Tredelade pjäxor, modellskillnader

Jarle

Aktiv medlem
Hallå gott folk!

Det kokta fläsket blev stekt och mina gamla stenhårda "freeride"-pjux är numera förpassade till skamvrån.
Provade ett par Dalbello Krypton Pro i vintras vilka satt som den skulle. Nästa tanke var då vilken skillnad det var på Krypton och Krypton pro? Tänkte ett steg längre och konstaterade att Full Tilt borde ha ett och annat att säga till om i denna match också, då de har ungefär samma läst(?).

Modellerna som i dagsläget är aktuella är då följande:
Krypton Pro
Krypton (skillnad på vanliga och pro mer än flex?)
FT Bumblebee
FT Konflict (återigen, vad är skillnaden mellan denna och hummlan mer än flex och nå aluminiumtjafs på ett spänne?)

Har läst mig vindögd i trådarna här på FR, läst ett par trådar på TGR och produktbeskrivningar på tillverkares hemsidor men som vanligt blir man bara mer vilsen och mer beslutsångest ju mer man läser.

Anledningen att jag vill byta är väl som för de flesta andra, det verkar vara smart och ordentligt genomtänkta pjäxor och mina benhinnor tycker inte om skutt och lek med betongskor. Vill dock inte tappa för mycket prestanda jämfört med en vanlig pjäxa.

Konflict har utbytt bara tungor som följer med, bättre spännen. Är en grym pjäxa...

//H

Varför kollar du inte på Il Moron om du nu kollar på Krypton?

Hur är egentligen kvalitén på FullTilt? Blev den bra/bättre? Många var ju tveksamma till mycket plast...

Inga problem med de i vintras iaf... De funkar bra. Inte mer plast i den än Dalbello. Det enda är spännena..

//H

Senast ändrad:
bättre spännen på konflict??utveckla gärna.
Har ett par humlor och har känt mkt på konflikten och jag skulle vilja säga..samma pjuck...olika färg.
Skall även tilläggas att dom är mkt lättare än Dalbello.

Hade salomon pro model gun innan jag bytte till BB Pro. Sjuk skillnad! Va oxå orolig för spännena. Men faktiskt så har dom hållt bättre än på min salomon.

Senast ändrad:
Är mer metall i årets Konflict jämfört med förra årets tydligen påstår K2... Är samma förutom färg, två tungor med och metall saken...

//H

Hasse sa:
Är mer metall i årets Konflict jämfört med förra årets tydligen påstår K2... Är samma förutom färg, två tungor med och metall saken...

//H
Allright. Två tungor...det hade vart ngt. Har nu den tvåfärgade (6 av 9 på styvhetsskalan tror jag) hade vart fint med en hårdare oxå...mest för att testa.

Jo, appropå det här med flexet så får jag ingen rätsida på det heller. Vad blir flex 8/6/4 i salomonslängar ungefär då?

PNyberg hur mycket väger du?

Carled: Il Moro känns alldeles för mycket jibb för mig, bara en känsla dock, ingen fakta att backa upp det med.

Du kan inte riktigt jämföra flex mellan pjäxtillverkare tyvärr..... 110 i Salomon och 110 i Lange är inte samma styvhet tyvärr...

Il Moro vet jag att Patrik L körde med och han älskade de. Och hans jibbfaktor är inte stor... Men han åker mer skidor(stora berg) än du någonsin kommer att göra.

//H

En skillnad mellan Dalbello Krypton Pro och Dalbello Il Moro är att skaftet på il moron inte omsluter benet lika mycket som det gör på Pron, vilket gör att il moron är mindre styv i sidled, möjligen för att man ska kunna tweaka eller nåt, vad vet jag som inte jibbar...

Jarle sa:
Jo, appropå det här med flexet så får jag ingen rätsida på det heller. Vad blir flex 8/6/4 i salomonslängar ungefär då?

Carled: Il Moro känns alldeles för mycket jibb för mig, bara en känsla dock, ingen fakta att backa upp det med.
jag väger 80kg och mina humlor i flex6 kändes aningen styvare än mina gamla Salomon som hade flex 95. Det fina med tredelade är flexet är jäkligt progressivt. mjukt i början för att sedan bli hårdare.

Il moro ska vara en friåkningspjäxa. Rampage verkar vara deras jibbsko.

Skillnaden mellan Krypton pro och Il moron är spännet som enligt mig som har provat båda sluter bättre runt benet och att man inte får med den styva tungan.
Sen är Il moron lättare o jobba med i skalet då det är genomskinligt!
Krypton finns inte längre utan heter cross och pron samma sko men bara medium tungan och inte så mycket extra grejer med som dämpad sula mm

Kan ju tillägga att jag har sett fler stora bergs åkare i Il moron än parkråttor!

//Johan

Hasse sa:
Du kan inte riktigt jämföra flex mellan pjäxtillverkare tyvärr..... 110 i Salomon och 110 i Lange är inte samma styvhet tyvärr...

Il Moro vet jag att Patrik L körde med och han älskade de. Och hans jibbfaktor är inte stor... Men han åker mer skidor(stora berg) än du någonsin kommer att göra.

//H
Dock så gillar han mjuka pjäxor också. Jag skulle aldrig kunna åka fullt ut i ett par Il Moro, Krypton Pro däremot är mycket fin.

Och det du nämner om att det bara är i spännena som FT har mer plast än Dalbello. Alla pjäxtillverkare har i princip bara plast i allt utom spännena (ok, nån kolfibertjohejsan här och där kanske etc) borträknat nitar och skruvar då. Det är ju på spännena man vill ha metall, plast blir kallt-hårt-skört-trasigt i den ordningen.

@Erixon: Genomskinlig plast på pjäxor är en idiotisk designidé som aldrig borde ha fått lämna ritbordet. Den blir otroligt mjuk så fort det inte är en massa minusgrader.

Senast ändrad:
Visst är spännet den stora skillnaden på il moron, men kolla bilderna hur den svarta delen av skalet på il moron slutar mitt på pjäxan medan den fortsätter runt benet på pron...
http://www.skiforum.it/forum/showthread.php?t=18228
Jag har inte åkt i nån av pjäxorna men fick en grundlig genomgång av killarna på footworks i chamonix i somras om lateralt stöd hit o lateralt stöd dit

Hnrk sa:
Visst är spännet den stora skillnaden på il moron, men kolla bilderna hur den svarta delen av skalet på il moron slutar mitt på pjäxan medan den fortsätter runt benet på pron...
http://www.skiforum.it/forum/showthread.php?t=18228
Jag har inte åkt i nån av pjäxorna men fick en grundlig genomgång av killarna på footworks i chamonix i somras om lateralt stöd hit o lateralt stöd dit
Är det bara jag som även tycker att det ser ut som att Il Morons skaft är volymmässigt större än Krypton?
Btw...jäkligt sjysst lineup i år från Dalbello. Alla pjäxor ser bra ut men jag fattar inte varför dom ska envisas med dom vanliga innerskorna istället för intuition innerskor??

Hmmm deras turpjäxa är inte uppe än. Men den såg sjukt clean ut iaf....

//H

Hasse sa:

//H
Vet det men jag tänkte mer om någon hade kört båda och kunde översätta lite på en höft som Per gör här nedanför :)

PNyberg sa:
Jarle sa:

jag väger 80kg och mina humlor i flex6 kändes aningen styvare än mina gamla Salomon som hade flex 95. Det fina med tredelade är flexet är jäkligt progressivt. mjukt i början för att sedan bli hårdare.

Il moro ska vara en friåkningspjäxa. Rampage verkar vara deras jibbsko.
Mina gamla salomon har 120-130 någonting och skulle gärna gå ner lite från det, 110 kanske? Låter bra i mina öron.

Går det för övrigt fixa så att man får flex 6 och 8 tungor till Konflict istället för 4/8 eller möjligtvis köpa till en 6a?

Hasse sa:
Du kan köpa lös 6:a.. Sen finns ju 9:an oxå.

//H
Låter mer och mer som att det blir en Konflict.. 9a känns lite väl overkill :)

Ingen som kört med tunga 8? Måste få tag på ett par att testa ganska snart... Ingen som vet om några butiker i Oslo eller Gbg tråkterna har fått in grejerna än? Skistore har ju grejerna på hemsidan men där ska man ju förbeställa och jag vill ju inte göra det innan jag är helt 100...

Jarle sa:
Hasse sa:
Du kan köpa lös 6:a.. Sen finns ju 9:an oxå.

//H
Låter mer och mer som att det blir en Konflict.. 9a känns lite väl overkill :)

Ingen som kört med tunga 8? Måste få tag på ett par att testa ganska snart... Ingen som vet om några butiker i Oslo eller Gbg tråkterna har fått in grejerna än? Skistore har ju grejerna på hemsidan men där ska man ju förbeställa och jag vill ju inte göra det innan jag är helt 100...
udens i gbg ha fjolårets konflict..med tunga med flex 6 på
ska sj till oslo mkt snart.. (jobba och bo ett kort tag) och kan ta med mig mina BB pro så kan du få klämma känna och lukta på dom (dom luktar fan inget och det efter 92 dagars åkande!

Tjenare ! Jag har åkt 20 dagar på mina Krypton pro,o jag har inte åkt på något skönare.En del tycker dom är lite smala inv,även jag upplevde dom sådana .Jag funderade på o trycka ut dom,men avvaktade.Funkar perfekt på mig nu.Inget ont i benhinnorna längre .Nu gäller detta mig,andra har säkert en annan uppfattning.

larzza sa:
Tjenare ! Jag har åkt 20 dagar på mina Krypton pro,o jag har inte åkt på något skönare.En del tycker dom är lite smala inv,även jag upplevde dom sådana .Jag funderade på o trycka ut dom,men avvaktade.Funkar perfekt på mig nu.Inget ont i benhinnorna längre .Nu gäller detta mig,andra har säkert en annan uppfattning.
Provade ett par Krypton Pro i vintras, har smala "salomon-fötter" så de passade mig som handsken. Fast just nu lutar det mot ett par FT humlor eller Konflict

Jarle sa:
FT Bumblebee
FT Konflict (återigen, vad är skillnaden mellan denna och hummlan mer än flex och nå aluminiumtjafs på ett spänne?)
Ingen alls, alla FT pjuk är likadana vad det gäller konstruktion och läst. Sen finns det 7 olika flex på tungorna (jag fick det dock bara till 6 på FTs hemsida) och 4 olika innerskor.

Vad jag förstått är det heller ingen skillnad på spännena utan det är fästet för tåspännet som nu kommer i aluminium, vilket framför allt gör de lättare att byta om det skulle behövas.

Jag körde tunga 6 och 9 i vintras och den senare är bra jäkla styv, men ändå möjlig att flexa.
Jag personligen tror inte att du behöver oroa dig över att pjuken blir för mjuka Jarle. Blir 8 för mjukt trycker du i en 9, är det också för mjukt trycker du på ett par Booster WC. Det är ju det som är själva grejen med FT och Dalbello, man kan ha ett par Nordica Dobbermann WC 150 och ett par Salomon ostfrallor i samma pjäxa.

Senast ändrad:
Tackar =)
Ska prova och jämföra båda märkena när grejerna landar i butik. Känns som att det lutar åt FT om jag trivs med det lägre skaftet. Blev dock lite orolig när jag läste, i en nyare tråd, att FT ska vara slappa i sidled? Känns jäkligt skumt om de skulle vara det, rent idiotiskt att göra en pjäxa som inte går att kanta ordentligt med. Kan ju vara svårt att känna skillnad i butik...

Lutar mer och mer åt FT... Men som sagt är det svårt att säga innan man provat..

Varför finns egentligen både Konflict och Humlan?

Ja, både Dalbello och FT är fina pjuk med skönt "nytänkande". Dalbello tittade på ett par Flexxons och ändrade/förbättrade en del detajljer, FT är ett par Flexxons upp i dagen.

Delvis för att appellera olika konsumenter tänker jag. 2 tungor är även rätt bra att ha, åtminstone om man gillar olika sorts åkning, läs park och hård offpiståkning eller/och puckel och piståkning osv. Sen är den nya fästningen av tåspännet bra för den gamla var ett helvete att byta.

Jag tycker filmen om FT här http://www.newschoolers.com/web/content/pagetemplate/name/sia08/page/sia08_home/ ger en enkel och bra förklaring av FTs pjuk.

Senast ändrad:
En sak som jag blev lite lurig på, när jag fingrade på ett par full tilt för nåt år sen, var att jag fick en känsla av att plasten var jäkligt mjuk på nåt sätt... Kommer ihåg det som att man nästan fick känslan av att man kunde trycka in nageln i plasten om man tog i. Och alltså borde det inte ta lång tid innan plasten är rund på undersidan och pjäxan och det är bara att kasta skiten.

Men jag kan ha fel. Ett annat intryck på denna pjäxa var hur otroligt lätt den var. Dalbello + sprutskor är riktigt tungt i jämförelse, men det beror förstås mycket på innerskon också.

Jag förstår inte riktigt vad du menar FF? Plasten blir rund på undersidan?

Senast ändrad:
Blir sjukt sugen på FT när man kollar på den filmen!

Lima-ko:

Vilka modifieringar har du gjort på dina pjuck? Ex sula, trycka skal eller annat???
Hur skulle du beskriva FT´ns kvalitet när det kommer till knatande? Är det utbytbara trampdynor på dem?

Jeffa

ko: Alltså, anledningen till att jag fick skrota mina gamla pjäxor var att jag gått för mycket i dem, på asfalt och berg, så de var helt runda undertill och satt dåligt i bindningen.

Och att dom allmänt slut i innersko och skal...

Men framförallt runda undertill. Så nu försöker jag att alltid gå med såna där plastgrunkur under pjäxan när jag går runt i byn. Men man måste ju ändå gå en del på berg och sten och om då skalet är för mjukt tar det inte lång tid innan pjäxorna börjar bli kass igen.

Jeff:
Gjorde en riktigt fin sula och bakade innerskon i Jackson. Körde med de några veckor och gjorde sedan en tryckning på vänster fots inre knöl. Har även monterat på ett par Booster straps.
Eftersom de är så otroligt lätta är de ruggigt lätta att gå i, som att gå i snowboardskor. Det går bara att byta en dyna bak i hälen, men man kan ju köra med cattracks som jag gör så spar man hela sulan.

FF:
Jaha, du menade undersidan, nu förstår jag. Kanske att de är något mjukare än vissa andra märken, men kör man med cattracks råder man till stor del bot på det.

Senast ändrad:
FF:

Jag har laddat upp med en näve reservtrampdynor. Byter man dem hyffsat regelbundet så brukar inte skalet ta så mycket stryk. I alla fall inte på mina men det är säkert olika på olika modeller...

Dom där plastsakerna har jag inte testat. Funkar dom bra???

Ja, det tycker jag, plus att de ger bra balansträning när man ska ta av och på dynorna.
Alla som bryr sig någorlunda om att pjäxan ska sitta bra i bindningarna borde nyttja sådana.

Senast ändrad:
Jeffa vad har du för pjäxor där du kan byta ut hela sulan undertill? Både fram och bak?

Jag tycker plastgrunkorna funkar bra. Det är både bekvämare att gå i pjäxorna på asfalt och så slits inte pjäxorna. Så länge man är lite lätt varsam så funkar de bra.

FF sa:
Jeffa vad har du för pjäxor där du kan byta ut hela sulan undertill? Både fram och bak?

Jag tycker plastgrunkorna funkar bra. Det är både bekvämare att gå i pjäxorna på asfalt och så slits inte pjäxorna. Så länge man är lite lätt varsam så funkar de bra.
Skalen är nordica speed machine.

Plastdynorna är säkert bättre om man orkar hålla på med dem. Finns för och nackdelar med båda alternativen....

FF sa:

Skalen är nordica speed machine.

Plastdynorna är säkert bättre om man orkar hålla på med dem. Finns för och nackdelar med båda alternativen....

Ny fråga: Varför har krypton pro och Il Moro helt olika innerskor? Har för mig att Krypton pro fanns med samma innersko som Il Moro innan...

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp