Trasiga Cartelbindningar + bakkappsvinkel

sviskon

Ny medlem
"Ryggen" på mina cartelbindningar har gått av på två ställen. Är det ett vanligt problem? Kanske beror på felaktiga inställningar på bindningsvinkel osv?

Jobbigt att förklara hur dom är sönder så jag visar med en bild.

http://hem.passagen.se/hv/bindning.JPG

Dom är alltså helt av där det går röda streck på bilden. Det är på främre bindningen. På bakre finns inga såna symptom.

Sen har jag även en fråga angående vinklingen av "ryggplattan" till bindningen. Man kan ju ställa in hur "rakt upp" bindningen ska stå, eller om den ska tvinga benet att böja sig framåt. Vad är fördelarna med att ha den rakt upp jämfört med att ha den väldigt framåtlutad? Kanske det ena är bra för piståkning och det andra för hopp osv...

Senast ändrad:
På första fråga tyckte jag att du hade ritat en urgullig bild men jag har ingen aning om vad det beror på.

På den andra frågan kan jag svara lite bättre, när man ställer den så att man har mer böjda ben (forward lean) så blir det skönare landningar i drop och sådant.

gillar inte riktigt svaret på fråga 2. FL är väll mer för att få bttäre hälskär. tanken är väll att tåskär inte ska bli lidande men tycker jag det blir endå. men 1 till 2 steg FL är grymt bra. prova att vinkla om hälkappan så den går längs med brädan också bättre avlastning.

Gurra016: vinkla dem så dom går längs brädan? Blir inte foten helt sned då? Jag vet inte om jag fattat rätt så jag visar med ännu en bild :)

http://hem.passagen.se/hv/bakplatta.jpg

Är det enligt det gröna man ska ha det? Att bakplattan går längs brädan men skälva bindningen är vinklad - så foten är sned med ryggen "plan"?

SmobreroSnow: Jo, reklamera skiten hade varit det bästa. Har bara åkt med dem "en säsong", typ 20-30 dagar. Men jag köpte dem i schweiz och har varken kvar kvitto eller lust att åka dit för att byta dem... Men det är lite dåligt att dom gått sönder så snabbt. Från mina frågor inser man ju kanske att jag inte är den mest avancerade åkaren som pressar bräda och bindning till det yttersta.

sviskon sa:
Gurra016: vinkla dem så dom går längs brädan? Blir inte foten helt sned då? Jag vet inte om jag fattat rätt så jag visar med ännu en bild :)

http://hem.passagen.se/hv/bakplatta.jpg

Är det enligt det gröna man ska ha det? Att bakplattan går längs brädan men skälva bindningen är vinklad - så foten är sned med ryggen "plan"?

SmobreroSnow: Jo, reklamera skiten hade varit det bästa. Har bara åkt med dem "en säsong", typ 20-30 dagar. Men jag köpte dem i schweiz och har varken kvar kvitto eller lust att åka dit för att byta dem... Men det är lite dåligt att dom gått sönder så snabbt. Från mina frågor inser man ju kanske att jag inte är den mest avancerade åkaren som pressar bräda och bindning till det yttersta.
Grundinställningen är att bakkappan skall gå längs med den bakre stålkanten för att ge bättre stabilitet vid svängar och för att du skall kunna tweaka bättre. Sen är det naturligtvist upp till var och en vad som känns bäst.

Senast ändrad:
men burton är väl ett stort och seriöst företag? de borde väl gå att ringa burton sverige och snacka med dom. Tror dom är vana vid reklamationer är ju rätt vanligt med trasiga burton bindningar

ha en fin vinter!

Sandlake: Alltså som den gröna bilden? Verkar ju så på svaren men vill bara ha det extra bekräftat eftersom jag inte hört det innan samt inte vill se ut som en idiot om jag fattat fel och sätter den helt galet...

Man får böja till rätt bra. Det är 2006 års modell.

Senast ändrad:
sviskon sa:
Sandlake: Alltså som den gröna bilden? Verkar ju så på svaren men vill bara ha det extra bekräftat eftersom jag inte hört det innan samt inte vill se ut som en idiot om jag fattat fel och sätter den helt galet...

Man får böja till rätt bra. Det är 2006 års modell.
Ah precis, som på den gröna. Böja ska du inte behöva göra, lätta bara ordentligt på skruvarna på sidorna.

Tack :)

Som sagt, aldrig insett att man kunde göra nåt sånt. Antar att det är sånt man missar när man är självlärd. Har åkt bräda i 9 år men alltid med andra skidåkare eller snowboardåkare som är sämre än mig. Då hör man inte talas om såna finesser utan bara kör på och hoppas att man har koll.

va? jag fattar inget av denna tråden?

skall bakkappan (den som man får stabilitet bakifrån) vara parallel med stålkanten? den kan man väll ändå inte vinkla om?!

flipp_90 sa:
va? jag fattar inget av denna tråden?

skall bakkappan (den som man får stabilitet bakifrån) vara parallel med stålkanten? den kan man väll ändå inte vinkla om?!
Jodå, det är bara skruva loss lite skruvar och sätta den på sniskan. Tänkte först att det kanske bara gick på avancerade bindningar men när jag kollar på min apgamla bräda så går det även på den.

Iom att du vinklar bakkappan paralellt med brädan så får du mer response när du går upp på hälskär.
åker själv inte med vinklad bakkappa då tåskäret blir lite lidande av det.

Reklamera burtongrejjer kan du göra hos alla burtons återförsäljare. Deras livstidsgaranti är ju sjukt bra. byter ut/reparerar allt . har själv aldrig behövt kvitto.

Tillbaka
Topp