Träna inför säsongen!

Carljoha

Ny medlem
Träna inför säsongen!
I denna tråd kan Du berätta, duskitera och tipsa om Din träning inför säsongen. Vad ger bäst resultat, vad är roligast, vad är billigast etc.

Det är väldigt svårt, enligt mig, att hålla igång med träningen efter väl börjat. Hur gör Du för att motivera dig själv till att hålla igång och samtidigt få tid över till annat?

Vilka muskler tycker du är viktigast att träna inför säsongen?

Eller är skid/snowboardåkning den enda träningen som gäller?

Keep it real!

Senast ändrad:
Träna inför säsongen!
om man inte tycker det är speciellt kul att vara ute och springa i löpspåret så finns det en uppsjö med olika aktiviteter att sysselsätta sig med

några av mina små favoriter:
1. löpning på stigar i skogen, sjukt kul bara man prövar ån gång, en fin naturupplevelse också;)
2. Cykling, i skogen, på gator, vart som helst man kan ta sig fram.
3. styrketräning, alltid skönt att känna hur musklerna verkligen pumpar testosteron genom kroppen, för att sedan trycka i sig protein och se musklerna växa på sig;)

Sen finns det ju massa andra grejjer också:
Trampolin på badhus
Studsmatta
Slaklina
Inlines
Bmx
Skateboard
mm. mm

Så ut och gör nå kul istället för att sitta inne och häcka hela dagarna!

Träna inför säsongen!
Cykling för att hålla upp benmuskulaturen.
Studsmatta för akrobatiken och rumsorienteringen.
Analyserar snowboardfilmer och försöker hitta saker som jag kan ge mig in på/ förbättring av teknik.
Å lite longboard då... bara för känslan.

Min motivation är: SM i boardercross. Jag ska fan dit i år.

Träna inför säsongen!
4-5 ggr i veckan fördelat på styrka och kondition.

Styrketräning: Helkroppsövningar, superset, triset, cirkeltäning, funktionell träning, MAQ och CrossFit. Väldigt lite old School byggarträning som jag tycker är direkt kontraproduktivt för skidåkning. Fast det är klart benböj är alltid benböj och marklyft är alltid marklyft... Jag kör med hög belastning/intensitet och kort vila för att hålla pulsen hög.

Kondition: Varierar intervaller och distanspass (löpning, spinning, roddmaskin osv).

Dagens tips:
Kontakta en BRA PT som gör en utvärdering av dina svaga och starka sidor kontra vad du ska ha kroppen till. Visst det kostar en slant men att träna på fel saker för dig inte framåt och i värsta fall bakåt i form av överträning och skador..

Billigaste träningen:
Måste ändå vara att löpträna... spring 10 km 4 dagar i veckan så behöver du inte vara orolig att komma dåligt förberedd. Men det är ju så tråkigt att jag får hjärnblödning bara av tanken :)

Träna inför säsongen!
nu tränar jag inte direkt för brädåkning utan för att ja gillar själva träningen och se hur kroppen utvecklas.
Ett knep för mig är att lägga träningen väldigt regelbundet, försöka köra samma tider och ha ett schema klart för mig så ja vet precis vad ja ska göra dom kommande veckorna.
Det gör för mig att det tillslut sjunker in och att träna blir lika naturligt som att äta eller sova.
Kosttilskott har även det hjälpt ibland som motivation när det lik förbannat blir trögt att gå till gymmet, det blir lite av "har jag lagt dessa pengar ska jag fan få ut något av dom med"
sen blir det väll reltift logiskt att det huvudsakligen är ben man bör fokusera på om man ser ur skid/snowboard syfte även en del mage och rygg kan jag tänka mig, viktigt är dock att tänka på vad som händer med kroppen om man tränar en viss del men inte den andra. Jag t.ex känner att jag slarvat med korsryggen och hamnat i en mer frammåtlutad position, detta är inte alls skönt!
Så mitt tipps (som jag är väldigt dålig på att hålla själv) är att träna symetriskt, kolla vilka muskler som bör tränas på vilka sätt t.ex höftböjarna ska man vara väldigt försiktig med då den tenderar att bli en av kroppens starkaste muskler även utan träning.

lite av de saker jag snappat upp under min egen träning och lite runtfrågning.

Träna inför säsongen!
Gym. Att träna höftböjarna är nåt av det sämsta och mest onödiga du kan träna, bara för att poängtera det. (Ett tillägg på detta är att om man har ont i höftböjarna betyder inte det att man måste ha för korta höftböjar och ska strecha just det. Ofta är det den fina rumpmuskeln som är för stel och faktiskt den som behövs strechas)

Jag tränar hela kroppen uppdelat i 4 pass. Hatar att springa och gör det därför inte (längre) ^^

Träna inför säsongen!
Cykling är bra, speciellt om man har problem med benhinnor.
Då tränar man upp musklerna på smalbenen så att man förhoppningsvis slipper inflamationer och sånt drygt kommande säsong,
(tåhävningar är inte helt fel heller). När det gäller Jibb så är studsmatta
aldrig fel, heller vattenhopp i Orsa eller bara dra till nån simhall, hopptorn etc. etc.
En grej som kan vara bra att träna upp är nacken.
Om man landar på nollen i ett 20 m bigjump så kan det slita till i nacken ganska rejält. Råkade själv ut för detta och fick nackspärr ... inte kul ...
Ta ett gummiband, sätt det mot huvudet och dra nacken åt olika håll
samtidigt som du drar i bandet för att öka motståndet mot nacken.
På så vis blir nacken lite starkare!

Det är mina tips!

Träna inför säsongen!
Vannish sa:
Gym. Att träna höftböjarna är nåt av det sämsta och mest onödiga du kan träna, bara för att poängtera det. (Ett tillägg på detta är att om man har ont i höftböjarna betyder inte det att man måste ha för korta höftböjar och ska strecha just det. Ofta är det den fina rumpmuskeln som är för stel och faktiskt den som behövs strechas)

Jag tränar hela kroppen uppdelat i 4 pass. Hatar att springa och gör det därför inte (längre) ^^
precis! träna inte höftböjarna om det inte behövs för att göra dig ramgångsrik (har för mi att t.ex höjdhoppare behöver träna denna något) det brukar nämnligen resultera i överträning med ryggproblem som resultat

Träna inför säsongen!
Visst fanns det en bra artikel om träning mot benhinneinflammation på här på sidan? Hittar den inte. Någon som vet?

Tillbaka
Topp