Transfer mellan Geneve och Chamonix?

princess

Ny medlem
Åker till Chamonix för första gången nu på lördag. Har kollat lite på nätet efter billiga bussresor från flygplatsen i Geneve till Chamonix, men det har visat sig vara galet dyrt (typ 1000 kr för två personer t/r). Är det normalt pris eller vet någon ett billigare alternativ? Alpy Bus är ett av alternativen jag hittat, men som sagt så är det rätt mycket pengar.

Hur länge är ni där? Hyr en bil, kostar ca 2000/vecka för en liten Renault eller Citroen. Blir ju dyrare än buss såklart men man får ju en jävla massa mer för pengarna. Efter att ha tröttnat på morgonkön till liften i Grand Montets eller megaköerna till greken så kan man ju alltid ta ett par dagar någon annastans när man ha eget fordon. För att inte tala om att man drar upp till Grand Montets på 15 min istället för att stå och vänta på den försenade proppfulla skidbussen...
Om man rundar bergen på motorvägen når man ända från Chamonix i norr till La Grave/Les 2 Alpes/Serre Chevalier i söder på en kväll i bilen, så man behöver inte slösa några skiddagar på bilåkande. Eller 2-3 timmar till Alagna via Mt Blanc-tunneln (om man åker upp i liftssystemet från Champoluc- eller Gressoneydalarna).
Chamonix är underbart i sina bästa stunder men man tröttnar ändå på den relativa litenheten i Grand Montets efter ett tag. Visst är en dag eller två ner från Aguille du Midi fint som omväxling men övriga system bortsett från Grand Montets är inte så kul. Egen bil är mitt tips för den som vill få ut max av skidsemestern.

Kolla om det finns platser på En av Lion Alpin eller STS bussar!! de kör transfer lite då och då (på Lördagar). Finns ofta någon eller ett par platser över på deras bussar. Kolla med Langley också, men jag tror att de flyger till Grenoble och inte Geneve.... håller med Rikard_o att ni kan käna på att hyra en bil för att lättare ta sig mellan systemen. Även om man bara åker i Chamonix så underlättar det en hel del eftersom det är rätt stora avstånd och mycket kaos på bussarna i bland.... dessutom kan ni då köra till Sallanches (ca 45 min med bil) och handla mat för veckan till halva priset mot vad det kostar i Chamonix.... Lycka till!

Hej, Jag aker ocksa till Geneve pa Lordag. Tankte aka med nagon av de svenska resebolagens bussar till Chamonix. Det brukar ordna sig pa flygplatsen. Har gjort detta forrut och tror att jag betalade 150kr enkel resa sist.
Mvh, Chris christoffer@mail.nu

Tillbaka
Topp