Träning: Hur förbereder du dig inför säsongen

TexMurphy

Ny medlem
Sitter och funderar lite kring träningsprogram inför säsongen.

Tillhör dom äldre (33) fetare (114kg) kontorsråttorna och behöver träna inför säsongen för att få ut max av skidåkningen. Oki nu kanske jag inte är sådär jätte fet för det finns ändå en del muskler.

Två årsen körde jag nästan endast benstyrka och la om fokus från tyngd till många reps (grund styrkan finns där nämnligen). Förra året lade jag på kondition (motion cykel) och mage/rygg träning (blev mest mage).

Iår så tänkte jag börja knata efter puder. Inte gjort det i några större mängder förr om åren då man igentligen inte behöver det där jag har varit. Men kul att ta sig ut lite mera och i så fall så MÅSTE jag få upp flåset.

Så flås blir prio ett i år. Detta är bra för det kommer resultera att jag glider ner några kilo.

Sen funderar jag på hur mycke fokus jag skall lägga på ben styrkan och mjölksyre uthålligheten. Funderar faktiskt om jag inte skall ta och jobba på ballans (behövs) och smidighet (behövs verklligen) istället.

Vad brukar ni prioritera för träning inför säsong?

Funderar på följande program.

Aug->Dec Kondition
Aug->Jan Body Ballance (power joga liknande) och Core pass.
Dec->Jan 6-8 Ben pass för att väcka benen.

Någon som vill dela med sig av sitt program?

Tex

Senast ändrad:
Att vecka benen verkar smärtsamt...

Nej, skämt åsido! Själv tränar jag väl rätt mycket men jag kan delge Er mitt program:
Min fokus just nu ligger på kondition och uthållighet för mina ben i och med att jag anser att jag redan besitter den grundläggande och tillräckliga styrkan!

Jag tränar löpning 3 ggr i veckan, springer i ca 75 - 90 minuter i medel tempo. Utöver detta kör jag gym, biceps + rygg, triceps + bröst och BEN. Självfallet kör jag också mage, och det gör jag samtliga gympass.

Jag kan inte påstå att jag är en människa som turar mycket men jag gjorde det en del nu i vintras och den där konditionsträningen, som jag har hållit på med ett tag gav verkligen resultat! Jag kände verkligen att jag var starkare och mer uthållig, en kul känsla!
/Oskar.

Oj, du hade ju frågor också. Vad smidigheten och balansen anbelangar kan jag varmt rekommendera löpning i terräng. Jo, detta kanske inte längre kan klassas som löpning men om du till exempel löper på ett fjäll, om du har ett i närheten kanske, så får du jobba med smidigheten när du löper utanför lederna, upp och ner för backar, i skogar, där det är snårigt mm. Själv löper jag ibland i skogen, men min smidighet rår inte ens en katt på så jag tränar inte det så mycket ;)

Senast ändrad:
Jag har kört sen sommarlovets början med ben,mage,rygg som prio ett. De är nästan bara det som jag kört. För flås får man ju på korpen matcherna :) . Ben böj med vikter det är ju guld för benen, kör på det =)

@OskarHolmblad

Mmm jag har övervägt löpning. Springa i skog är roligare än slingor då man kan köra lite fotarbetest övningar över rötter och stenar. Men generellt så hatar jag att springa speciellt långt och länge. Jag tycker det är gör kul att köra intervall träning och springa idioten kan jag göra i två timmar OM jag har någon att tävla mot.

Dessutom så är löpning rätt så high impact när man som jag väger över 110kg. Vill inte slita på knän och fotleder på försäsongen.

@J-rockner

Knäböj är bra men gillar faktiskt knäböj maskinen dom har på gymmet ännu mer. Det är väl igentligen stående benpress mer än knäböj. Man har "kuddar" på axlarna och så lassar man på vikter bak på maskinen och man står på en platta som är lite upp böjd. Det gör att man kan få väldigt många olika vinklar samt att man kan komma skit djupt. Brukar stå mitt namn på den under november-december. ;)

Tex

Jo iofs, jag är väl en "lättviktare" i förhållande till dig med mina 78 kilon. Hur lång är du grabben? För du ser inte tjock ut på dina foton :) Sommarölen som har slagit till kanske?

Jag glömde kanske skriva detta men efter ungefär halva min löprunda brukar jag köra en del upphopp, typ som squats ju, och hopp i trappor osv, höjer pulsen en del kan jag lova. Men, tja, springer du på leder, i skogen, på ängar osv har jag svårt och se att det kan ta så sjukt hårt på knäna. Det är först ute på asfalten som det kommer bli riktigt hårt. Bra skor är ju också ett tips!

Är ju 191 så nej det är inte bara sommar kilon utan kombo av rätt mycke benmuskler och en mage som är gödd av all grym mat jag lagar.. ;)

Upphopp är bra och så även sido hopp över låda vilket ger mer motorik övning än vanliga upphopp.

Jag löper 5km x2 i veckan :) Sen är det ju studsmattan som bidrar till den bästa träningen :) Kordination och balans, etc

Kör du knäböj i en maskin så missar du just den viktiga balansträningen du får med fria vikter. Att köra många reps ben ger ju inget mer än stora ben och vad är det bra för?

Lite löpträning är nog bra men med din vikt (inget illa menat) så bör du ju som du säger var försiktig med det.

Jag har aldrig gillat att träna för att träna utan gör saker för att de är kul och det har lett till att jag är i bättre form än de flesta jag känner. Så mitt tips är att hitta nån kompletterande Idrott/träning som du gillar så lör det mesta sig ändå (inte fotboll bara för då kommer du behöver mer rehab än en talanglös jibber). Sånt jag själv kör är kampsport och MTB vilket är bra komplement, skonsamma men ger flås, balans och lite styrka. De flesta tränar oftare hårdare/bättre när de har roligt i en sport än när man kör på en motionscykel eller på ett gym.

Specifika tips vågar jag inte ge utan att veta vad du klarar.

Senast ändrad:
jag hoppar bara studsmatta och äter mycket mat :)

balanseluis

Många reps bygger inte stora muskler utan uthålliga. Däremot så har du rätt i att frivikter är bättre för ballansen.

Tex

studsmatta är mkt mkt mkt bra för kordination och balans, vissa muskler i benen som inte används ofta..

nåt annat som är grymt för balans är ju såklart slakkline!!

asså det finns så mkt som är bra för skidåkningen, så de e bara och kämpa på! =)

jag spelar fotboll mycket, perfekt ben/mage/rygg samt balansträning, reaktionsförmåga ökar också :)

När jag var på bosön i våras hävdade de att många reps bygger väldigt lite styrka, försämrar explosiviteten och ger den största volymökningen. Vill man bygga explosivitet och styrka skulle man köra färre reps med maximal belastning (>90%) om jag inte minns fel.
Just det några gamla tyngdlyftarrävar hävdade ungefär samma sak på ett elitträningseminarie förra hösten också.

Vad menar du med uthållig muskel? alltså vad är din definition så jag förstår vad du syftar på.

Senast ändrad:
Åh, träningsdiskussion! Äntligen!

Jag är ingen träningsguru själv, men jag tycker grundtänket i ditt program ser schysst ut.
Ska du knata uppför så kan det bli lite väl jobbigt med 114 pannor, (beror givetvis på hur många av de kilona som är kraftig benstomme och muskler kontra "dökött" också).

För att ersätta löpningens slitage på knän är cykling ett bra alternativ. Finns ju många cykelformer, mer och mindre avancerade att välja på.

Själv gymmar jag 2-3 pass/veckan och varvar med en konditionsträningsform som passar årstiden (vinter - löpning, sommar - dirtbike). Tränar nästintill varje dag under hösten.

På gymmet blir det numera mycket komplexitetsövningar med fria vikter. (Komplexa övningar = serie av övningar som avlöser varandra utan vila) Ger en bra mix av styrka och uthållighet. Dessutom tidseffektivt då man på 30-45 minuter kör slut på sig totalt.
Kör även en del rena styrkepass, med bl.a. knäböj, marklyft, olika varianter på frivändningar. Nytt för mig för denna höst är kettlebells, "youtube:a" på det och du lär finna mycket kul... :)

har även en tränare som lägger upp schema åt mig, och rekommenderar även dig (eller alla) att göra detsamma. Inte så farligt dyrt och ger sjukt bra resultat. Man får även mycket bra tips och träningen blir dessutom roligare.

assr sa:
jag spelar fotboll mycket, perfekt ben/mage/rygg samt balansträning, reaktionsförmåga ökar också :)
Jag antar att fotbollsträningen i sig är bra men att skaderisken om man spelar med andra människor är enorm. I min klubb så kommer det då och då nån på besök på kryckor och de har alltid fått sina fina kryckor genom att spela fotboll.
Glöm inte att stretcha också ;)

Nojlas: dirtbike är helt nytt för mig, ger det nån konditionsträning också? Har bara sett de som hoppar en massa. De har sadeln så lågt, kan man cykla på en sån cykel "normalt"?

jag ska opereras den 15aug så det blir min förberedelse inför vintern:P

Senast ändrad:
jag förbereder mig inte ett skit faktiskt utan jag tränar regelbundet året runt. joggar för konditionen, gymmet för styrkan, det är väl det jag håller på med. tar dock inte min skidåkning på så stort allvar, visst det är skitkul och jag vill utvecklas men det gör jag ändå utan att behöva lägga upp ett specialpass. jag ger 100 % ändå och jag lyckas jävligt bra.

assr sa:
no offence men varför behöver man träna sin reaktionsförmåga till skidor sålänge man inte är efterbliven? detta är inte riktat mot någon utan jag bara undrar..

Kampsport typ karate eller klättring ska vara helt grymt i kombination med ett gott gympass. Dà fàr du smidigheten, balansen och användbara muskler i backen.

Victors sa:
assr sa:
no offence men varför behöver man träna sin reaktionsförmåga till skidor sålänge man inte är efterbliven? detta är inte riktat mot någon utan jag bara undrar..
vänd på det, det är väl alltid bra att träna på sin reaktionsförmåga (och motorik)?

balanselius sa:
Victors sa:
assr sa:
vänd på det, det är väl alltid bra att träna på sin reaktionsförmåga (och motorik)?
Det är ju som att säga att det alltid är bra att träna sina triceps, för liksom det mesta kanske. Men reaktionsförmågan är ju knappast essentiell när det gäller skidåkning till skillnad från om man kör rallybil. Getting my drift?

OskarHolmblad sa:
...
...Men reaktionsförmågan är ju knappast essentiell när det gäller skidåkning till skillnad från om man kör rallybil. Getting my drift?
Vi är nog överens om att någon form av reaktionsförmåga behövs.
Det som många inte inser är att förmågan att göra flera saker i en följd begränsas av hjärnan. Vill du bli snabbare på att utföra en rörelseserie måste du träna i högre tempo.
Så om man vill t ex gör flera svängar i snabb följd måste man träna upp sin hjärna att kunna göra svängarna, det är inte kroppen som är begränsningen. Att då träna upp sin "hjärnförmåga" med andra idrotter hjälper bara, är du med nu?
Jag tränar själv extremt mycket reaktionsträning och det är absolut en fördel för skidåkningen också.

Jag är inte beredd att hålla med, men jag respekterar din åsikt. Jag har svårt att se att man måste träna reaktionsförmågan för att utvecklas med den fysiska delen av sporten man utför. Det du säger med skidsvängarna, hjärnan tränas väl automatiskt allt eftersom man börjar försöka svänga snabbare och snabbare då man intalar sig själv att göra det snabbare för varje gång. Inte så att man måste sitta ner för att specialträna just bara hjärnan för detta ändamål...

jag hävdar i motsats till en 15 årig ung man vid namn Victor att snabba reaktioner behövs när man åker skidor.,

det är dock inget jag fokuserar på, jag bara spelar fotboll för att det är skoj, och jag är medveten om och märker att jag faktiskt tar snabbare beslut och får just den förmåga som Balanselius pratar om, att kunna göra fler saker i följd under en kortare period.

sen om det är viktigt, som oskarholmblad påpekar att det eventuellt inte är, kan man tvista om. jag hävdar att det är det, men det beror säkert på hur man åker och hur mycket man de facto tänker efter innan. osv.

för övrigt så lirar jag fotboll med mina polare ungefär 3 gånger i veckan, kompleterat med gym för hela kroppen. fotbollen utövas med dobbskor men utan benskydd, så det är inte så fysiskt faktiskt. ingen har hittils skadat sig mer än armbågs-cuts som kan ge lite blåmärken.

jag tror att mycket handlar om mage/rygg, jag försöker fokusera på mitt tiopack ;)

OskarHolmblad: Nej man behöver inte sitta och göra nån specialträning utan det kommer av att man pressar sig själv precis som du beskrev, det som är grejen är att du måste just pressa dig själv, man kan inte träna snabbhet långsamt.

assr sa:
jag hävdar i motsats till en 15 årig ung man vid namn Victor att snabba reaktioner behövs när man åker skidor.,

det är dock inget jag fokuserar på, jag bara spelar fotboll för att det är skoj, och jag är medveten om och märker att jag faktiskt tar snabbare beslut och får just den förmåga som Balanselius pratar om, att kunna göra fler saker i följd under en kortare period.

sen om det är viktigt, som oskarholmblad påpekar att det eventuellt inte är, kan man tvista om. jag hävdar att det är det, men det beror säkert på hur man åker och hur mycket man de facto tänker efter innan. osv.

för övrigt så lirar jag fotboll med mina polare ungefär 3 gånger i veckan, kompleterat med gym för hela kroppen. fotbollen utövas med dobbskor men utan benskydd, så det är inte så fysiskt faktiskt. ingen har hittils skadat sig mer än armbågs-cuts som kan ge lite blåmärken.

jag tror att mycket handlar om mage/rygg, jag försöker fokusera på mitt tiopack ;)
haha, varför måste du påpeka att jag är 15 år och heter Victor? lite onödigt, precis som om du försökte trycka ned mig? jag ber om ursäkt om jag uttryckte mig på ett lite olämpligt sätt, jag syftade inte på att du eller någon annan var efterbliven. jag respekterar din åsikt men förstår inte riktigt varför man ska fokusera på reaktionsförmågan. visst det är en del i sporten mer eller mindre beroende på vart man åker men inget som jag personligen behöver träna på.

Har inte läst alla inlägg nu men jag hävdar att intervall-löpning är det lättaste sättet att träna upp flås på. Spring 40 sekunder på 75% av din maxfart för att senare gå/småjogga i 15 sekunder. Rince and repeat!

Om du är ovan vid att springa kan du börja med en kortare sträcka för att efter kanske 15 träningspass gå upp på sträckor som 5km och mer.

Man kan även växla på/av tiden och t.ex köra kortare eller längre intervaller.

Victors sa:
...men förstår inte riktigt varför man ska fokusera på reaktionsförmågan.
Prova läs om det första inlägget du svarade på så ser du vad du fokuserar på:
"..., reaktionsförmåga ökar också :)", ser det ut som att assr fokuserade på det eller bara nämnde det som en trevlig bonus?
För övrigt så är alla efterblivna och kan inte åka skidor som har en reaktionsförmåga på mindre än 42,7!

balanselius sa:
OskarHolmblad: Nej man behöver inte sitta och göra nån specialträning utan det kommer av att man pressar sig själv precis som du beskrev, det som är grejen är att du måste just pressa dig själv, man kan inte träna snabbhet långsamt.
Okej, då är vi on the same page. Detta håller jag sannerligen med om, det är ju ett led i utvecklingen helt enkelt.

balanselius sa:
Victors sa:
...men förstår inte riktigt varför man ska fokusera på reaktionsförmågan.
Prova läs om det första inlägget du svarade på så ser du vad du fokuserar på:
"..., reaktionsförmåga ökar också :)", ser det ut som att assr fokuserade på det eller bara nämnde det som en trevlig bonus?
För övrigt så är alla efterblivna och kan inte åka skidor som har en reaktionsförmåga på mindre än 42,7!
fine, jag kanske använde fel ord men vafan, som assr försökte säga så är jag bara en snorunge på 15 år vid namn Victor. Balanselius, som jag sa innan så tycker jag inte personligen att reaktionsförmågan är något som behövs tränas men självklart är det ju olika från person till person.

Senast ändrad:
ekdahl sa:
öl,chips,wakeskate och städa
Ställer mig med dig!
Det här med träning är bara ren bullshit, har aldrig lyft ett finger på gym eller löptränat och nog tar jag mig ner för berget ändå, likaså uppför om jag vill.

Senaste inläggen

Tillbaka
Topp