även om de inte går med på det.
3. Om ni var flera som åkte i bilen så bör ni kanske dela på boten, även om det var du som körde.

Hursom så är det till dig och ditt eget samvete om du betalar. Jag tror faktiskt att alterntiv två är det bästa. Alla kanadensare som jag träffat är väldigt trevliga och har som regel stor förtåelse för att bummare som är i landet och turistar kanske inte har det så fett. Nu vet jag inte vad du åkte dit för, är det en smitningsolycka eller fortkörning så är det klart viss skillnad. Men som regel är det bättre att göra rätt för sig.

Trafikböter i Kanada!
gustavlindskog sa:
Stepup sa:
Barnibabs sa:
skyll på ordvitsen!
ordvits? jag är fullt allvarlig nu.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Barack_usama
"Denna sida har blivit raderad. Som referens visas nedan raderingsloggen för sidan."

Haha, okej?
Notera tiden för stepups inlägg och kika sen på tiden för när wikiinlägget raderades.
Tror nog att det bor en trafikbötertroll-jägare nånstans här på freeride......

Trafikböter i Kanada!
Jag struntade i att betala en trafikbot 2005, i BC. 2 år senare kom jag tillbaks till Canada, BC igen, utan problem. På det canadensiska försäkringsbolaget skrattade de åt mig när jag frågade om det kunde bli problem att komma in i landet, men sa att det enda problemet var om jag skulle äga en bil i BC igen. Så nästa bil fick polaren äga.

Berättade om böterna för han vi sålde bilen till, i Alberta. Han hade en obetald fortkörningsbot från BC, så han sa att han passsade sig för att åka dit igen när han var i BC och körde, annars kunde det bli trubbel. Men de skickar alltså inte ens böter mellan provinserna i Canada.

F.ö. var även min bot av tveksam karaktär. Blev stoppad, polisen frågade om jag visste varför, vilket jag inte gjorde. Så sa han att jag inte haft säkerhetsbälte på mig när jag passerade en bro 100 meter tidigare, där hans kollega stått (vilket jag hade haft). Efter lång disskussion visade det sig att han menade när jag passerat bron en halvtimme-timme tidigare, på väg åt andra hållet. Möjligt att jag glömt bältet då, men att få böter för det kändes onekligen märkligt.

Så du kan nog strunta i böterna och ändå sova gott

Trafikböter i Kanada!
Tack för svaret Sulan! Känns som att jag skulle kunna skita i den med gott samvete. Snutarna i detta landet verkar vara bra nitiska ibland. Denna bot var även den väldigt tveksam, stannade bara inte helt med alla 4 hjulen vid en helt öde korsning på natten. Det var dessutom inte någon huvudled utan bara en korsning mellan en st och en ave.

Tror nog att jag tar beslutet att inte pröjsa!

Tillbaka
Topp