Transfer Grenoble (Ryanair) - Serre Chevalier

leffemangan

Medlem
Någon som flygit med RyanAir till Grenoble och sedan tagit sig till Serre Chevalier? Man landar ju rätt sent på lördagskvällen. Har lite svårt att få ihop det. Tips någon som redan gjort den resan?

Det går någon sorts bussar ibland tror jag. Langleys bussar brukar gå på lördagar annars, kolla med dem!

jag gjorde så att jag åkte med langley, tog en sista-minuten stol med tillhörande bussresa ! tror jag fick ge 2500ish för det med skidbag från arlanda !

när jag kollade så var det väldigt svårt att ta sig dit, tåg med 3-4 byten och grejer.

Vi åkte Ryanair till Serre i vintras men vi flög via Turin istället. Hyrbil är det klart vettigaste alternativet om du åker Ryan eftersom man landar så pass sent så att de flesta transfermöjligheter är körda. Kan berätta mer om hur vi gjorde om du är intresserad

Hej,

Berätta gärna mer. I nuläget har vi bara bokat hemresan från Serre via Grenoble. Kändes lite svajigt att åka ner i och med att man landade så sent. All info tages tacksamt emot! :-)

/M

Ah, då får vi hoppas att det itne snöar för mycket bara. När vi åkte så åkte vi som sagt över turin och hyrde bil där. Ett tips är att fixa snökedjor eller motsvarande för vi hade inte kommit fram utan (blev ändå kraftigt försenade) eftersom det började snöa. Passagen norrifrån (från Grenoble) var dock avstängd så UCPA-bussen från sverige hade fått åka runt en jäkla bit. Är man iaf mer än en person brukar hyrbil vara det billigaste och framförallt smidigaste alternativet för transfern. Vi har gjort den modellen i tre år i rad nu men det blir väldigt dyrt om man ska hämta och lämna bilen i olika länder förstås. Ryanair landar alltid sent i Grenoble med så att det är stört omöjligt att åka kollektivt. Sen om du ska till Serre så är det inte dumt att ha en hyrbil så att du kan åka över till La Grave en dag med.

Ok, intressant. Grejen är att vi ska tillbringa veckan med ucpa. Ska kolla upp vad det kostar att hyra bil på flygplatsen i Grenoble och lämna den i Serre (Briancon) då. Kanske blir billigare. Kanske enklast att flyga till Geneve och bussa sig vidare därifrån. Bara man tar sig till Grenoble så verkar det går bussar upp till Serre. Tål att tänkas på.

Ucpa hade länkat till tåg + buss från Turin. Fick dock inte riktigt ihop det hela hur man ska åka.

Jag har för mig att UCPA brukar använda sig av någon transfer service från turin. Hörde det från någon i vintras! Kan vara värt att kolla upp med dem.

Ett tips är att om ni tar bil och åker i offpistgrupp så brukar guiderna kunna ställa upp på att åka med över till La Grave en dag och det är helt klart en trevlig upplevelse. Vi hade två hyrbilar sist så vi kunde trycka in hela gruppen och åka över. Trots uppkört snö så var det ändå ett jäkligt häftigt berg.

Jo, La Grave är underbart. Var där för 1,5 år sedan. Har aldrig sett så många kulörta overaller på ett och samma ställe tidigare. :-)

UCPA länkar till tåg och buss via oulx. Kollade lite nogrannare denna gång. Måste se till att landa i tid i Turin bara, det verkar dock inte vara det lättaste att få till. Sista bussen från Oulx till Briancon går 20:25. Måste då vara i Turin runt fyratiden så att man hinner med ett tåg till Oulx.

För två år sedan flög vi till Grenoble och sen gick det buss direkt till Serre Chevalier, stannade inte speciellt långt från UCPA-centret. Har tyvärr ingen aning vad det var för bussbolag eller om den fortfarande går. Men ring turistkontoret i Serre Chevalier, de hade full koll på sånt!

Tillbaka
Topp