Trasig hjälm? Separation mellan frigolit och skal

• Trådstartare Trådstartare richardtenggren
  • Start datum Start datum
R

richardtenggren

Guest
Märkte till min förvånad att hjälmens skal har släppt från frigoliten. Alltså frigoliten ramlar ju inte ut, men man kan liksom röra det lite i skalet på hjälmen, detta känns oroväckande.

Har någon annan varit med om detta? Hjälmen i fråga är en RED Trace.

Det finns väl ingen garanti som gäller antar jag, RED skulle väl bara hävda att jag orsakat problemet med en krasch. Men känns lite som att det är dålig kvalité om den inte håller ett år ens.

zeb sa:
Det låter jätte smart, ska jag hoppa på den innan också?

Det är svårt att veta att inte limmet försämrar hjälmens egenskaper. Så tror inte det är någon vidare lösning.

Om jag vore i din sits skulle jag i första hand ta kontakt med åf. Förutsatt att det är som du säger att du inte skadat hjälmen själv förstås.

Köp en ny hjälm! På ett år kan mycket hända, en fet krasch och hjälmen kan gå sönder.

tompan14 sa:
Om jag vore i din sits skulle jag i första hand ta kontakt med åf. Förutsatt att det är som du säger att du inte skadat hjälmen själv förstås.
Jo har dragit i väg ett mejl till både åf och burton. Bara kul att höra vad dem säger.

Elvinsson sa:
Köp en ny hjälm! På ett år kan mycket hända, en fet krasch och hjälmen kan gå sönder.
Jo det blir väl så, men tänkte höra om någon hade varit med om något liknande. Men har faktiskt inte hunnit åkt så mycket under året. Inte kraschat nå speciellt heller. Men det är oväsentligt tycker inte det ska separera ändå.

Sen undrar jag hur de sitter ihop från början. Lär ju vara limmade.

Edit: Har kikat lite på hjälmen nu och verkar inte finnas nå lim, kanske är så att alla är lösa?

Senast ändrad:
på min cyckel hjälm torkade limmet ut eller nå så jag kunde separera frigoliten från skalet kanske e samma sak som hänt för dig.

KasperT sa:
på min cyckel hjälm torkade limmet ut eller nå så jag kunde separera frigoliten från skalet kanske e samma sak som hänt för dig.
Okej, jo nått sånt kan de ju vara, men då kan det absolut inte bero på att man kraschat tycker jag.

Jag har också en red trace och de är samma med min, har inte orkat ta tag i det men de känns som det borde göras..
Min kompis har samma problem och han har en K2 Rant.

Fiberteknologi sa:
Jag har också en red trace och de är samma med min, har inte orkat ta tag i det men de känns som det borde göras..
Okej, då är man inte ensam i alla fall. Inväntar svar från burton jag, du kan ju skriva dit du också. Så kanske det tar det som produktions fel eller nått.

richardtenggren sa:
Fiberteknologi sa:
Okej, då är man inte ensam i alla fall. Inväntar svar från burton jag, du kan ju skriva dit du också. Så kanske det tar det som produktions fel eller nått.
Fast jag har haft hjälmen i 3 år så jag har ju ändå ingen chans att få ut något på det.. :/

det handlar väl om att hitta rätt sorts lim? antagligen något klenare eftersom det är rätt vanligt att frigoliten lossnar.

HARS sa:
det handlar väl om att hitta rätt sorts lim? antagligen något klenare eftersom det är rätt vanligt att frigoliten lossnar.
jo helt klart. Skulle ju vara intressant att höra med burton vad de använder för lim, men det är väl kanske rätt omöjligt. Har googlat lite och hittat att många erfarar samma problem. Så man vet inte hur de tar det hela. Får invänta svar och se.

richardtenggren sa:
Märkte till min förvånad att hjälmens skal har släppt från frigoliten. Alltså frigoliten ramlar ju inte ut, men man kan liksom röra det lite i skalet på hjälmen, detta känns oroväckande.

Det finns väl ingen garanti som gäller antar jag, RED skulle väl bara hävda att jag orsakat problemet med en krasch. Men känns lite som att det är dålig kvalité om den inte håller ett år ens.
Hände exakt likadant med min red trace

v-larsson sa:
richardtenggren sa:

Hände exakt likadant med min red trace
Kvalitén verkar ju vara rätt låg:P

Tillbaka
Topp