tränar du styrka inför/under vintrarna?

tomas_e

Ny medlem
Tja!

Jag antar att de flesta här vill bli så bra på att åka som möjligt.. Det jag undrar är över hur många av er som lägger ner tid och energi på komplementerande träning för att slippa skador etc..? Styrka/kondis.. hur ofta och vad kör ni?

Själv tränar jag ganska mkt hela året, men brukar lägga in mer mjölksyreträning för benen och mer bålstabilitet inför vintern..

peace

Ju äldre man blir desto mer förebyggande träning blir det för mig.
Just bålstabilitet och benstyrka är viktigast i gymmet, annars tror jag man skall löpträna off road på hösten i skogen - springa och hoppa över stock och sten - så att man vänjer kroppen och speciellt knäna med stötar och korrigeringar ifrån olika håll.

jag tränar hårt på gym året runt.. Dock kör jag 2 benpass i veckan för att bygga mycket styrka för skidåkning.. löptränar lite sporadiskt under sommar tiden, tänkte försöka bli lite bättre på just den sidan..

Då jag har problem med mina knän så måste jag köra mycket styrke för att få upp muskelaturen runt knä och sådär för att slippa smärtor under skidåkningen sen..

Att löpträna off-road låter som en bra idé, enda nackdelen är väl att det är mycket lätt att råka ut för skador där.. Vrickade fötter, fall vid halkningar etc. etc.
Känns inte så bra att skada sig redan innan säsongen dragit igång..

När jag kör mycket speciellt i hårda pister tar mina gamla knän stryk.

Den bästa rehabliteringen är uppförsgång på hudar, Några dagar då och då gör underverk. Alla muskler i knäna får en ordentlig genomblödning utan nämnvärd belastning. Och besvären försvinner. Att pumpa tunga vikter på gym bara spär på besvären och är helt förkastligt.

Dessutom slipper man en massa liftskrammel och kommer ut i den fria naturen.

Naturligtvis måste man bygga upp sej i förebyggande syfte före säsongen. Men under säsongen funkar det bäst i alla för mej på det här sättet.

Senast ändrad:
Henrik_koivisto sa:
Att löpträna off-road låter som en bra idé, enda nackdelen är väl att det är mycket lätt att råka ut för skador där.. Vrickade fötter, fall vid halkningar etc. etc.
Känns inte så bra att skada sig redan innan säsongen dragit igång..
Nä. Man får väl ta det lite lugnt till en början, men efter ett tag så har nervändar i fötter och knän lärt sig att korrigera i olika riktningar. Man kan alltid börja med att köra lite på balansplatta för att stärka fotleder och balansen.

Gymmar ca 2ggr/vecka med mycket fokus på benmuskulatur och bålstabilitet. Kör många övningar på balansbollar samt många andra balansövningar.
Lägger även ca 4 dagar/vecka på Löpning/Mountainbike.
Som Jon skriver så är ospårad terräng väldigt bra att springa i. Underlaget är mjukare och skonar knän, man tränar upp benmusklerna mer, man får bättre balans och koordination samtidgt som det är fan så mycket roligare! Kan dock vara svårt att hitta bra ställen ibland... Varierad löpning är dock den bästa och roligaste löpningen. Spring långt, spring kort, spring den gamla vanliga rundan baklänges eller hitta på en ny, spring i backar, på asfalt, grus och i skogen, spring med vikter i ryggsäck, spring baklänges (bra träning för vader) eller spring barfota.
Mountainbike är också en ypperlig sommaraktivitet för skidåkare då ungefär samma muskler används som vid skidåkning. Det tränar muskler i famförallt ben och bål och håller balans och teknik i form.

Tillbaka
Topp